Gå til innhold

Er det noen som baker brød her?


Turtelduen

Anbefalte innlegg

Jeg har en brødbakermaskin, og lurer på hvilke påvirkning salt og sukker har på brødet, heving og steking?

Og jeg leste noe om at gjær ikke må bli fuktig...?

 

Noen som kan forklare hemmligheten til å lage bra brød, og alle sånne lure tips for hva ingrediensene gjør med hverandre og hva det påvirker heving osv?

 

(Kan hjemmebakt brød bli luftig?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, hjemmebakt brød kan bli luftig, men jo mer grovt mel du bruker, jo vanskligere er det å få det til.

 

Bakerne bruker palmeolje som fettstoff, det er det som gjør at deres brød alltid er sprøtt og luftig. Imidlertid er det et veldig usunnt fett, og du kan oppnå nesten samme effekt uten.

 

Sukker er "mat" for gjæren og påvirker hvor mye deigen hever. Saltet får seigen til å bli seigere så den bygger større luftbobler før de sprekker = luftigere brød.

 

Tørrgjær må ikke bli våt, det er riktig, da kan den begynne å villgjære, og det er mildt sagt ikke sunnt.

 

En kollega av meg har lært meg et triks som jeg ikke kan forklare hvorfor, men det gjør stor forskjell på brøddeigen: Legg i saft av en halv appelsin! Ja, vet det høres villt ut, men brødet blir veldig høyt og luftig av det.

 

Også er det viktig å elte deigen nok: Det er slik du får den seigest mulig, så den tåler å blåse seg opp. Også viktig å heve lenge nok.

 

Det er moro å prøve seg frem med ulike fettstoffer, deigvæsker og melblandinger. Så finner man til slutt en favoritt.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baker rundstykker noen ganger i uken (bruker og samme oppskrift til brød) og ja, de kan bli luftige!

 

Sukker gjør hvertfall at gjæren virker bedre. Jeg har ca fire ts i en 1,5l deig. Jeg bruker ikke brødbakemaskin for jeg syntes ikke det blir så bra resultat av det, men bruker kjøkkenmaskinen. Bruker lite gjær, elter lenge (ca 15min) og bruker kaldt smør (i terninger) fremfor smeltet. Etterhever også lenge for å ungå sprekker i det ferdige resultatet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk dere!!

 

Bruker du saften av en halv appelsin og bytter ut den mengden med litt av vannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, ante ikke at saften fra en appelsin kunne gjøre susen! Smaker ikke brødet appelsin da? Det er ikke å foretrekke her i huset, men ellers ville tipset vært supert om det får brødene til å bli store:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det smaker IKKE av appelsin. Og ja, det erstatter litt av vannet.

 

bare prøv en gang, så får dere se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...