Gå til innhold

Middag 2-3 åringer..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva liker de å spise? Vesla her er veldig kresen..Hun liker spaghetti bolognese, pannekaker, pølser osv, men kan jo ikke spise det hver dag.

Innimellom blir det 2 middager og det er jo bare oss to!

Og et spm til.. Hvordan er reglene hjemme hos dere? Ofte får hun mat servert.. Nekter å spise, da fjerner jeg maten.. Men da skal hun PLUTSELIG ha den igjen. Har dere en sånn regel at det ikke blir mat før til kvelds, eller får de spise maten senere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt er 2 år. Han får servert det vi alltid har hatt til middag her i huset. Vi har aldri lagt om til noe "barnevennelig" kosthold selv om han har kresne fakter. Vi liker mye rene råvarer, så da er det som blir servert: fisk, kjøtt, kylling i forskjellige varianter med grønnsaker til. Han spiser nesten ingen grønnsaker, med unntak av potet, gulrot og mais. Men jeg legger alltid opp alt på tallerken hans og oppfordrer han av og til til å smake, uten at det ligger hverken ris eller ros hvis han smaker/ikke smaker.

Jeg er opptatt av at mat skal være noe naturlig, som man spiser fordi man er sulten og har lyst på. Vil ikke at mat skal forbindes med hverken mas, strenghet, masse regler eller noe annet. Bare god stemning rundt bordet.

Så hvis han ombestemmer seg får han maten tilbake, det er noe han uansett vokser av seg etter hvert. Ikke noe dill rundt det.

Det eneste som er en "regel" ved bordet her er å ikke grise med maten. Hvis han begynner med det er han som regel mett og får heller få og leke. Lager heller ikke noe nummer ut av det.

Skrevet

Har også ei kresen ei på 3.

Prøver å variere favorittene hennes for å få inn nye smaker og for at jeg ikke skal bli dritt lei.

F.eks liker hun spagetti, så varierer da mellom spagetti og kjøttdeig og Pasta Carbonara.

Hun elsker pølser så varierer mellom stekte kjøpttpølse, wiener, og pølsgrateng.

Egg er populært så da blir det noen ganger omelett med bacon.

Pannekakene lages grove.

Pølsegratengen er foresten genial da den er god og kan tilsettes alt etter hva en liker:

Lag tykk hvit saus av 4 ss mel.

Skill 3 egg og rør inn plommene i sausen.

Ha i salt og pepper etter smak.

Oppskriften sier nå at du skal ha i 50g revet ost, men jeg bruker sikkert det firedoblede :o)

Kutt 4 kjøttpølser i biter + en i skiver som du sparer og pynter med på toppen. Ha det i sausen.

Ha i det du måtte ønske av macaroni eller grønt eller ingenting mer.

Pisk eggehvitta og vend den forsiktig inn.

Ha i ildfast form og stek i ca 45 min, nederste rille på 180 grader.

Er det noe hun ikke liker må hun smake for å få noe annet.

Smaker hun ikke fjerner jeg tallerkenen når måltidet er slutt og hun får ikke noe annet før kvelds.

Skrevet

Om du har fjernet maten hennes og hun vil ha den tilbake så syns jeg du kan gi henne den EN gang og skal hun ikke ha den da så tar du den og hun får drøye til kvelds. 2-3 åringer er store nok til å ta det poenget.

Forslag til mat:

*Potetmos som du lager ferdig og så putter litt grønnsaker oppi så det blir varmt. Server med kjøttboller;kjøttpudding,snitzel,fiskepinner el lign.

*Pitabrød med pizzafyll oppå.

Bare bruk fantasien, kun den (og kresenhet) som stopper deg.

Bon Apetit :-)

Skrevet

Takker for gode tips her! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...