Gå til innhold

dumt spm ang. sykemelding og jobb..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, som sagt..Jeg vet det er et dumt spm.

Men jeg ble sykemeldt sist fredag og ut denne uken.

Jeg føler meg bedre og har lyst til å gå tilbake til jobb. Da kan jeg bare gå tilbake i morgen, men allikevel levere sykemeldingen som er ut denne uken? Eller må jeg ordne med en "forkortet" sykemelding?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du kan ikke jobbe så lenge du er sykemeldt på papiret. legen må friskmelde deg før du har lov til å jobbe. ta kontakt med legen.

Skrevet

Herre, så lei jeg er av folk som svarer på ting de ikke har peiling på! HVORFOR gjør dere det?

Sååhhh, beklager utblåsningen og til spørsmålet ditt:

Når du blir sykemeldt, er det arbeidsgiver som betaler sykepenger de første 16 dagene, så hvis du føler deg i form til å jobbe før sykemeldingen går ut, avtaler du bare med arbeidsgiver og begynner i jobb når du vil.

Man trenger ikke ordne med hverken lege eller NAV for å gjøre dette, det er kun en sak mellom deg og din arbeidsgiver.

Er du sykemeldt mer enn 16 dager er det litt andre ting å forholde seg til, men i ditt tilfelle trenger du ikke tenke på det.

Skrevet

Jeg er helt enig 14:59,hvorfor svarer du når du ikke har peiling.

Arbeidsgiver har ikke lov til å ha en sykmeldt ansatt i arbeid. Lege sender sykmelding til nav uansett om det er i arbeidsgivererioden eller ikke.

Til HI, du må friskmeldes av lege for å gå tilbake på jobb i sykemeldingsperioden.

Skrevet

Det holder å ta en telefon til legen, gjerne fra jobben, om at du er frisk igjen og tilbake i jobb. Dui trenger ikke noen konsultasjon eller noe i den dur bare du gir beskjed.

Skrevet

Jeg "måtte" tilbake på jobb før sykemeldingen min var gått ut siden jeg er sjef og ikke hadde noen andre å ta av. Jeg ringte da HR avdelingen vår og spurte om jeg kunne gjøre dette. Fikk til svar at så lenge det var i arbeidsgiver perioden så gikk dette bra.

Skrevet

Og som oftest går det bra. Du har heller ikke svindlet noen, siden du ikke har hevet lønn og sykepenger samtidig.

Men det er bare den ene potensielle fellen her. Skjer det deg noe på jobb mens du har en legevurdering på at du ikke er i stand til å jobbe, risikerer du å ikke få yrkesskadeerstatning, selv om hendelsen ikke har sammenheng med grunnen for sykemelding. Arbeidsgiver risikerer regress på evt forsikringssum.

Ring legen og få friskmelding, så risikerer hverken du eller arbeidsgiver konsekvenser!

Skrevet

Ok, takk for svar!

Da drar jeg på jobb i morgen og ringer legen min og sier jeg er frisk.

Men leverer vel sykemeldingen jeg fikk av legen til arbeidsgiver allikevel? Selv om t.o.m. datoen blir feil?

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...