Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #1 Skrevet 31. august 2011 Hva tenker dere om dette? Er det riktig at kommune skal bestemme om man får et verdig liv eller ikke? Hva kan vi gjøre for å bedre dette?
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #3 Skrevet 31. august 2011 Jeg tror ikke det nødvendigvis å stemme på "rett parti" ved kommunevalget hjelper så mye. Noen kommuner har veldig dårlig økonomi og det vil aldri skje at brukerstyrt personlig assistent blir prioritert foran barnehager som er lovpålagt osv. Dette må bestemmes og lovbestemmes på høyere nivå, det må fordeles penger som er øremerket dette behovet.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #4 Skrevet 31. august 2011 Etter jeg så programmet har jeg bestemt meg for ikke stemme SV eller AP. De passer noe best for folk som er relativt A4-mennesker med jobb og barn osv. Men jeg vil at andre også skal ha det bra, samt ha muligheten til å velge selv. Jeg jobber selv på en privatskole, men vi kan drive fordi jeg jobber i en Høyrekommune. Hadde SV eller AP styrt her så hadde de lagt ned skolen. For de vil ikke skille på folk.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #5 Skrevet 31. august 2011 Så du mener at å privatisere mere tjenester vil det bli bedre tilbud til alle i samfunnet? Du tror ikke at privatisering vil føre til at de rike får det bedre og de med mindre penger må finne seg i dårligere tilbud? Ønsker du da at BPA skal betales av hver enkelt? slik privatisering fører til? Ønsker du et samfunn nærmere USA sin politikk der man må ha store forsikringer mot alt for å sikre seg hvis uhellet skulle være ute?
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #6 Skrevet 31. august 2011 Fy flate...stakkars kvinnen på Institusjon! Og jeg må bare få sagt, at helseministerens "forsvar" på programmet etterpå,er faktisk noe av det mest usympatiske jeg har hørt på lenge. Mer arrogant og blærete politiker må du leite lenge etter....-koke-koke-
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #7 Skrevet 31. august 2011 Voldsomt som du maser om dette programmet i dag
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #8 Skrevet 31. august 2011 La nå folk få lov å engasjere seg da? Og når det er såpass viktige saker som dette, bør det bli tatt imot med fornuft og ikke med tåpeligheter!
Omnipakk Skrevet 31. august 2011 #9 Skrevet 31. august 2011 Kvifor skal helseministeren forsvare dette? Hadde den aktuelle kvinna ein betre situasjon før den raud-grøne regjeringa vart innsett, men vart deretter tvungen til å bu på institusjon? Er einig i at det er ein uhaldbar måte å legge til rette for dei funksjonshemma sitt liv; men dette har vore ei problemstilling i kommunepolitikk og -økonomi i årevis. Det blir utruleg tendensiøst å ta opp slike problemstillingar like før valget, og indirekte antyde at det er den sitjande regjeringa sitt ansvar med alt som ikkje er oppe og går i samfunnet. Mange av dei same politikarane som sit i opposisjon og kritiserer dette opp og i mente, har jo vore med i regjering tidlegare, då situasjonen var akkurat den same. Til HI - det beste ein kan gjere for å gjere samfunnet betre er å stemme ved valet. Og det bør ein helst gjere basert på ei grundig vurdering. Alle parti snakkar om kva dei vil bruke pengar på; få nemner det dei vil kutte midlar til. Alle saker toler å bli prioritert; men det finnes saker som overhodet ikkje toler å bli nedprioritert.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #10 Skrevet 31. august 2011 Det går vel ann og vise litt mer sympati og respekt ovenfor ei jente som tydelig vet hva hun prater om og er stemmen til mange feilplaserte mennesker. Dette uavhengig av politisk ståsted. Hvis man ikke ser dette bør man virkelig ta et par runder med seg selv!
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #11 Skrevet 31. august 2011 Var det en Ap kommune? Problemet var jo at hun i Oslo hadde fått brukerstyrt assistemt, men ikke hun andre fordi hun bodde i en annen kommune. Staten gir midler til kommunene men kommunene skal selv ha bestemmelsesrett over prioriteringer. Hun hadde så vidt jeg så også fått flytte for seg selv nå?
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #12 Skrevet 31. august 2011 Jeg maser da ikke. Har kun skrevet dette ene innlegget og ville bare starte en diskusjon for de som var interesserte. Hvis du ikke bryr deg så la være å svare (eller lese innlegget i det hele tatt) HI
Omnipakk Skrevet 31. august 2011 #13 Skrevet 31. august 2011 Det skal eg ikkje uttale meg om, då eg ikkje såg dokumentaren. Er likevel nokolunde kjend med problemstillinga. Syns likevel det blir tendensiøst å kalle dokumentaren "Brev til Jens" eller kva det var den heiter. Det er jo tydeleg kor produsentane av dokumentaren ynskjer å adressere ansvaret. Eg opplever sjølv mange der eg bur som klandrar den raud-grøne regjeringa for eitt og hint som heilt klart er kommunal politikk, og her er det Høgre-byråd. Det blir for lettvint.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2011 #14 Skrevet 1. september 2011 Jeg har ingen lure tanker om hvilke partier som kan løse et slikt problem, eller hvem av politikerene som bør stå avsvarlig, men jeg så dokumentaren og tårene rant ustanselig mot slutten. Institusjonen så virkelig ut som instutisjon, med blanda drops hva "brukere" angikk. Reglene om sengetid, personalet som virket veldig "på jobb", interiøret i boligen, ringeklokka med Tr.heim Kommune på, rapportene med nedverdigene innhold, det uspiselige kvinnemenneske som overkjørte dokumentaren/filmingen og ikke minst at jenta ikke hadde eget soverom- men ble flyttet rundt fra rom til rom... Alt dette kunne vært gjordt anderledes uten store anstrengelser. Jobber selv på institusjon (for rusavhengige ungdommer) og bor der en uke i slengen. Jeg kan love at alle hos oss har egne rom, vi har møblert huset som et hyggelig hjem (for det er faktisk det det er for ungdommer og voksne), vi pynter oss til høytider og vi diskuterer når det er noe vi er uenige i - men selvfølgelig er det de voksne som tar de avgjørelsene som krever det. Sier ikke at institusjon er noen god løsning for HC, MEN det trenger ikke være like tragisk som det eksemplet som ble vist i går!! Det var helt uten verdighet.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2011 #15 Skrevet 1. september 2011 Jeg så ikke den nevnte dokumentaren, men jeg har stor innsikt i problemstillingen gjennom min mastergrad. Ingen ønsker at folk skal ha uverdige liv. SÅ er det sagt. Utfordringene for kommunen er blant annet: * Lovfestede krav i forhold til assistentenes arbeidstider og arbeidsforhold vanskeliggjør den fleksibiliteten brukerne krever. *Svært få arbeidstakere ønsker seg en jobb der de gjerne må ha flere oppmøter pr dag, få arbeidstimer når de er på jobb, der de ikke vet sikkert når arbeidsdagen er slutt, der de ikke vet fra dag til dag hvordan de skal jobbe, hvor de skal jobbe etc. Det fører til at arbeidstakerne blir i jobben svært kort tid. (Rapport fra Østlandsforskning) *Jobben som assistent er ofte svært ensom. De ansatte assistentene har liten eller ingen sosial kontakt med andre ansatte, noe som av mange oppleves som vanskelig i en ofte krevende hverdag. **Jeg kunne fortsatt, men tida mi renner ut her..... Å legge skylden på regjeringen er for enkelt. Dette er en svært komplisert problemstilling med veldig mange hensyn som MÅ tas både i forhold til arbeidstaker og bruker. Hvem har bruk for rettigheter hvis ingen ønsker å ha jobben?
Anonym bruker Skrevet 1. september 2011 #16 Skrevet 1. september 2011 Jeg har jobbet som person assistent og føler meg veldig igjen det du skriver her. Men jeg var heldig og hadde fast arbeidstid fra kl 08.00-16.00 man-fre. Dvs 40 timers arbeidsuke(kun datgtid). Og så hadde hun assistenter som kom kl 16.00- 22.00. Og nattevakter fra 22.00-08.00, der var det bydelen som betalte(hjemmesykepleien), men mange av hennes assistenter var da også ansatt i bydelen for å kunne jobbe natt. I tillegg til at de var ansatt i ULOBA. Jeg jobbet for henne fulltid i 2 år og jeg må innrømme at det var litt trist å ikke ha kollegaer. Jeg var alltid alene på jobb. Dagene var aldri like. De var veldig varierte og jeg visste aldri hva vi skulle.(untatt de dagene hun hadde forelesninger). Jeg var mange forskjellige steder, dvs forskjellige sykehus og rehabliteringssentre(hun hadde ofte operasjoener). Det var ofte tøft, spesielt da hun lå på isolat i flere uker. Jeg ble nesten gal av å sitte inne på et isolat 8 timer daglig i flere uker. Ikke kunne jeg gå inn eller ut der innimellom heller, måtte spise lunch der osv. Det var tøffe perioder, men syntes mer synd på henne som faktisk lå der og måtte gå igjennom alle disse operasjonene. Det er også litt spesielt å tilbringe 8 timer hver dag men en og samme person. Men jeg var heldig å jobbet for ei som var like gammel som meg, så vi hadde en del å prate om. Men jeg lærte mye og fikk opplevd masse forskjellig. Var også med henne til USA i tre uker sammen med flere assistenter og det var en spennende tur. Eneste problemet er at det er ikke en jobb man kan faglig utvikle seg i. Man kommer ikke høyere opp i rangstiden etter noen år. Man er og forblir en assistent. Og derfor blir det ofte utskifting av assistenter. Noe som er frusterende for brukeren.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2011 #17 Skrevet 1. september 2011 Jeg mener privatisering vil gi alle et bedre tilbud til, mer konkurranse, mindre ventetid og mer kunnskaper. Man trenger ikke å ønske seg en USA politikk for å være for privatisering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå