Gå til innhold

Blir deres foreldre kalt det samme av alle barnebarna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mamma har nå blitt farmor for første gang. Jeg har tre barn, som er 10, 8 og 6 år gamle.

10 åringen begynte og kalle henne for "mom", og da har såklart de andre to sagt dette også. Så hun er jo Mom nå. :-)

Min svigerinne vil veldig gjerne at hennes datter skal si farmor. Det er jo koselig det.

Men tenker på når jeg var liten, da sa vi søskenbarna det samme til våre besteforeldre,mor og far. Jeg sa det sikkert fordi jeg hørte mine eldre kusiner si det.

Hvordan er det hos dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De ble farmor og farfar først,men når jeg fikk barn ble de jo mormor og morfar.. Så da er de begge dele.Funker bra det :)

Skrevet

Foreldrene våre er ikke besteforeldre ennå, bebisen i magen er den første på begge sider.

Farmor hadde bare sønner, og ble følelig kalt farmor av alle barnebarna. Mormor blir kalt mormor av 7 barnebarn og farmor av 3. Stebarnebarnet som har vært en del av familien hele veien bruker fornavnet hennes, da hun allerede har mormor og farmor fra før av. Hun blir likefullt regnet som et av barnebarna. Bestefar (den eneste jeg har hatt, og dermed unødvendig å spesifisere hvem sin far) ble kalt bestefar av 4 barnebarn, morfar av 3 og farfar av 3. Og tiltalt med fornavn av nr. 11.

Samboer sier besta og besten om sine besteforeldre.

Skrevet

Mine foreldre er bestemor og bestefar for alle på den siden.

Vi ville at hans foreldre skulle være farmor og farfar, men det ville ikke de. De ville også være bestemor og bestefar.

Forstår godt din svigerinne. Ville heler ikke kaldt de for Mom.

Skrevet

Mine svigeforeldre har "alltid" blitt kaldt Mommo og moffen av tantebarnet mitt, når vi fikk barn for 1 1/2 år siden ble det til at vi brukte det også, for vi er så mye sammen.

Men det blir litt å forklare inni mellom.

Hadde blitt feil for meg å kalle de Mormor og morfar, men Mommo og moffen går greit.

Mine foreldre er bestemor og bestefar for både våre og min bror sine barn.

Skrevet

Hvorfor ville du ikke kaldt en bestemor for Mom??

Det er jo vår eldste som begynte å si det, og da ble det slik.

HI

Skrevet

Mamma har bare mine barn som barnebarn foreløpig, og alle kaller henne mormor, og samboeren hennes for morfar. Men svigers har har en sønn (min mann) og to døtre, og mine barn kaller dem for farmor og farfar, mens mine svigerinner sine barn sier mormor og morfar. Ser ikke helt hvorfor dette er noe problem? Barna klarer jo fint å skille på det fra de er ganske så små. Nå husker jeg ikke helt med guttene, men vesla som nettopp er fylt 2 år har skilt mellom mormor/morfar og farmor/farfar i noen måneder nå, selv om hun hører kusinene og fetterne si mormor/morfar til hennes farmor/farfar.

Skrevet

Må plusse på at min mormor ble kalt mormor at 5 barnebarn og farmor av 2, vi syntes det var veldig rart:)

Skrevet

Har ikke sagt at det er noe problem jeg Alva. Jeg skrev jo at det er koselig at de ønsker å si farmor.

Jeg bare lurte på hvordan det er hos andre, bare sånn for moro..

HI

Skrevet

Fordi det betyr mamma på Amerikansk noe hun ikke er.

Skrevet

Selvsagt, er bare trøtt og har vondt i hode (jada, burde ikke sitte her inne da, men orker ikke å gjøre på noe annet ;-)), ikke meningen å svare surt.

Skrevet

Siden jeg er enebarn, så blir det nok til at mine foreldre blir kalt det samme av alle mine evt barn- mormor og morfar. :)

Svigers blir kalt farmor og farfar av sine sønners barn, og mormor og morfar av sin datters barn, ingen problem der.

Selv kaller jeg min fars foreldre for farmor og farfar, mens min mormor var "mor" for alle barnebarn og oldebarn.

Smak og behag, synes man skal få kalle dem det man er bekvem med selv, og så kan ungene evt få finne opp egne navn på dem om de vil. For oss er det naturlig å referere til besteforeldrene som farmor/farfar og mormor/morfar, mens jentungen kaller dem fammo/faffa og mommo/moffa, fordi det er det hun foreløpig klarer å si. :)

Skrevet

Her er det mormor, Terjebesten, morfar, besten og Karibesto. Første barnebarn på begge sider, hun har en 3 uker yngre kusine på mannen min sin side. Kusinen vil kalle svigers det samme, det er pappaene deres som er søsken, så det hadde det nok blitt uansett.

På min side blir det litt mer komplisert siden jeg har 3 halvsøsken som er vant til "mormor og bestefar", så min far blir "bestefar" for jentenes barn hvertfall, kanskje farfar for min brors barn, så han får 3 forskjellige navn. "Terjebesten" har også et par barn, så hva de blir hetendes der aner jeg ikke. Er ikke lett med mine, dine og våre barnebarn;)

Skrevet

Min mamma er mommo for mine og min søsters barn, men farmor for min brors barn. For to bonusbarnebarn er hun mimmi, så hun har 3 "titler" :)

Svigerforeldrene mine har 3 sønner og er bestemor og bestefar for alle barnebarna sine. De har også to oldebarn, men min svigermor nekter plent å bli kalt oldemor så hun er bestemor for oldebarna også, hehe.

Jeg har vokst opp som nabo med mine to kusiner som er 1 og 2 år eldre enn meg, vi var mye sammen hos henne jeg kalte mormor, og de kalte farmor. Det var aldri noe problem i det hele tatt. Husker vi bemerket det og snakket om det av og til som barn, men det var bare greit...

Skrevet

Mimmi og Besse her i gården, og Farmor og Fafa på svigers ;) Heter det samme for alle barnebarna.

Skrevet

Her vil svigers bli kalt far og mor, noe jeg ikke liker siden dette er det samme som mamma/pappa i mine ører. kaller de derfor alltid for farmor og farfar, og det har de også gjort lenge, men siden de har vært en del sammen med sitt søskenbarn i sommer har de nå begynt og si mor.. liker det ikke, men får ikke gjort så mye med det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...