Gå til innhold

Hvorfor er blodtrykket mitt så høyt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk barn for 4 måneder siden og har aldri tidligere vært plaget med høyt blodtrykk. I alle mine tre svangerskap, var blodtrykket helt normalt. Men i sommer begynte å jeg slite med litt hodepine og svimmelhet. Hadde en masete sommer, så tenkte kanskje det bare var litt stress hodepine. Men dro til legen og fikk bla. målt blodtrykket og det var ganske høyt. Dro tilbake til legen etter noen uker, for hun trodde kanskje det ville stabilisere seg da, men neida, fortsatt var det i høyeste laget. Jeg har nå vært hos legen og fått satt på et blodtrykks apparat som jeg skal gå med i 24 timer. Da hun satte det på i stad, var undertrykket 92, altså i høyeste laget igjen. Jeg har tatt mange blodprøver og ingen var det noe unormalt med. Hvorfor får man plutselig så høyt blodtrykk, når en aldri tidligere har hatt det?

Jeg røyker ikke, men er litt overvektig. Går regelmessige turer, drikker masse vann og spiser mye frukt og grønt samt grovt brød. Blir engstelig av dette da jeg kommer så brått. Noen flere her inne som har opplevd lignende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg har også fått høyt blodtrykk. Samme som deg: røyker ikke, men litt overvektig. Har også litt høyt kolesterol jeg da. Skal inn til legen to ganger i året for å måle blodtrykket fremover. Han rådet meg til å trene mer og kolesterol-vennlig kost. Hos meg er det ganske mange i familien som har og har hatt hjertesykdom, så kanskje det er det hos deg også?

Skrevet

las om at stress og kan være årsaken til høyt blodtrykk..

hva mener du med "LITT" overvektig egentlig?

BMI ovetr 24 er overvekt

tror 25-29- overvekt

fra 30 oppver -fedme

19-24 -norm

BMI vekt / høyde*høyde

Skrevet

Jeg ligger på rundt 31, så jeg fikk til råd av legen om å prøve å gå ned minst 5 kg nå i første omgang. Da var hun ganske sikker på at blodtrykket også ville stabilisere seg.

Skrevet

Om legen sier du bør gå ned noen kg for at blodtrykket skal gå ned, så gjør det nok det.

Går vel litt automatikk i det, at om kroppen blir lettere, så blir blodtrykket bedre (om man selvfølgelig ellers spiser sunt).

Er du glad i lakris, feks, så må du slutte å spise det, det hjelper ikke :)

Om du ikke klarer å gå ned i vekt på egen hånd, meld deg på et Roede-kurs :)

Lykke til!

Skrevet

Slet også med høyt blodtrykk i lang tid etter sist svangerskap, selv om jeg ikke hadde problemer med det med nr.1. Har heller aldri slitt med blodtrykket ellers .Røyker ikke, stresser ikke noe særlig, trener og er i helt normal form. Men så var det en lege som sa at jeg skulle ligge å slappa av i 5-10 minutt før han målte blodtrykket og da var det plutselig helt normal, selv om det var høyt med en gang jeg kom inn.

Så det kan jo hende at det senker seg når du nå skal gå med det hjemme.

Hvorfor man plutselig får det, aner jeg ikke.... men kanskje har du det som meg, at det bare plutselig ble høyt når du skulle måle. Jeg fikk også forskjell på blodtrykket ut ifra hvilken arm de målte på en gang. Legen prøvde først høyre og så venstre. Fikk helt forskjellig resultat, selv om det var tatt med 1 minutts mellomrom.

Skrevet

BMI 31 - er veldig masse....

tror ikke det snakk om 5-10 kilo

heller 15-20...

om jeg hadde 31, da måtte jeg ned 19 kilo til norm.vekt...

las litt om høyt blodtykk pga faren min har det

fikk en bok fra han

de er blodårene blir fete at de trengs ekstra innsats fra hjerte for å få

blodet gjennom

til slutt så blir hjerte utsslitt av å jobbe hard hele tiden og kan svikte

stress og får hjerte banke fortere

i denne boka anbefalt å få seg en hund for å gå tur med-

jeg gjørde det! Kjempekoselig!

må ned 10 kilo...

jeg følger Montinjak sin diete

har kjøpt blodtrykk måler - der står at man må sitte i ro 1-5 min

og puster du dypt så roer du deg og

Skrevet

hei =)

mange fåt høyt blodtrykk når de måler hos lege, pga stress.

kjøp blodtrykksmåler selv, og må¨l hjemme. les bruksnnvisningen godt, viktig å gjøre målingen helt riktig, vis ikke blir målingen feil.

så tror ikke du trenger å være veldig bekymret. ser at din bmi er 31, og anbefaler deg da å gå ned noen kg som legen din sier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...