Gå til innhold

Ang mengde mat iløpet av en dag. litt over 6 mnd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om jenta mi får mye mat?

Er noen som sier de bare skal ha 4 fastfødemåltid iløpet av dagen liksom..

Hun får:

07.30-08.00Frokost: 1 porsjon grøt + vann(evt tynn mme, er IKKE glad i vann)

Lunsj 10.30-11.00: 1 brødskive+ mme(drikker liite)

Mellommåltid(?) 13.30-14.00: fruktmos, eller drikki(ris og banan). Hvis hun er veldig sulten gir jeg en fruktmos og noen brødbiter.

Middag 16.00: 1 middagsglass + vann el.

Kvelds: 1 porsjon grøt + ca 100 ml mme.

Hun er en stor jente .. Større i både lengde og vekt enn gjennomsnittet. På 6 mndrs kontroll var hun 69 cm og 8,2 kg. Følger kurven sin fint.

Hvordan syns dere dette høres ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

jeg lurer også på om frøkna mi får for mye mat - hun følger kurven sin veldig fint - men er liten; 6,5 mnd : 66 cm og 6600g.

Sånn ser dagen vår ut omtrent:

ca 05/06: amming

ca 0830 - amming og 1 porsjon grøt

ca 11/1130 - amming og fruktmos med risgrøt i (evt glass m fullkorn)

15/16: amming og 1 posjon middag (tilsvarer omtrent 1 glass)

18/1830: 1 porsjon havregrøt og amming etter stell

Virker som våre jenter får omtrent samme mengde mat? Sålenge de følger sin egen kurve så tror jeg vi må gå ut ifra at dette er bra!!

Skrevet

Så lenge de følger kurven sin så er jo alt perfekt :D

Men en ting jeg la merke til, drikker hun bare litt over 100ml mme i løpet av en dag?

Når gutten min var 6mnd, så ammet jeg fortsatt litt på morningen, så det ble "tidlig frokost" og så ga jeg litt grøt som frokost, men han fikk halv porsjon på morran, og en full porsjon på kvelden

Nå er han 8 mnd og spiser som dette (gjort en god stund nå, bare mengdene har økt litt)

Tidlig frokost (når han våkner): 200ml mme

Frokost: ca en porsjon grøt eller brødskive+banan/fruktmos etc

Lunsj: 200ml mme

Middag: Halvt middagsglass (har nå begynt å øke litt, men ga ca 60-80ml hjemmelaget/smaksprøver på middag når han var litt over 6mnd)

17-tiden: 200ml mme

18- En porsjon grøt

19- natta

(Det varierer litt hvordan jeg gjør det med grøt/brødskive/frukt etc, noen ganger får han litt grøt og litt brød, andre ganger bare brød i større mengde, og kanskje mer frukt/fruktmos som mellommåltid.

Men han drikker alltid mellom 500-600ml mme pr dag.

Nå som han er blitt så stor kan jeg begynne å øke litt mer på de andre måltidene og redusere melkemengden, men han våkner fortsatt på natta hvis han får i seg mindre enn 500ml pr dag, ellers pleier han å være hele natten uten mat.

Gutten min er også stor, og var 71 cm og 9,3kg på 6mnd kontroll :D

Skrevet

Det er veldig forskjellig hvor mye mme hun drikker iløpet av en dag.. Vi sliter litt med at hun ikke drikker mye når hun får mat liksom.. Hvis jeg begynner feks rett på grøten til kvelds drikker hun nesten ikke noe mme.. Så jeg har begynt å la henne drikke 100 ml mme før jeg begynner og gi grøt, så gir jeg litt innimellom skjeene..

Jeg fikk beskjed fra hs at når vi var oppe i 4 fastføde måltid skulle hun bare ha to flasker med mme iløpet av dagen.. Og nå er jeg faktisk litt usikker på hvor mye hun drikker :S Hun drikker hvertfall til kvelds.. også prøver jeg å lage tynnmme til frokost.. For hun hater vann.. men kanskje jeg heller kan begynne å gi vanlig mme til frokost.. eller lunsj(Skive+mme?? går det??) For ellers blir det jo bare en flaske iløpet av dagen..

Noe annet jeg lurer litt på er om hvordan skal jeg få henne til å like vann.. har prøvd i ett par mnd snart og ingen bedring.. Eller. en dag drakk hun en del, men dagen etter nektet hun.. prøvd med tynn mme, men hjelper ikke stort.. Prøvd med sånn Nestle barnesaft ting og blandet ut litt i vann.. Så feks.. hvis hun får skive og vann drikker hun lite.. Til middag drikker hun lite.. og egentlig lite om morningen.. Drikker egentlig bare en del på kvelden.. Har nå kjøpt sånn Drikki smoothiem til mellommåltid mellom lunsj og middag, for at det skulle bli noe som gir henne væske. er det lurt?? Metter litt mer enn mme. Hva ville dere gjort? Hun har våte bleier osv.

Skrevet

Da sønnen min var 6 mnd spiste han:

09 en porsjon grøt, litt mme, fruktmos

13 et halvt glass middag, vann, fruktmos

17 en stor porsjon grøt, vann, fruktmos

19.30 210 ml velling

I løpet av natta 210 ml velling.

Vi var på 6 mndkontroll da han var 7 1/2 mnd, da var han 71,5 cm og 9600 g.

Skrevet

Gutt her da, men svarer. Han er stor, 73cm og 10 kg. Han er ikke tjukk, bare baby :) Men aktiv og GLAD i mat.

0630: 150 ml mme

09: grøt og vann

13: 150 ml mme og så øver vi på brødskive

16: middag

19: grøt og mme (blander 150ml som han skal ha etter kveldsstellet som han drikker til, og så blir det resten når pysjen er komt på

Får gjerne et mellommåltid en gang før eller etter lunsj, da blir 13måltidet forskyvd litt: fruktmos med havregryn i.

Totalt: 450ml mme, 2 porsjoner grøt og 1 stor porsjon middag. Mellommåltid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...