Gå til innhold

Søskenkrangling/slåssing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine gutter på 4år og 6år kan kan krangle så mye og høyt at taket nesten løfter seg.

Enda verre er det når det blir slåssing. Dette skjer så og si hver dag.

Da skylder de på hverandre, og det ender med at jeg kjefter på dem begge. Samtidig må vi igjen ha en samtale om at dette ikke er greit. De er begge veldig brå og harde mot hverandre. Det er ikke snakk om noe lett dytting, men stygge spark og slag. Jeg føler at midt i kampens hete så har jeg med to tenåringer å gjøre.

Hver for seg og med andre er de veldig snille. De har mange venner og er godt likt, men mot hverandre går det bare ikke. De beskytter hverandre om noen andre venner glir inn i konflikten - heldigvis. Så de kan være venner om de vil.

Nå har det pågått siden jul og blir bare verre. Jeg må alltid passe på dem. De kan ikke være alene i samme rom i mer enn 5min før det skjærer seg helt. Jeg har svært strenge grenser og godtar ingen form for vold. Jeg avslutter kranglingen og noen ganger må de på hvert sitt rom.

Hva gjør jeg galt?

Det blir aldri slutt på slåssingen. Dette pågår opptil 7-9 ganger om dagen. Trenger mange gode tips til hvordan takle dette, eller aller helst få slutt på det. Det lager en sur stemning, og jeg og mannen har begynt å skille guttene med hver vår aktivitet. Men vi savner jo å være en familie som er sammen.

Tror dere at vi vil ha det som dette i all fremtid? Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakker du om guttene mine, HI?? Skulle nesten tro det :(

Jeg venter spent på svar, for dette må jeg også få ordnet opp i, før jeg blir sprø!

Skrevet

Nå ble jeg nesten glad. For jeg trodde det bare var vi som hadde det slik. Håper noen har gode tips til oss da. Må vel finne en bok om dette emne.

H.I.

Skrevet

Høres ut som mine to brødre. De kranglet konstant under hele oppveksten. Det var et hat altså!!

De var kanskje ikke så fysiske som dine gutter høres ut som. Men de har uansett alltid kranglet og aldri vært venner.

Vet ikke om foreldrene våre gjorde noe galt eller kunne ha gjort noe annerledes, men håper du får noen gode tips. Det der er skikkelig utrivelig og ødelegger hele familieidyllen...

Skrevet

Noen barn er rett og slett ikke bra for hverandre. Vet om flere som har det som deg. Noen velger å venne seg til dette, imens andre skiller ungene når det er mulig og praktisk. Eksempel: En kjenning tar med seg sin ene sønn på tur, den andre blir igjen hjemme. Neste tur er det sønn nummer to som får bli med. Eksempel to: Halve familien drar på hyttetur imens den andre halve drar på fisketur. Slik at alle har det hyggelig og de to kamphanene får tid til å savne hverandre.. Eksempel tre: familien på 7 plasserer mor i midten på andre rad og de to verste kamphanene lengst mulig unna hverandre (en i forsetet og en på rad 3) for at bilturen skal bli levelig for alle.

Jeg har ikke noen gode svar til deg, men det er mange som har det slik som deg. Jeg ville, hvis det var mine barn det var snakk om, virkelig forsøkt å gjort mitt for å forbedre forholdet. Barn passer nødvendigvis ikke godt sammen bare fordi de er på samme alder og fordi de er søsken, men at de slår hverandre slik du beskriver, er vel ikke så bra.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...