Gå til innhold

Noen som vet? Ang. sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært ansatt siden 1.august og ble sist uke sykemeldt torsdag og fredag. Det var altså den fjerde uken jeg jobbet. Da har jeg vel ikke rett på sykepenger?? Men når jeg nå er tilbake på jobb, trenger jeg bare å jobbe inn de to dagene for å få rett på sykepenger (om jeg skulle bli syk igjen mener jeg) eller må jeg jobbe sammenhengende i fire uker??

Slapp av alle sammen, jeg planlegger ikke å bli sykemeldt, men jeg er gravid (30 uker på vei) og er greit å vite i til felle det skulle dukke opp noe.

Setter pris på alle svar, men vær så snill å ikke svar på noe du ikke er sikker på :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke krav på sykepenger fra arbeidsgiver for de dagene du har vært borte, men om du kom direkte fra en annen jobb er det mulig du kan få sykepenger fra NAV eller eventuelt din gamle arbeidsgiver.

Du må jobbe totalt 4 uker for å få rett på sykepenger. Det trenger ikke være samenhengende.

Skrevet

Tusen takk for svar, flott :)

HI

Skrevet

Du må ha vært ansatt i 4 uker (ikke nødvendigvis jobbet). Dvs si at fra 4 uker etter du startet i arbeidet i følge din kontrakt, så har du rett på sykepenger fra nav.

At du har vært sykemeldt (uten rett til sykepenger) i de 4 ukene har ingen betydning da dette anses som lovlig fravær.

Har du gått rett fra et annet arbeidsforhold til det du har nå er det ikke krav om opptjeningstiden på 4 uker. Da er det nav som utbetaler deg sykepenger istedenfor din nye arbeidsgiver.

Nav-dama

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...