Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #1 Skrevet 31. august 2011 Vi prøver og ønsker oss et barn til, og da vil vi tilsammen ha 3 stykker. Det jeg lurer på er om det er mulig at begge foreldrene har 100% stilling? Jeg skjønner at det går, men fungerer det bra? Eller burde jeg redusere stillingen min, evt til hvilken prosent.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #2 Skrevet 31. august 2011 For oss gikk det greit så lenge ungene gikk i barnehagen, men da vi etterhvert fikk flere på skolen måtte jeg ned i stilling. Det blir mye å følge opp etterhvert, fotball, håndball, lekser, vennebesøk, bursdagsselskaper osv osv. En ting er de to skoleguttene, men det er jo samtidig en sliten barnehageunge å ta hensyn til. Ta dagen i dag f.eks. 10-åringen har oppmøte til fotballkamp klokka 16.30, 7-åringen har oppmøte til fotballkamp 17.45. Samtidig skal en middagssulten og sliten lillesøster hentes i barnhagen, guttene skal helst ha gjort leksene sine før kampen (for etterpå er de trøtte) osv. Så er det handling, klesvask, rydding og alt annet som følger med i et hus med mange beboere Nå jobber jeg 70%, har en fridag i uka og jobber 6-timers dag. Det gjør hverdagen veldig mye enklere.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #3 Skrevet 31. august 2011 Mhm er dette jeg også ser for meg:) Syns allerde det er litt heltisk hehe. Nå er det svømming og fotball på begge to. Den største går jo på skolen nå, og to år til den minste også gjør det. Så ser at det er mye som skjer:) Takk for innlegget
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #4 Skrevet 31. august 2011 Vi har tre små, men våre er såpass små enda at ingen går i skolen og jeg har permisjon.. Men jeg må bare svare.. Jeg vil anta at dette kommer litt an på hvordan du og far jobber. Jobber dere begge turnus vil jeg tro det er vanskelig. Har dere mulighet for fleksi tid på jobb kan det være lettere. Hos oss vil jeg jobbe turnus når jeg starter, mens mannen har en meget familievennlig jobb hvor 100% stilling innebærer jobb 4 dager i uka, 3 av dagene fra 9-15, mens en er langdag. Han jobber også ca. en helg i mnd, men har fri alle skoleferier (er ikke lærer). Vi skal prøve oss på 100% jobb begge to, men blir det for mye må jeg gå ned i stilling, evt finne meg en annen jobb som ikke innebærer turnusjobbing.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #5 Skrevet 31. august 2011 Hvis du har en mann som bidrar så er det ikke noe problem. De aller fleste fedre med tre barn jobber fulltid, og det er ingen som spør dem hvordan det er mulig:) Syns det er så merkelig i dag hvor vi skal dele permisjonen og dele alt likt med barna, men når familiene skal få kabalene sine til å gå opp så er det i 99% av tilfellene mor som nedprioriterer jobben.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #6 Skrevet 31. august 2011 Jeg har i tillegg til tre barn en mann som reiser mye, så vi så tidlig at det ikke ville funke med min jobb. Så nå har jeg tatt ny utdannelse, sitter arbeidsledig og leter etter en jobb som jeg vil trives i OG som går i forhold til barnehagetidene. Ikke lett.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #7 Skrevet 31. august 2011 Hei! Er trebarnsmor til barn i alderen 2-12 år. Vi jobber begge i 100 % stillinger. Nå sitter jeg hjemme og er sykmeldt Er utslitt (med masse kroppslige symptomer)...og føler meg ikke særlig frisk. Det har gått greit å være i 100 prosent når det var rolig på jobben, men etter en lenger periode med hardkjør ble jeg bare mer og mer utmattet. Jeg har rett og slett gitt aaaaltfor mye på jobb. Sånt kan man bli syk av, for stress er ikke bra. Planen er at jeg skal tilbake i full jobb igjen. Mine tips: Jobb gjerne 100 % men da bør du være veldig bevisst på at du ikke gir ALT i jobben din, gi 70 %. Ikke vær den første som roper Ja! når ting skal skje. Ikke ta på deg for mye forpliktelser og oppgaver på jobb og hjemme. Ikke engasjer deg i for stor grad i dugnader, barnas fritidsaktiviteter, men vær en god mamma hjemme, deres trygge havn. Senk forventningspresset. Vet Vera Michalsen har skrevet en del om dette med å være mamma i tidsklemma, og hun har mange lure råd! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå