Fru-IT Skrevet 1. september 2011 #1 Skrevet 1. september 2011 Var på svangerskapskontroll hos jordmor i dag (39+0). Hun skulle sjekke om hodet var festet, men brukte fryktelig lang tid og endte opp med å sende meg til fødeavdelingen på sykehuset for å få sjekket leie med UL. Hun var fryktelig usikker på om det var hodet som lå ned.. Vel fremme på sykehuset fikk jeg bekreftet fra en hyggelig jordmor at her ligger babyen med rumpa ned, og at det mest sansynlig blir setefødsel eller keisersnitt på meg :-/ Kan si jeg fikk lettere sjokk etter å på tidligere kontroller ha fått beskjed om at babyen har hatt hodet ned.. Har fått time til vendingsforsøk i morgen tidlig (Gjøres egentlig FØR uke 37..) siden jeg hadde rikelig med fostervann og babyen ikke var så alt for stor. Hovedproblemet mitt er at på sykehuset i Harstad tar de ikke setefødsler, så dersom de ikke klarer å snu babyen må jeg reise til Tromsø dersom jeg velger å føde vaginalt. Og da må jeg nok reise ASAP. Eller så må vi bestille keisersnitt, dersom det ikke skulle være behov for det underveis i vendingen i morgen... Bahhh... Har vel egentlig mest behov for å få luftet hodet siden jeg ikke har en hel dag på meg en gang for å bestemme meg.. Setefødsel i Tromsø, eller keisersnitt i Harstad
Light of my life Skrevet 1. september 2011 #2 Skrevet 1. september 2011 Uff, stakkars deg Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville gjordt: keisersnitt! Dette fordi jeg er en krisemaksimerende pyse som ikke hadde turt å prøve meg på vaginal seteleiefødsel. Men du er kanskje av den modige sorten? Lykke til, trøsteklem fra meg
Fru-IT Skrevet 1. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 1. september 2011 Er fryktelig usikker på hva jeg skal gjøre, og hvor lenge jeg kan vente på det ene eller det andre siden jeg bare er en uke unna termindato. Er jo en større risiko for akutt keisersnitt under vending, så anser det som større sansynlig at det blir ks på meg. Føler nesten at det er som å velge mellom pest eller kolera dette Var så innstilt på å føde "normalt". Får lese meg litt opp om både keisersnitt og setefødsel før jeg bestemmer meg. Hadde jeg bare hatt litt mer tid til på meg
Bolla med 2 små <3 Skrevet 1. september 2011 #4 Skrevet 1. september 2011 Jeg hadde nok også valgt ks, men er lett å si det for meg nå. Blir noe annet når man faktisk er i den situasjonen at man må velge der og da. Masse lykke til uansett hva du velger
Gloria ** Skrevet 1. september 2011 #5 Skrevet 1. september 2011 Oi, det valget var ikke lett!! Hvis du tar setefødsel i Tromsø, må du være ekstra lenge der nede før du kan reise hjem? Uff, jeg tør ikke velge noe heller. Vet faktisk ikke hva jeg hadde gjort. Men masse, masse lykke til i morgen - håper vendingsforsøket fungerer!! Mange støtteklemmer til deg du bestemmer deg for!
jontob Skrevet 1. september 2011 #6 Skrevet 1. september 2011 Jeg har ikke lest noe om det. Mulig dette er et kjempe teit spørsmål, men hva er risikoen ved setefødsel sett bort i fra at barnet trenger større plass for å komme ut?
Mamma i lykkerus Skrevet 1. september 2011 #7 Skrevet 1. september 2011 Hæææ???? Snur de ikke barnet etter uke 37? Jeg var hos jordmor idag, har fått bekreftet tidligere at han har festet seg. Men idag ble hun plutselig usikker og kunne ikke kjenne hodet. Jeg er 37+0 idag og fikk beskjed om at sykehuset ikke ville ta meg inn til ul for å se hvordan han egentlig ligger før nærmere uke 38. Men hva er vitsen da? Hvis de ikke kan gjøre noe med det så sent uansett?
miepia30 Skrevet 1. september 2011 #8 Skrevet 1. september 2011 Det er uansett vits i selv om de ikke vil gjøre vendingsforsøk. Du må jo få vite om det er seteleie og i såfall diskutere forløsningsmetode. Til deg HI, ikke lett valg nei. Personlig ville jeg gått for vaginal fødsel. Men jeg har født før og hadde en god opplevelse. Er ikke redd for fødsel. Det må jo også vurderes om man tror baby er stor eller ikke og om du har gode bekkenmål for setefødsel. Har du født før? Gikk det fint? Var det store eller små barn? Mye som må taes med i vurderingen. Og det er ikke et valg du må ta alene. Legene vil gi deg råd om hva de tror er best utfra en totalvurdering. Lykke til uansett hva det blir til!
Fru-IT Skrevet 1. september 2011 Forfatter #9 Skrevet 1. september 2011 Fikk bare vite i dag at de helst gjorde vendingsforsøk i løpet av uke 36-37, og vanligvis ikke gjorde det så sent som i uke 39. Er førstegangsfødende og var innstilt på en "normal" vaginal fødsel. Har litt skrekk for operasjoner og hadde aldri kunnet tenke meg å vurdere KS tidligere. Har lest en del om setefødsler i timene etter jeg kom hjem fra sykehuset, og ser at det er en stor risiko for at man likevel ender opp med KS. Aner ikke om bekkenet mitt er bredt/ stort nok, men jordmor mente at babyen ikke var noen kjempe. Det som er skummelt med setefødsel er at de ikke får hodet ut raskt nok og navlestrengen blir liggende i klem... Har visst noe å si hvilken stilling beina har også. Mange faktorer som spiller inn... Blir mer og mer sikker på at jeg vil ha keisersnitt dersom vendingsforsøket ikke skulle være vellykket. Tusen takk for støtten!
RødRev Skrevet 1. september 2011 #10 Skrevet 1. september 2011 Hei du Jeg er 38+3 på vei, og har også akkurat fått vite at babyen ligger i seteleie. Jeg skal føde på Haukeland, og jeg har faktisk ikke noe valg..! Vi må forsøke vaginal fødsel, men det vurderes hele tiden av et stort, kompetent personell hvorvidt akutt keisersnitt må til. Jeg vil også få epidural omtrent med en gang, slik at jeg er preppet for evt operasjon. Jeg har snakket med fastlegen min og har også ringt føden på Haukeland, og får inntrykk av at dette er noe vi kan slappe helt av med. Nå har jeg riktignok født før, så det skal jo være plass nok. Likevel vet jeg jo at det kan ende med KS, noe jeg ikke liker.. Vendingsforsøk er ikke noe de gjør her. Litt merkelig at forskjellige sykehus i samme land har så ulik policy, men sånn er det i alle fall..! Så nå forsøker jeg å slappe av og tenke at jeg er i trygge hender. Lykke til til deg også!!
Fru-IT Skrevet 1. september 2011 Forfatter #11 Skrevet 1. september 2011 Da skal jeg kanskje føle meg heldig som faktisk kan få velge selv! De som vil føde seteleie blir sendt til sykehuset i Tromsø siden de har en større fødeavdeling og mer kompetente leger på denslags (Kjapt oppsummert og satt på spissen). Vanligvis ville de ikke gjøre vendingsforsøk på noen i uke 39, men de mente at det var nok fostervann og plass til at de kunne gjøre et forsøk. Kommer til å få avtalt keisersnitt like over helga dersom vi ikke får snudd.. Så har fokus på at den lille luringen snart er ute sammen med oss =)
Barnnummertre Skrevet 2. september 2011 #12 Skrevet 2. september 2011 Husk at det er stor risiko med vendingsforsøk også. Morkaken kan løsne og navlestrengen komme i klem. De fleste land praktiserer ikke dette lengre. 50% av setefødselene ender i hastekeisersnitt. Min baby (36+6) ligger foreløpig i tverrleie. Men jeg vil heller ta keisersnitt planlagt om hun ikke snur seg med hode ned. Forrige fødsel endte i hastekeisersnitt, og det vil jeg helst ikke igjen. Vil ikke utsette babyen for unødvendig fare og belastning. Dette var ikke for å skremme, men valg jeg tar ift tidligere erfaringer. Lykke til uansett hva du velger :-)
RødRev Skrevet 2. september 2011 #13 Skrevet 2. september 2011 Jeg har snakket med føden på Haukeland i dag, og fikk beskjed om at setefødslene kun i 30 % av tilfellene ender med hastekeisersnitt, men det var altså på Haukeland. Det er nok forskjell fra sykehus til sykehus.
Edelweis Skrevet 2. september 2011 #14 Skrevet 2. september 2011 Jeg hadde valgt setefødsel i Tromsø. Er livredd for keisersnitt!
Fru-IT Skrevet 2. september 2011 Forfatter #15 Skrevet 2. september 2011 Da var vendingsforsøket gjennomført uten at noe egentlig skjedde. Har en sta liten baby i magen som bare flyttet litt på rumpa og sparket myyye under selve forsøket. Rumpa er fortsatt ned og hodet ligger å gnur under ribbeina mine Er i utgangpunktet redd for både setefødsel og keisersnitt, men har landet på keisersnitt og fått 7.09 som operasjonsdato =) =) Ser nå frem mot å få ut det lille gullet mitt å få se hvem det er =) Er veldig glad for at jeg ikke vet om det blir gutt eller jente så jeg fortsatt har noe "hemmelig" å se frem mot =)
Mrs. Bouquet Skrevet 3. september 2011 #17 Skrevet 3. september 2011 Nå såg jeg jo at du hadde bestemt deg. Men jeg har hatt samme dilemma selv, tenkte ett døgn på hva jeg selv ville. Men på UL viste det seg at nå baby hadde snudd seg med hodet ned. Jeg ville ikke prøve på snuing, da jeg har inntrykk av at det er mye mer styr og belastning enn det har effekt, dessuten har den en viss risiko. Keisersnitt hadde jeg ikke ønsket. Så her hadde jeg gått for setefødsel og den kraftigste dosen med lystgass.
LeMaRa Skrevet 3. september 2011 #18 Skrevet 3. september 2011 Hmm,.. Dette syntes jeg var litt rart?? Jeg fikk beskjed i uke 39 sist svangerskap at Vesla lå i seteleie, men hun snudde seg stadig. Så hun snudde seg før fødselen helt av seg selv hun da. Jordmor viste ingen bekymringer for seteleie da jeg var på kontroll og jeg hadde planlagt hjemmefødsel. Ingen som foreslo at vi måtte prøve å snu den lille. Hadde den lille fortsatt vært i seteleie på fødedagen så hadde vi reist til sykehus. men jeg hadde inntrykk av at det ikke er så uvanlig av babyene snur seg frem til fødsel??? ??? Begge mine var særs aktive frem til termin. Hodet til førstemann festet seg festet seg ikke før I fødsel... Vesla festet seg tre dager før...
anna_lou Skrevet 4. september 2011 #19 Skrevet 4. september 2011 Kjære deg, jeg ville absolutt tatt keisersnitt. Dette fordi at jeg ville følt noe annet ville vært for risikabelt. Jeg har tidligere hørt at Norge er et av få vestlige land hvor det utføres setefødsler, om det stemmer har jeg ikke undersøkt nærmere. Men har hørt at det er risikabelt. Jeg er ikke i tvil om at ks hadde vært mitt valg. Ønsker deg lykke til uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå