Gå til innhold

Vanlig med superkort første svangerskapskontroll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen spurte bare om jeg hadde det bra, hva barnefar het og om vi bodde sammen, når siste menstruasjon var, høyde og vekt, og når siste menstruasjon var. Deretter ble blodtrykket tatt og ført på et helsekort og jeg fikk rekvisisjon på blodprøver. Hun spurte om jeg hadde spørsmål, hvis ikke kunne jeg gå til lab'en. Det hele tok 10 minutter.

Ikke at jeg hadde mer å spørre om, men hadde forventet mer informasjon osv. Kjenner på en måte skuffelse over at det var så fort overstått, jeg hadde gledet meg litt til kontrollen, å komme igang skikkelig med å være gravid, liksom. Greier ikke helt å forklare, for jeg skjønner det ikke helt selv...

Videoannonse
Annonse
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Dette er en helt normal første kontroll, er mye mer info og tid neste kontroll, best er kontrollen hos jordmor, der tar de seg tid til deg og svangerskapet, passer på at du har all info du trenger, og får svar på alt du lurer på :) Best er å føre ned spm på papir, kommer du på noe du gjerne skulle ha vist, så skriv det ned, og ta med arket til kontrollen, er ikke lett å huske sine spm og uroligheter når man sitter inne på kontrollen :)

Skrevet

Jeg opplevde det samme på den første kontrollen og neste kontroll er i uke 24, bortsett fra UL timen... :-I

Skrevet

første gang hos legen,ja var superkort. første gang hos jordmor, satte av gooood tid og pratet og lyttet og målte:) venter på ul nå:)

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg hadde også en sånn kort konsultasjon da jeg var i uke 8. Jeg trodde det kom til å bli tatt blodprøver og slikt, men det ble det ikke. Fylte ut helsekortet og bestemte på hvilket sykehus jeg ville søke om fødeplass. Neste kontroll ble hos legen igjen, i uke 15. Der ble blodprøver tatt og urinen sjekket. Det var det. Neste jeg skal er ultralyd i uke 19, og første jordmortime i uke 22. Det er mitt program så langt. :)

Skrevet

med meg tok det 5 minutter og spurte ikke om annet enn hva samboeren het og høyde. Tok blodprøver, men noe annet ble ikke gjort. Så jeg valgte å gå til jordmor i tillegg.

Skrevet

1. legetime 7 minutter

1. jordmortime 67 minutter

Måtte tilbake til legen for å ta blodprøve for første timen var på en fredag ettermiddag og da var det for sent å få sendt blodet (noe de kanskje kunne tenkt på da de satte opp timen, men det er jo en annen sak...)

For å si det enkelt - har bare satt opp jordmortimer fremover. Trenger jeg en lege så ringer jeg dit, men det vil jo da ikke være en av de ordinære kontrollene. Ellers ga jordmor klar beskjed om at selv om det var lenge til neste time så var det bare å ta kontakt i mellomtiden og sette opp ekstra time hvis det va noen bekymringer :-)

Skrevet

Tror det varierer fra lege til lege. Jeg var første gang hos lege i uke 10, da var jeg der i 45 min. Andre gang var i uke 12, var der i en drøy halvtime. Var også i uke 18, noen dager etter ultralyd, var der litt over en halv time da også. Skal tilbake neste uke (uke 24). Har valgt å bare gå til kontroll hos fastlegen. Føler jeg blir godt nok ivaretatt der og får svar på det jeg lurer på. Har ikke vært noe som har tilsagt at jeg skulle gå så ofte som jeg har gjort. Er bare legen som sier hun liker å ha en tett oppfølging.

Skrevet

Typisk lege time når det gjelder graviditet. Desto meir dei kan betjene desto meir gryn får dei.

Prioriterer Jordmor der tar ho seg god tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...