Gå til innhold

barnedåp, navnefest, eller ingenting


lisstupp

Anbefalte innlegg

Hei

lurer egentlig på hva som er mest vanlig. Jeg har to barn fra før, har ikke hatt noen form for feiring i forbindelse med navnet til babyene. Har som regel hatt masse besøk etter at babyen har kommet hjem og synes i å for seg at det har vært greit. Familen er jo nå "vant" til at de ikke blir innvitert i et stort navneselskap. Men når jeg sier det til andre, føler jeg at vi er litt unormale.

 

Hvordan feirer dere babyen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vi har hatt barnedåp på de 3 første, men det var egentlig etter ønske fra oldeforeldre. Jeg syns det er opp til hver enkelt og finne ut hva som passer best for dem. alle har forskjellige meninger om dette. bare gjør det du/dere føler er riktig for dere :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår slekt og blant mine venner er det vanligste barnedåp. Liker å holde med den tradisjonen. Da er også alt klart visst ungene velger å stå kristelig konfirmasjon. En venninde av meg døpte alle 3 ungene samtidig da var den eldste 5, 2 og 3 mnd. Siden vi er oppdratt i kristent miljø og jeg og mannen har giftet oss vil vi gjerne føre dette videre til ungene. Så kan de heller velge hva de vil når de er gamle nok. Men det er jo bare min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo ikke barnedåp noen ting med navnet å gjøre da! Så om du vil invitere til navneselskap, så må du holde en navnefest...

Om du inviterer til dåpsselskap, så er det jo for å feire at barnet har fått den kristne velsignelsen, hva slags navn det har fått er jo i den sammenheng totalt likegyldig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien vil helst at vi skal ha dåp, ihvertfall de eldste. Men vi har bestemt oss for å holde navnefest gjennom Humanetisk Forbund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde tenkt å ikke døpe mini som kommer, så vi tenkte litt på navnfest. Vi ville ikke i første omgang ha en kirkelig dåp, for vi vil at barnet skal velge selv og vi er ikke personlige kristne og vil ikke love det ene og det andre i kirken når jeg vet at det ikke vil skje.... Og jeg ville ikke "lyve" for min svigerfamilie.

 

Men det var helt til svigermor sa at det skulle jeg ikke tenke på. Hun lo og sa at det var såååå mange som døpte i kirken og ikke oppfostret med kristendommen i bakhodet, så jeg skulle ikke tenke på om jeg kom til å skuffe de :):) Og de er mer på det med tradisjon bare, så vi har bestemt oss for dåp i kirken pga tradisjon enkelt og greit... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest isimagen

Vi kommer nok til å ha en navnefest. Ingen av oss er personlige kristne, men jeg er døpt og konfirmert i kirken - og utmeldt av statskirken når jeg ble myndig :)

 

Det er viktig for meg at gutten vår får ta valget om å gå inn i den kristne tro selv når han er gammel nok til å reflektere over det. For oss føles det litt falskt å døpe i kirken (selv av tradisjonelle grunner) når vi ikke tror på Gud eller kan holde de løftene man gir der. Av respekt for kirken kan vi ikke som to ateister døpe barnet vårt der.

 

Men jeg vurderer å bruke min dåpskjole under en eventuell seremoni ifm navnefesten. Synes det er et vakkert plagg, og den ble sydd i anledning min dåp og brukt av samtlige barn i min utvidede familie - skikkelig arvegods :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-) Vi hadde en hyggelig navnefest på Eidsfoss Hovedgård i Vestfold i fjor. Human Etisk Forbund som arrangerte. Sønnen vår var da 10 mnd. På human.no finnes det en oversikt over navnefester som arrangeres i hvert fylke. Det var 6 barn på vår sermoni. 3 av barna av søsken. Ca. 5-6 år, 3-4 år og 9-10 mnd.Så her valgte tydeligvis foreldrene å slå sammen for alle barna. Vi koste oss med koldtbord hjemme etterpå. Og kaker :-) Vi er ikke kristne, så dåp var aldri et alternativ. Sermonien varte i ca. 30 min med sang, diktlesing, tale og utdeling av blomster og diplom/navntavle.Hyggelig minne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det nok ingenting for 4. gang :)

 

Vi har begge kristne foreldre, men regner oss som ateister, så dåp er ikke aktuelt. Har du lest liturgien? Personlig synes jeg at å døpe barna uten selv å tro må være omtrent det ypperste av hykleri -ihvertfall er det grov løgn ift. liturgien i statskirken, mulig annerledes i andre trossamfunn.

 

Navnefest kan høres festlig ut, men med nyfødt baby, amming og nattevåk er det lite jeg har mindre lyst til enn å arrangere stort selskap og ha en masse besøk. Da vil jeg helst krype inn i en liten familehule der kun utvalgte får komme på godt spredte besøk. Kan skyldes erfaring fra 1. barseltid med kolikk og mange andre utfordringer, mulig annerledes om man bare har rolige sove-barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...