Gå til innhold

Hva er best av tispe eller hannhund??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener det er best med hannhund da slipper vi løpetid og styr med blod og bleier. Har forøvrig ikke tenkt og få valper. Mannen min er uenig og mener tisper kan være roligere i gemytt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hannhunder = lettere for å bli aggressiv mot andre hanner, ikke alle blir sånn

tisper = løpetid, ikke alle blør så mye at de må bruke bind

Deres valg hva dere vil måtte jobbe mest med.

Bestem dere for rase først

Skrevet

Det er vanskelig å si noe generelt om det, fordi det kommer mye an på rase, gemytt og sosial opptrening.

Vi har hatt både tispe og hannhunder, og må innrømme at det ikke har vært store forskjellen. Eneste er at hannhundene kan være litt "tøffere" mot andre ukjente hannhunder.

Når det kommer til løpetid, så har vi sterilisert tispen vår. Både fordi hun er blanding av 3 raser (dvs vi skal ikke ha valper på henne) og fordi hun fikk innbilt svangerskap hele tiden.

Tror det viktigste er å sette seg inn i rasen, så får man ta det derfra.

Skrevet

Her varierer det veldig. Vi har hannhund og har også hatt tispe og vår erfaring er at hannhunden er mye roligere og enklere å ha i hus. Tispa ble veldig hormonell rundt løpetiden og litt "ustabil" ;) var ikke så alt for mye blod, men ble nå av og til litt vasking av sofatrekk og gardiner faktisk. Alltid kjekt når hun ristet seg og stod litt dumt til, he he. De er begge veldig forskjellig i temperament, så det har vel like mye å si. Mange sier også at de opplever hannhundene som mer reale og tispene litt mer bitchy. På den andre siden så opplevde jeg at tispa var mye tilstede og mere kosete. Så som skrevet over her, gjør grundig research på hvilke rase som passer og finn en seriøs oppdretter, gjerne gjennom raseklubben. Tror også det er like viktig at oppdretteren hjelper dere å ta ut den riktige valpen, med et temperamentet som passer dere, som dillemmaet hannhund/tispe.

Lykke til!

Skrevet

Hannhund. Slipper blødninger og alt det hormonelle:-)

Synes dessuten hannhunder er "finere". Kraftigere enn de spinkle tispene.

Skrevet

Signerer 08:42!

Har selv hannhund nummer 3 nå:)

Skrevet

om det er mye tisper i nabolaget ville jeg valgt tispe.. naboen vår der vi bodde før hadde en hannhund som var helt vill og kåt stort sett hele tiden siden mange rundt i omr hadde tisper.. :P

Skrevet

Selv har vi hatt to hannhunder, så ingen erfaring med tisper. Men jeg tror kanskje løpetiden er et stor minus for min del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...