1frafør_1påvei Skrevet 31. august 2011 #1 Skrevet 31. august 2011 Ville bare høre hvordan dere andre som gir mme gjør det og om dere har noen smarte tips/råd som dere vil dele? Hvordan gjør dere det når dere skal på tur? Og hvordan gjør dere det på natten? Bruker dere flaskevarmer? hvis ja - er dere fornøyd? Har dere dampsterilisator eller koker dere selv? Har hørt det finnes vannkokere som varmer vannet opp til 40 grader, noen med erfaring? Bare spent på hvordan dere andre gjør det. Er litt nybegynner, så hadde vært fint å fått noen praktiske tips
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #2 Skrevet 31. august 2011 Jeg hadde ikke flaskevarmer, for hørte at det tok lang tid å varme en flaske.. Jeg brukte microen istede. Hadde microsterilisator da, er nemlig lat.. Det gikk så fort med den, også slapp du å passe på det på samme måte som om du koker. Jeg brukte bare nan, hadde avkjølt kokt vann på flasker i kjøleskapet, varmet det i microen, tok pulver i og ristet. Gjorde det samme om natten og. Brukte noen ganger blandemetoden, blande kokt avkjølt vann med kokt varmt vann, men syns det var tungvindt igrunn.. På tur brukte jeg å ha med vann på termos og hadde det i vannbad om jeg visste at det ikke var micro tilgjegelig. (men de fleste steder har micro tilgjengelig. Kafeer, butikker, serverigheter ferger osv)
mastermind Skrevet 31. august 2011 #3 Skrevet 31. august 2011 Microsterilisator! Nok flasker! Flasker med kaldt vann i kjøleskapet - micro - blande På tur: jeg har kokende vann i flaska i det jeg går ut døren, da er det ofte passelig når han vil ha mat, ellers termos (fint med en liten) Lære han å drikke "kald"melk Avent doseringsdispenser til pulver (tre bur, vrir lokket for å tømme et og et bur) Nan2(om du kun bruker mme kan du gi nan2 fra fødselen av) har 0,5l ferdigblandet med skrukork. Genial om du skal være en dag på kjøpesenteret!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 31. august 2011 #4 Skrevet 31. august 2011 Inne på Flaskemelk-forumet er det mange gode råd og tips, blant annet her; http://www.dinbaby.com/forum/thread/140596423
Junifrue Skrevet 31. august 2011 #5 Skrevet 31. august 2011 Da vi kokte vannet så kokte vi og fyllte på flasker for hele dagen og hadde i kjøleskapet. Varmet dem i microen og hadde i pulver. Om natta og på reise har/hadde jeg varmt vann på termos (viktig med en god termos) og kaldt vann enten på en stor flaske eller på tåteflaskene. Pulver har jeg i doseringsboks. Nå er mini så stor at vannet ikke trenger kokes lenger, men jeg pleier å koke opp i vannkokeren og blande med kaldt vann fra springen, mens pappaen bare varmer vann fra springen i microen. Vi har nok flasker til at vi trenger å koke maks en gang til dagen, bedre med for mange enn for få
Håpefull77 Skrevet 31. august 2011 #6 Skrevet 31. august 2011 Jeg har flasker med kaldt kokt vann (med malt i) i kjøleskapet og har oppi kokt varmt vann fra termos når mini skal ha mat. Vi blander alltid 180ml vann, så har da 120 ml kaldt vann og resten varmt. Blir ca passe temperatur. Har avent sine doseringsbokser med plass til 3 måltider. Har 3 av disse så jeg får vasket/kokt dem. Doserer måltider i de, når mini skal ha mat tar jeg bare flaske med kaldt vann fra kjøleskapet, blander i varmt vann og pulver. Fiks ferdig. Samme om natten. Jeg vasker flaskene i oppvaskmaskinen jeg 70 grader.... er det ingen andre som gjør det? vasker opp og koker flaskesmokkene da. Bruker avent sine flasker, de har stor åpning så føler meg trygg på at de blir rene. Det står at man kan vaske i oppvaskmaskinen i boka fra helsedirektoratet om man vasker på over 65 grader. På tur har jeg varmt vann på flaske, som regel er det passe temperatur når hun skal ha mat. På lengere turer har jeg kokt kaldt vann og kokt varmt vann på hver sin termos. Og doseringsboksene fra avent.
Snellamedto Skrevet 31. august 2011 #7 Skrevet 31. august 2011 Ja, nok flasker er et must!! Vi sluttet å koke flaskene ved 6 mnd alder, og sluttet å koke vannet ved 7 mnd alder. Vi vasker også i oppvaskmaskinen på 65 grader. Nå gjør vi bare det, koker kun smokkene en gang i uka ca. Vi pleier å koke opp vann i en kjele (har induksjonsovn, så det går fooort!!) og avkjøle til litt over 40 grader, og heller over på termos sånn at vi har 40 graders vann til hele dagen. Med induksjonsovn har det også vært null problem å koke flasker, har ikke hatt behov for sterilisator, bare to store kjeler. Avent pulverboks har vært et must her i huset, da er pulver ferdigoppmålt og man slipper å måle opp for hver gang. Har også brukt urinprøveglass med oppmålt pulvermengde på tur hvis jeg bare skal ha med ett måltid. Mange bruker kartonger med ferdig Nan til tur, men her ble aldri kald melk noen suksess.
Snellamedto Skrevet 31. august 2011 #8 Skrevet 31. august 2011 Glemte å si, vi kjøpte et sånt lasertermometer for å måle temperatur. Det har vært gull verdt for oss, har gjort det veldig lettvint å få riktig temperatur før vi har helt over vannet på termos og når vi blander melka. Termometeret kan måle alt fra vanntemperatur, melk, temperatur i lufta og ikke minst feber, så det anbefales uansett om man skal gi flaskemelk eller ikke :-) Kjøpt på apoteket til 598,-. Mange tenker sikkert at det er unødvendig, men det er noe av det mest geniale vi kjøpte i "babyoppstarten."
iskaffe ♂ ♀ Skrevet 31. august 2011 #9 Skrevet 31. august 2011 bare et tips til deg petronella_83: om det er thermoflash du snakker om, vil jeg ADVARE deg om å stole på den. jenta mi fikk vaksine og senere på kvelden tok jeg thermoflashen på hu, viste 36.5, hu var virkelig kok varm så jeg tok vanlig temp for sikkerthet skyld... vanlig temp viste 39,5! greit nok det ikke er så ille med 3 grader feil på melk osv.... men i feber er det big deal!
Snellamedto Skrevet 1. september 2011 #10 Skrevet 1. september 2011 Nei jeg tror ikke det er thermoflash, men når vi kjøpte det, sa de på apoteket at mange hadde klaget på at den viste feil kroppstemp, men det er pga at mange glemmer å stille om fra overflatetemperatur til kroppstemperatur når de skal måle. Vet ikke om det var tilfelle hos deg da :-) Men vårt har alltid fungert bra, har dobbeltsjekket mange ganger og det er veldig nøyaktig.
1frafør_1påvei Skrevet 1. september 2011 Forfatter #11 Skrevet 1. september 2011 Takk for svar, jenter! Hva er egentlig forskjellen mellom microsterilisator og vanlig dampsterilisator? Bortsett fra at den ene skal i microen og den andre kan stå på benken..Hva er best?
Anonym bruker Skrevet 1. september 2011 #12 Skrevet 1. september 2011 Cool Twister fra ubershop.co.uk!! Geniaaaaal gadget som kjøler ned kokende vann til 70, 60, 50 eller 40 grader. Mange vil nok si at det er unødvendig, men jeg er hekta!
iskaffe ♂ ♀ Skrevet 1. september 2011 #13 Skrevet 1. september 2011 ja jeg satte den på body som da skal sjekke feber. den er grå og ser ut som en pistol nesten? stemmer det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå