Anonym bruker Skrevet 29. august 2011 #1 Skrevet 29. august 2011 Jeg føler vi er på randen av en krise nå.. Jeg er høygravid, har termin om bare et par uker. Vi har to barn fra før. (han har en gutt og jeg har en jente fra tidligere) Skal prøve og forklare i korte trekk og mindre komplisert ! Det som har skjedd: Moren til sønnen hans har fra dag 1 prøvd å ødelegge for oss. Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor, for hun har aldri vært int. i og ha kontakt med sønnen sin. Min mann har hatt den daglige omsorgen fra han var liten baby. Nå i det siste har det vært MYE tull. Det siste nå er at hun har sendt inn en bekymringsmld på oss ang. hans foreldre der faren skal være pedofil (altså bestefar)og i følge hun moren skal guttungen, som forøvrig bare er 2 år ha sagt at bestefar har befølt han. Bare at en guttunge på 2 år har brukt dette ordet er jo grunn i seg selv til å tvile på hele utsagnet.. Men som BV sier, så må de bare gjøre jobben sin.. Og det er forståelig ! Men helt ærlig så blir jeg helt stressa av alt som skjer nå. Jeg må følge guttungen på "møter" flere dager i uka der bv skal prate med han osv, og i tillegg har jeg jo mine ting jeg må gjøre. Gubben jobber bare nattevakt så han sover jo hele dagen. Jeg er på sykehuset 3 dager i uka for sjekk (risikosvangerskap), fysio 2 ganger i uka og jeg må jo levere min datter og hente i bhg i tillegg. I tillegg til dette så syns jeg faktisk at denne beskyldningen er følelsemessig utmattende :-/ Jeg tenker på det hele tiden, og tenker jo hva hvis det faktisk er sant.. Alt er jo bare et kaos.. Min familie bor på en annen kant av landet, så det er bare hans foreldre vi har her. (broren hans bor i utlandet) Men nå har vi jo fått beskjed fra BV at vi får IKKE lov å sende barna til besteforeldrene før denne saken er løst, og det vet de ikke hvor lang tid vil ta. Hva skal vi gjøre da? Kan mannen min sykemelde seg pga dette?? Vi har jo faktisk ingen som kan steppe inn og passe ungene når babyen skal komme, hvis ikke den saken er løst og ute av verden til den tid. Ja, vi har venner, men de jobber jo og har sine egne barn osv. Hva gjør vi nå da? :-(
Anonym bruker Skrevet 29. august 2011 #2 Skrevet 29. august 2011 Hvis belastningen gjør mannen din syk, har han rett på sykemelding. Om det er det praktiske med å få hverdagen til å henge sammen som er problemet, har han ikke rett på sykemelding. Det gis ikke sykemelding for "sosiale grunner". Er det mulig å ta ut velferdspermisjon?
Anonym bruker Skrevet 29. august 2011 #3 Skrevet 29. august 2011 Ja mannen din kan jo gå til legen å forklare saken og si at det er psykisk utmattende for han en periode nå, og at han kunne trengt en sykemelding for å komme til hektene igjen! Jeg tror nok mange leger hadde sykemeldt i slike situasjoner. håper for deres del at saken er bare sprøyt. men hva sier besteforeldrene i denne saken? det må jo være helt forferdelig.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2011 #4 Skrevet 29. august 2011 Far har krav på 2 uker fri i forbindelse med fødselen så den delen er grei. Han har muligens også krav på fri for å følge sønnen på møter ol, men han har ikke krav på sykmelding. Om fart jobber natt kan han kansje sove om kvelden/ettermidagen de dagene han må følge sønnen på møter ol? Ellers er vel ungene i barnehagen regner jeg med. En god ide kan vel også være at han enten leverer dem før han legger seg eller henter dem etter at han har stått opp om du er sliten.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2011 #5 Skrevet 29. august 2011 Vi har en halvtime kjøring til bhg (fordi jeg jobba der, men er sykemeldt nå, men har fortsatt ungene der) Mannen jobber ca 45 min fra jobben, så når han da kommer hjem på morningen ca halv 8 og hvis han da først skal på møte med sønnen også levere i bhg så går det godt 2 timer til før han er hjemme og kan legge seg. Da vil klokka være nærmere 11, og så må han stå opp igjen kl 15 for og hente i bhg igjen, for å kunne dra på jobb til kl 18. Det sier seg jo selv at vil bli veldig utmattende for han med så lite søvn og kjøring frem og tilbake. Greit at han har krav på 2 uker fri i forbindelse med fødsel, men da har han ikke krav på betaling. 2 uker uten lønn går ikke for oss dessverre. Over til besteforeldrene, så vet de ikke noe om dette enda.. Vi har ikke konfrontert det med dem siden de ikke vet om dette er en falsk bekymring, eller ikke.. Ikke aner jeg hva jeg skal si heller :-/ Syns hele opplevelsen som vi er i nå er utrolig vanskelig, frustrerende og skremmende faktisk..
Anonym bruker Skrevet 29. august 2011 #6 Skrevet 29. august 2011 Mannen din har bare krav på sykemelding og han faktisk er syk, han kan ikke sykemeldes fordi DU er sliten. Det var nok mulig før, men de har strammet skikkelig inn på dette de senere årene og legen risikerer faktisk å miste retten til å skrive sykemeldinger om det skulle bli oppdaget. Få leger er villige til å ta den sjansen altså. Men om mannen din er like på felgen som deg, ikke får sove, sliter med tanker og angst osv kan han sykemeldes pga sin egen helse. Har han snakket med arbeidsgiver da, han kan kanskje bruke noen sykt barn dager når sønnen skal til bv, eller få velferdspermisjon med lønn.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2011 #7 Skrevet 29. august 2011 Forstår jeg deg riktig om mannen din drar hjemmefra hver dag kl 18 og kommer hjem kl. 07.30? Tur retur har han 1 1/2 time reisevei. Da jobber han 12 timer i døgnet, det vil si 60 timers uke med nattarbeid. Han må jo ha enormt med avspasering å ta ut. Det som i hvertfal er sikkert er at mannen ikke kan bli sykmeldt for å få lønn de to ukene i forbindelse med fødselen. Jeg forstår at det er tungt at noen i fammilien blir beskylt for overgrep mot gutten, men hvor mange møter kan det dreie seg om i uka? Kan foresten ikke mannen enten levere eller hente i barnehagen? Du er vel heller ikke sykmeldt om du har 2 uker til termin. Da er du vel i permisjon. Hvordan hadde dere tenkt å løse dette om ikke dette med gutten hadde kommet opp?
Anonym bruker Skrevet 29. august 2011 #8 Skrevet 29. august 2011 Han jobber 5 dager på og 5 dager av. Så de dagene han da har fri så er det jo greit. Disse "møtene" handler jo om "lek" der de leker med han for å se om han eventuelt åpner seg og forteller, eller gjør handlinger som kan virke unormalt. Har vært gjennom en runde nå med 3 møter og skal gjennom noen runder til hvor mange vet vi ikke og det vet ikke de på BVK heller enda. Tenker du hvordan vi hadde tenkt å løse det med fødselen? Vi har avtale med besteforeldrene om at barna skal være der når fødselen er i gang, men det kan vi jo ikke nå for vi får ikke lov å sende barna der før dette er oppklart..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå