Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #1 Skrevet 28. august 2011 Jeg har et gammelt hus som jeg skal eie ut. Det er hyggelig, relativt nyoppusset og har mya bra med seg, men takhøyden er lav. Det er bare et rom som har takhøyde over 2 m, og selv der er det bare så vidt. Dørene er ned i 170 cm. Noen som har er faring med å leie ut slike hus. Kan man bare opplyse om "lav takhøyde" i annonsen eller er det noen formaliteter man må forholde seg til?
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #2 Skrevet 28. august 2011 Ikke godkjent som boligareal. Vi hadde takstmann for en tid siden, han sa at vårt var rett over grensen i u.etg der er takhøyden 2.10.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #3 Skrevet 28. august 2011 Så vidt jeg vet er det lov å bo i slike gamle hus, men offesielt boareal blir jo 0.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #4 Skrevet 28. august 2011 Det er bare å finne en leietaker med lav takhøyde :-)
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #5 Skrevet 28. august 2011 Ja, grunnen til at jeg ikke bor der selv er at mannen min er nesten 2 m. Selv med hjelm blir det ugreit i lengden, for meg som er under 170 er det drømmeboligen ;-) Må vell avertere med "Hus leies ut til person under 180 cm". HI
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #6 Skrevet 28. august 2011 Om det er godkjentboareal allerede etter eldre bestemmelser, så blir det ikke forbudt fordi om man har endret reglene nå. Det er lov å bo i eldre hus, med lavere takhøyde, men dere får sannsynligvis ikke omregulert det om det i dag er regulert som hytte. Dessuten er det fullt mulig å søke dispensasjon om man så ønsker, får det ofte innvilga, men kommer an på velvilligheten til teknisk etat i din kommune.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #7 Skrevet 28. august 2011 Huset har vært brukt som bolighus i over 200 år og regulert som det siden de startet med slike reguleringer. Sån sett er det ikke noe problem. Det passer bare ikke helt inn i dagens standardsjemaer. Spørsmålet er vel heller om man må gjøre noe formelt i forhold til å gjøre leietaker oppmerksom på takhøyden.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #8 Skrevet 28. august 2011 Du kan jo opplyse om det over telefon, så får de bestemme seg om de i det hele tatt kommer på visining,Kommer de på visning ser de jo leieobjektet og da tar de det som det er.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #9 Skrevet 28. august 2011 Holder det? Må det ikke pressiseres i kontrakten eller liknende?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå