Anonym bruker Skrevet 30. august 2011 #1 Skrevet 30. august 2011 Jeg er stemor til en gutt som blir 18 i januar neste år. Min mann betaler oppunder 5000 kr i måneden i bidrag til mamman til gutten. Grunnen til at det er høyt er at mamman ikke jobber (kun litt svart). Og mammaen har sabotert samvær siden de ny reglene kom på begynnelsen av 2000-tallet(dette er derimot ikke temaet i denne tråden!). Mammaen ødela et godt forhold mellom far og sønn da, for å kunne få så mye i bidrag som mulig. Mannen min tjener 350.000 i året. Gutten går på videregående. Han har fram til i sommer bodd hos sin besteforelder, ikke sin mamma, (Lang historie..) Mamman har i hovedsak hatt en "inntekt" på 5000 kr gjennom bidraget, uten å egentlig ha utgifter på gutten, da besteforelderen har betalt alt. Besteforelderen har kun mottatt barnetrygden i følge mamman. Besteforelderen til gutten har neste en mill i årsinntekt, så h*n sliter ikke økonomisk med å forsørge barnebarnet, men helt riktig er det nå ikke i mine øyne! Uten at jeg kan gjøre noe med den biten. I sommer flyttet gutten sammen med sin kjæreste. Han er av mammaen lovet deler av farsbidraget når skolen begynner. (Skulle bare mangle..) I begynnelsen av desember venter jeg og mannen vår første sønn sammen. SÅKLART skal min mann bidra økonomisk også etter han fyller 18, til han er ferdig med videregående og evt også lenger. Det er ikke noe problem. Jeg fikk også økonomisk hjelp av mine uskilte foreldre når jeg gikk på videregående, og vil også bidra økonomisk når våre barn går vgs. Det jeg lurer på er følgende: Vil bidraget som gutten får etter fylte 18 være like stort som før? Hvordan regnes dette ut? Vil det at vi får et barn nå innvirke på summen? Vil ikke også mammaen være bidragspliktig til sin sønn når hun ikke har han i hus? Vi kan ikke bevise at mor jobber svart. Vet jo at gutten selv må søke på dette "bidraget", men uansett kommer mannen min til å gi han penger for å hjelpe han med utdanningen. Dette er ikke noe "ønsker å sno seg unna ansvaret" tråd.... Men, synes det er surt at så mye penger som mannen min betaler i bidrag ikke kommer gutten til nytte...Og nesten 60000 kr etter skatt er utrolig mye penger for oss. Mye av grunnen til at jeg og mannen har ventet med barn er på grunn av økonomien, visste jo ikke om at bidraget kunne forlenges slik...Heldigvis vil jo pengene gå direkte til gutten når blir 18. Men synes nesten 5000 er MYE. Er det noen som jobber på nav her som vet om dette? Andre med erfaring?
Anonym bruker Skrevet 30. august 2011 #2 Skrevet 30. august 2011 Og et tilleggsspørsmål: Kan vi allerede nå få ordnet det slik at gutten får pengene direkte av far? Så de ikke går gjennom mammaen først? (vet hun vil motsette seg dette) Bidraget nå går gjennom NAV. HI
Anonym bruker Skrevet 30. august 2011 #3 Skrevet 30. august 2011 Når han selv søker så er det jo han som får pengene fra nav, ikke moren! Og han kan fint søke barnebidrag fra moren.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2011 #4 Skrevet 30. august 2011 Ok, vi vet at det da er han som få pengene. skriver jo det i innlegget. Men lurer på om det er samme størrelsesorden, om vi kan endre så han får det allerede fra nå av osv...
Anonym bruker Skrevet 30. august 2011 #5 Skrevet 30. august 2011 Er det vanlig med bidrag etter 18? Jeg fikk ingen ting av foreldrene mine, jeg måtte jobbe. Kan han ikke ordne seg en jobb?
Anonym bruker Skrevet 30. august 2011 #7 Skrevet 30. august 2011 de årene du går på skole etter du har fyllt 18 år kan du motta bidrag direkte til deg!
Anonym bruker Skrevet 30. august 2011 #8 Skrevet 30. august 2011 Det jeg har fått hørt fra mitt lokale nav kontor, er at far slutter å betale bidrag når barnet er fylt 18 år. Men barnet kan søke om bidrag fra far etter fylt 18 år... hvis jeg husker riktig. Men HI, kan ikke mannen din lage en privat avtale med sønnen sin, der dem bestemmer et fast beløp som skal inn på sønnens konto en gang i mnd? Kan da ikke være så vanskelig? Mor har da ikke rett på de pengene.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2011 #9 Skrevet 30. august 2011 HI her. Vet at mammaen ikke har rett på pengene etter han er 18, men hva med nå? Kan vi be nav gi pengene direkte til gutten siden han ikke bor hos noen av foreldrene/besteforelderen? Og en privat avtale ja, såklart vil jo gutten ha så ye penger som mulig. Lite interessert i å bare få 2500 kr om han kan kreve 5000... Jeg lurer på om satsene forblir de samme? Og om den nye babyen som jeg og min mann får i desember vil ha innvirkning på denne summen.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2011 #10 Skrevet 30. august 2011 Når han ikke bor hjemme hos mor men faktisk bor alene skal han ha disse pengene selv, da er det ikke lenger mor som forsørger han og da skal mor og far evt. forsørge han til han er 18 der han bor. Mannen din er ikke pliktig til å forsørge sin ex. kun sin sønn. Ordne det slik at han får hele summen, moren kan ikke love han bare deler av summen når hele summen skal til barnet.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2011 #11 Skrevet 30. august 2011 her syns jeg at far og sønn må sette seg ned og lage en avtale. ikke blande inn mor. og når det gjelder bidraget som far betaler til mor men ungen bor hos besteforeldre så tror jeg dere kan melde det til nav at ungen ikke bor hos mor og ikke betaler for han.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2011 #12 Skrevet 30. august 2011 HI, hvis du er usikker, så kontakt ditt nav kontor og bestill en samtale med dem og høre med dem.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2011 #13 Skrevet 30. august 2011 Skal be mannen min om det ja, tenkte bare at noen her inne visste ut fra egen erfaring. HI
Anonym bruker Skrevet 30. august 2011 #14 Skrevet 30. august 2011 Mannen min snakket med NAv om dette da sønnen flytta til besteforelderen. Sålenge mammaen sto som forsørger kunne ikke de gjøre noe. (Forsøkte da å få bidraget endret med tanke på den høye inntekten besteforelderen hadde). HI
Anonym bruker Skrevet 30. august 2011 #15 Skrevet 30. august 2011 På hvilket grunnlag? Pengene skal jo gå til gutten, noe de ikke gjør. Hvordan begrunner de det?
Anonym bruker Skrevet 30. august 2011 #16 Skrevet 30. august 2011 Nav sa de ikke hadde noe med hvordan hun brukte pengene...
Anonym bruker Skrevet 30. august 2011 #17 Skrevet 30. august 2011 Vil dette si at barn som har skilte foreldre hvor en av foreldrene må betale bidrag, kan søke om å få penger etter de er 18 år? Det kan ikke barn som har foreldre som er sammen eller ikke er bidragspliktige. Hvorfor skal de ha bidrag etter de er 18 år? Da kan de få studiestøtte hos staten og skaffe seg en jobb som alle andre over 18 som bor for seg selv. sier ikke at foreldrene ikke skal hjelpe barna sine noe, men at de faktisk kan ha krav på så mye som 5000 kr i mnd er jo helt ille mener jeg. Det er jaggu andre tider enn da jeg var ung ser jeg. måtte fint klare meg selv når jeg hadde flyttet ut hjemmefra, fikk støtte fra lånekassen og jobbet etter skolen noen dager i uka. hvor lenge skal far drive å betale for sønnen på denne måten da? til han er ferdig med høgskole utdanning?
Anonym bruker Skrevet 30. august 2011 #18 Skrevet 30. august 2011 Feil. Også barn som bor med begge foreldrene kan flytte ut mens de går på videregående og kreve foreldrene for bidrag. Dessverre. Trenger ikke engang være nødvendig å flytte, holder at de bare vil. Nei flytter de hjem ifra mens de går på videregående uten at det er nødvendig pga avstand til skolen synes jeg det er feil at foreldre skal betale bidrag. Det er jo et valg de selv tar.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2011 #19 Skrevet 30. august 2011 Tåpelig. Etter de er 18 år kan de få klare seg selv, i allefall prøve og få kjenne på kroppen hvordan det er å ta vare på seg selv og sin egen økonomi.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2011 #20 Skrevet 30. august 2011 Jeg fikk bidrag etter fylte 18 år fordi jeg gikk på skolen, men jeg fikk "bare" 2900 og synes 5000 høres mye ut. Var vel igrunn det jeg levde på hele mnd med stipend og bidrag
Anonym bruker Skrevet 30. august 2011 #21 Skrevet 30. august 2011 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10037409 utrolig nok...
Anonym bruker Skrevet 30. august 2011 #22 Skrevet 30. august 2011 De fleste på 18 år ønsker sikkert å klare seg selv også. Men noen ser sikkert på foreldrene sine som en løsning for å slippe å jobbe...
Anonym bruker Skrevet 30. august 2011 #23 Skrevet 30. august 2011 Joda alle kan søke om dette..ut vanlig videregående..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå