Gå til innhold

Har jeg et alkohol problem? :/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg drikker 2-4 halv litere ca 2-3 kvelder i uken.. Når jeg ikke har drukket på en stund kjenner jeg skikkelig suget.. Er inne i en litt dårlig periode.. på personlig plan.. Men synst dere det er ille? Og hvor ille er det? Jeg blir aldri full altså. Men kan bli brisen.. Men de fleste gangene kjenner jeg bare at kroppen slapper av..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne ikke falle meg inn å drikke så mye i uken, men det er jo ikke enorme mengder heller. Så lenge barna sover og pappaen er edru, er jo alt i orden.... I din verden. Kunne som sagt ikke fallemeg inn.

Skrevet

Bør være forsiktig med det, slike vaner kan faktisk føre til alkohol problem fra helvete. Min far gjorde akurat det samme, iløpet av 3 år var alkoholet doblet, og dagene "utvidet" til så og si hele uka, ytterligere 2 år etter satt han konstant full i stua, var sint og tverr mot slt og alle, og var det ikke alkohol i huset, så ble han mildt sagt forbanna.

Skrevet

Jeg syns det høres mye ut og fortsetter du slik vil du nok ha ett problem.

Skrevet

ff.. det hørtes leit ut :/. med din far.. Men det hadde aldri skjedd med meg.. Jeg er alene med barna og hadde aldri drukket mens de er våken el noe sånt.. Og ikke hver dag heller.. Men føler jo selv at det blir litt for mye.

Og sier til meg selv hele tiden at nå skal jeg gå i to uker uten alkohol. I hvertfall! Men klarer det ikke :/.. Er da jeg begynner og lure på meg selv.

Men jeg vet at visst jeg hadde hatt det bra ellers i livet så hadde jeg ikke hatt ebhov for og drikke. Men for tiden føles mye veldig vanskelig.. Ikke at det er noen unnskylding men..

Hi

Skrevet

Tror du ikke er alvorlig fysisk avhengig, men å kjenne suget er jo et alarmtegn. Jeg hadde kuttet ut fullstendig en periode og så begynt med alkohol en sjelden gang ved spesielle anledninger.

Skrevet

Far trodde heller aldri at det ville skje med han. Han ble sykmeldt og ufør da han startet opp. Var mye alene med oss, og drakk som regel etter at vi la oss, men plutserlig så står jo barn opp, de må på do, de vil ha vann, de er redde for noe, og det var aldri moro å "innse" at han hadde drukket igjen.

Om du ikke klarer deg 2 uker uten en dram mens du er alene med barna, så bør du skaffe deg hjelp med det samme. Bare det at du kan drikke slike mengder når du er alene med ansvaret for ungene er for meg et varselsignal. Jeg drikker max et glass vin eller en øl i uka, er jeg alene med ungene drikker jeg ikke. Om du er alenemor (virker slik) så går det greit med en eller to øl iløpet av uka, men da bør du ikke ta begge samme kveld.

Skrevet

Det som er farlig er ikke nødvendigvis mengden, men avhengigheten.

Det at du ikke klarer gå to uker uten alkohol er et stort faresignal!

Jeg kaller det alkoholisme. Kanskje du skulle søke hjelp før det eskalerer? Du må jo tenke på barna dine, en enslig mor med alkoholproblemer høres ikke ut som noen god kombinasjon...

Skrevet

Jeg ville begrenset drikkingen litt. Hva om du må dra på legevakta med et av barna om natta, og den kvelden har du drukket noen halvlitere øl? Hva gjør du da?

Om du begrenser til en kveld i uka med 2-3 halvlitere minsker også sjansen for at den dagen kommer at du må kjøre på legevakta med barna i beruset tilstand.

Ville heller ikke drukket så mye m.t.p. livssituasjonen din. Alkoholen må ikke bli noe du blir avhengig av hver gang noe går litt galt i livet ditt. Tror det er rene veien til alkoholisme.

Det at du har det dårlig i livet er ingen unnskyldning som du sier, men det er en varsellampe på at du har et drikkeproblem...

Skrevet

Jeg syns det høres mye ut og særlig når du er alene med barna. Jeg er også alene, men det kunne ikke falle meg inn å drikke så ofte. Og hva skjer med barna om du (når du?) får alvorlige alkoholproblemer? Hvem tar vare på ungene dine da?

Skrevet

Ja.. dere har jo rett.. det er ikke bra.. Men visst jeg ikke klarer og slutte og drikke så ofte, hvem spør jeg om hjelp?

Skrevet

Du kan begynne med fastlegen din og ta det derfra.

22:59

Skrevet

Dersom du drikker for å slippe unna den tunge perioden i livet ditt, har du et alkoholproblem. Egentlig uansett mengde.

Skrevet

Hvis du kjenner et sug (og det ikke er et sug etter det sosiale, men selve drikkingen) så har du et problem ja.

Skrevet

Å i det hele tatt sitte hjemme alene og drikke, er et sterkt faresignal. Og har du problemer med å begrense det/ kjenner sterkt sug, så er du alkoholiker allerede dessverre... Da er eneste løsning avhold. Hvis ikke vil du alltid måtte leve med suget og at tankene dine kretser om når du kan drikke neste gang... Og er det slik du vil ha det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...