Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #1 Skrevet 31. august 2011 Finner kun fødselsdata, ikke konfirmasjon eller død. Moren ble enke, og flyttet til en annen del av landet. Finner ikke jenta på noen av de stedene. Noen tips til hvor jeg kan lete? Hva skjedde vanligvis med barn som ble forlatt av moren? Ble de hos besteforeldre, pleiehjem?
ツ Skrevet 31. august 2011 #2 Skrevet 31. august 2011 Det er vanskelig å si hvor du skal lete. Kirkebøker, folketellinger, digitalarkivet etc . Spørs hvor i landet det gjelder, noen steder har man mange valg å lete i (f.eks Databaseveljeren på Digitalarkivet), andre kommuner/steder er det kanskje svært lite... Men, hvis du er helt sikker på at jenta ikke bor sammen med moren, så kan det tenkes at hun ble satt bort ja. Det kunne være ganske tøft den gang å bli alene, ikke alle klarte å ta vare på ungene sine da. Var det mulig, ble de satt bort til slekt (søsken, foreldre, osv). Hadde man ikke slekt som kunne hjelpe, så kunne de og bli satt bort til ukjente, naboer, faddere osv. Siden du har funnet når hun er født, så ville jeg startet å lete blant fadderne. Kanskje noen av dem tok jenta til seg Hos hennes foreldre kanskje?
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #3 Skrevet 31. august 2011 Har ikke tenkt på fadderne Mente pleieforeldre, ikke pleiehjem Ser at enkelte barn er som sunket i jorden. Ikke på konfirmasjonslistene, listene over døde, folketellingene. Er det da mulig å finne ut hvor barna ble av?
ツ Skrevet 31. august 2011 #4 Skrevet 31. august 2011 Skjønte du mente pleieforeldre Det kan være mulig! Noen konfirmerte seg ikke, selv om de fleste gjorde det. Var de pleiebarn hos fosterforeldre, var det heller ikke alltid de ble konfirmert. Men, så kan man finne de som gift da. Enten i kirken (da konfirmerer de seg gjerne rett før) eller hos byfogden kanskje. Spørs jo når dette gjaldt. Man finner de ofte et eller annet sted i folketellinger, og da kan man og gå inn og prøve å lese skifter etter de fosterforeldrene barna bodde hos. Noen ganger står det der. Litt vanskeligere er det!. Har selv en forfar jeg sliter litt med. Har funnet han som døpt, også hos noen fosterforeldre (som jeg tror er riktig), men ikke som konfirmert. Men, funnet han som gift igjen
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #5 Skrevet 31. august 2011 Tusen takk Har også en forfar som forlot familien på 30-tallet. Vet hvor han flyttet, men ikke noe mer. Kan man finne ut hvor han døde (finnes ikke i gravminneregisteret), om han giftet seg igjen, og om han fikk flere barn?
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #6 Skrevet 31. august 2011 Dytter, i håp om at ツ skal lese dette
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #7 Skrevet 31. august 2011 Har du sjekket kirkegårdene og kirkebøkene der foreldrene har bodd? Det kan jo hende hun døde før konfirmasjonsalder. Hvor lenge er det siden?
ツ Skrevet 31. august 2011 #8 Skrevet 31. august 2011 Jeg er og (som anonym 17.16) litt nysgjerrig på når dette gjelder Om du vil skrive navn så er det lettere å hjelpe deg Eller send meg post om du ikke vil skrive det her Det er vanskelig å svare på om det er mulig/umulig å finne noen. Jeg mener alltid at alt er mulig..) Men, vet selv at noen ganger kan det og være utrolig vanskelig Og at ting kan stoppe opp. men, som sagt, så er det forskjell på hvor i landet det er , noen kirkebøker er brent bort, og da er det vanskelig. Noen steder er det blitt søkbart, da er det ganske enkelt Er det fra etter 1910-20 så er det og ikke så enkelt. lettere med de som er født for 100-200 år siden Og hvor mer man vet fra før, hvor enklere er det å lete
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå