Anonym bruker Skrevet 27. august 2011 #1 Skrevet 27. august 2011 http://www.barnimagen.com/forum/thread/143497500 "Bleieslutt, hvorfor IKKE presse barna litt?" Jeg syns det er vanskelig, her vises det ikke noe tegn til interesse. (han bare tisser fordi jeg sier det) Tisser på do hver gang jeg setter han der, men tisser også hver gang i bleia og i trusa uten å bry seg. Han sier ifra at han har tissa i trusa. Snakker med han om det på do, truse, stor gutt, bæsje osv, men det virker ikke som han forstår. Er det feil av meg å tenke at det er bedre å vente til han er mer moden og klar for det? Evt hvordan kan jeg presse han? Hva annet kan jeg gjøre? Hilsen mamma til 2,5 åring.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2011 #2 Skrevet 27. august 2011 Du venter til han er moden, klar og motivert. Alt annet er bare svada. Å få et barn til å slutte med bleie uten at de er klar for det kan ødelegge mye for dem. Tenk å bli tvunget til noe du ikke får til! Sånt ødelegger selvtilliten deres. Gi han heller masse ros når han tisser på do, kanskje belønne han med et klistremerke eller noe.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2011 #3 Skrevet 27. august 2011 Syns du skal vente jeg. 2,5 år er ganske tidlig. Ville ikke stresset noe med det før tidlig neste vår jeg. Kanskje det plutselig skjer av seg selv? Du kan jo gjøre det gøy å tisse på do nå og da. Gi litt klistremerker og ros skikkelig som hun over skriver.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2011 #4 Skrevet 27. august 2011 Hvorfor stresse og presse. Virker ikke barnet klar for det, vil dere oppleve mye uhell og det er jo ikke moro for barnet. Vi ventet til mini var helt klar for det selv, stresset ikke, prøvde med gjevne mellomrom for å se om det var aktuelt, men han var så lite interessert i toalettet. Så plutselig, begynte han å vise interesse selv (da var han litt over 3 år), og så innen noen uker var han helt bleiefri, natt og dag.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2011 #5 Skrevet 27. august 2011 Man kan ikke presse noen til bleieslutt, men motivere kan man gjøre. Det å vente til barnet kommer selv å sier at nå vil jeg slutte er årsaken til at så veldig mange slutter veldig sent med bleier nå. Prøv feks med klistremerker hver gang han gjør noe i do og med større belønning etter et bestemt antall klistremerker. Vi ga først etter 6klistremerker for at han skulle skjønne poenget, så måtte han få flere og flere klistremerker etterhvert som han ble flinkere å gå på do. Det var ikke store premier han fikk, men ting til 10-20kr. Hvis han etterhvert tisser greit på do, men har problemer med å bæsje kan dere gå over til å gi han klistremerke hver gang han bæsjer. Hilsen mamma til en som sluttet med bleie ved ca 2,5år.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2011 #6 Skrevet 27. august 2011 Jenta mi ble "ertet" for at hun fortsatt brukte bleie av to jevnaldrende i barnehagen før sommeren. Vi hadde prøvd å få henne til å slutte før det, uten at hun var interessert i det hele tatt. Hun sluttet da på dagen, og har bare hatt et eneste uhell siden det. Hun var 2 år og 4 måneder da.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #7 Skrevet 28. august 2011 Takk for svar dere. Kanskje klistremerker er tingen?! Tenkte kanskje jeg skulle vente til han har fått lagt inn dren i ørene, så er jeg sikker på at han hører og forstår hva jeg sier. Han får masse skryt når han tisser på do, ca 3 ganger hver dag, og det har han gjort i kanskje 2 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå