Turtelduen Skrevet 1. september 2011 #1 Skrevet 1. september 2011 Har laget brød der nå i 1 uke. Men samtlige brød som blir laget på vanlig program synker sammen og blir harde og kompakte... Har lest om feil og det står bla: "Dersom brødet sank sammen på midten: Reduser væskemengden. Dersom brødet ble for tungt eller hadde ujevn overflate: Tilsett mer vann." Mitt brød hever som normalt fremt til det nærmer seg steking, da tar eltekroken et par ekstra runder og brødet synker sammen. Men det blir også veldig kompakt... Noen som har par tips?
Anonym bruker Skrevet 1. september 2011 #4 Skrevet 1. september 2011 Bruk 1/2 pose. Går utfra du har ca 3 dl væske?
Turtelduen Skrevet 1. september 2011 Forfatter #5 Skrevet 1. september 2011 Ja, det har jeg. Ca. 3 3. 2 ts gjær er nesten 1/2 pose. Har du maskin? Regner med det, har du noen bra oppskrifter som funker for deg? Tips jeg må vite?
Anonym bruker Skrevet 1. september 2011 #6 Skrevet 1. september 2011 Jeg bruker bare de poserne med ferdig mel. Her skal det være lett og enkelt :-) Kjøper ofte en pose på Rema, saftig kornbrød (tror det heter det??) koster 17 kr. bruker 660 g. mel og 4.4 dl. vann + 2 tsk. tørgjær. Blir perfekte hver gang!!
Turtelduen Skrevet 1. september 2011 Forfatter #7 Skrevet 1. september 2011 Gjorde det jeg og. Første brødet på 3 timer ble bra.(Eneste gang jeg har fått bra brød på 3 timers) Det jeg bakte i natt ble kompakt igjen...
Anonym bruker Skrevet 1. september 2011 #8 Skrevet 1. september 2011 Jeg liker å blande litt til selv. 3 dl vann, 2 ss olje, 4dl sammalt hvete, 2dl fint hvetemel, 1 ts salt, 2 ss lys sirup, 1/2 pose tørrgjær og en liten hånd rosiner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå