Gå til innhold

Noen som er god på dette med foreldrepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir ikke helt klok på hva jeg har krav på.. blir det bare enganstønad på meg?

Jeg har vært ansatt som vikar siden 2008, men har vært under utdanning og derfor jobbet lite. Jeg var ferdig nå i vår, men har likevel ingen fast stilling. Fra 01.06 i år har jeg jobbet, så juni og juli er omentrent fulle mnd på timeantallet. Deretter har jeg blitt sykemeldt. Jeg regner med jeg blir det en stund til, men håper jeg kommer meg litt ut i jobb igjen før babyen kommer. Jeg har termin 10.01.11.. Vil jeg rekke å tjene opp penger til foreldrepenger? (Jeg hadde ca 22 000 brutto juni og juli)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha vært i jobb de siste 6 mnd for å få foreldrepenger. Har du en uke opphold uten noen jobb og dette gir utslag i de siste 6 mnd. får du ikke foreldrepenger

Skrevet

Så min ene uke med ferie i juli gjør altså at jeg ikke får foreldrepenger?

Skrevet

Jo. Har du ferie er du fortsatt ansatt med mindre du jobba ett sted, slutta, tok en uke fri og så begynte i ny jobb

Skrevet

Nei det gjorde jeg jo ikke, jeg hadde jo bare ferie. =) Ah, ikke bare å bli klok på dette pengesystemet =)

Skrevet

Ikke lett, men kan jo forklare det med at du må ha vært sammenhengende i jobb de siste 6 mnd

Skrevet

Slik jeg ser det vil jeg da altså klare dette akkurat? Jeg går ut i permisjon til jul. eller blir desember for kort da?

Skrevet

Tror det skulle gå. Om du skulle bli sykmeldt har ikke noe å si. Jeg gikk ut i svangerskapspenger i juli, men har ikke mista retten min på foreldrepenger :)

Skrevet

Takk=) Jeg håper det går. Har litt smålig panikk her jeg sitter, da det blir stusselig å klare seg på engangstønad. Har bestilt time på nav, men de var fullbooket langt uti evigheten. Vil helst ha svar i går =)

Skrevet

Ut fra det su skriver har du jobbet også før juni(...mars,april,mai) men jobbet lite.

Du har jobbet mer i juni og juli og nå har du sykepenger.

Og du blir enten videre sykemeldt eller skal jobbe.

Om dette er rett har du rett på foreldrepenger.

Skrevet

Det er det jeg ikke har. Jeg har vært ansatt, og har i perioder ikke jobbet noe. Hele 2011 frem til juni har bestått av praksis og eksamen, så jeg har ikke jobbet mer enn en helg kanskje totalt på hele halvåret =/

Skrevet

Jeg mener du har rett på dert hvertfall

Skrevet

Du må ha hatt pensjonsgivende inntekt minst seks av de siste ti månedene. Sykepenger stiller likt med lønn i den sammenheng.

Skrevet

Det er derfor jeg er så usikker på om det går på håret, eller akkurat ikke. Jeg har altså pensjonsgivende inntekt fra juni 11 til jeg går ut i permisjon rett før jul.

Skrevet

Om du da har lønn fra 1.juni og ut november har du rett på det. Ut fra det du skriver har du det enda litt til.

Skrevet

Den er litt kinki. Jeg tror det står og faller på hvordan de beregner sykepengene dine hos NAV. Hvis du får sykepenger for nesten full tid, slik du jobbet rett før du ble sykmeldt bør det gå, men om de beregner sykepenger ut fra et gjennomsnitt av hva du har jobbet siste år blir det værre. Det er nemlig slik at om det har gått 2 uker eller mer mellom to arbeidsøkter og det ikke skyldes lovpålakt freie eller en spessiell turnus, så regnes ikke de mellommliggende dagene med når de skal beregne 6 mnd arbeid de siste 10 mnd før permisjon. Da teller dagene bare som enkeltdager og du vil få for få dager, i tillegg til at du får lite utbetalt.

Det kan være saken din er såpass innfløkt at det vil lønne seg for deg å ta kontakt med en advokat som kan dette for å pressantere saken for NAV på riktig måte.

Skrevet

Har du fått innvilget sykepenger nå som du er sykemeldt?

Det er avgjørende for foreldrepengesaken din.

Nav-dama

Skrevet

Må jeg få INNVILGET sykepenger også? hvordan gjør jeg det?

Skrevet

Dersom du har fått sykepenger utbetalt så har du jo fått det innvilget. Så avhenger det litt av hva du har som grunnlag om du får eget vedtak på det.

For å få sykepenger må du søke, og det gjør du ved å levere den ene delen av sykemeldingen til nav.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...