Anonym bruker Skrevet 27. august 2011 #1 Skrevet 27. august 2011 Vi skal ha vennefest neste lørdag og jeg har lyst å lage noe litt ekstra godt. Jeg er ikke verdensmester på kjøkkenet, men jeg klarer nok det meste om det ikke er altfor avansert. Er det noen som har noen tips til meny? Gjerne tips til dessert også)) Vi blir ca 10 stk.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2011 #2 Skrevet 27. august 2011 Jeg er akkuratt ferdig med komlemiddag til 14 personer i dag!! Det ble kjempebra! Hadde bare enkelt tilbehør som bacon, pølser, smør og kålrabistappe. Kjøkkenet er bomba og jeg er kjempefornøyd med dagen! Hadde bare friske plommer fra hagen til dessert. Venneparet kom med sjokoladekake og ungene fikk ispinner.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2011 #3 Skrevet 27. august 2011 Komle er veldig godt, men dette blir kun voksne gjester som kommer lørdagskvelden, og da har jeg litt lyst å slå til med noe litt lekkert:)) HI:)
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #5 Skrevet 28. august 2011 Svinefilet med bacon rundt, brunes i panna og stekes i ovnen (bruk steketermometer). Det er også godt å skjære et snitt og fylle med sviske. Server med ovnsstekte poteter og grønnsaker og en god saus (går fint å forsteke potetene og la dem varme seg på samme temperatur som kjøttet. Det fine med denne retten er at den er like enkel til ti som til to. Jeg stemmer for eplekake og is/krem til dessert, nydelige norske epler nå. For å få en rød tråd på kvelden kan eplebåter være en av "grønnsakene", nydelig sammen med løkbåter.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #6 Skrevet 28. august 2011 Jeg ville tatt en tur innom http://trinesmatblogg.no/ Hun har mange fantastiske oppskrifter og presenterer også maten fint. Mange gode tips til en vennemiddag Er vi mange så serverer jeg gjerne tapas. Til dessert ville jeg hatt panna cotta http://trinesmatblogg.no/2011/07/panna-cotta-med-limemarinerte-jordb%c3%a6r/
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #7 Skrevet 28. august 2011 Bestill pizza eller kina mat! bruk tiden sammen vennene i stede for å stå på kjøkkenet.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #8 Skrevet 28. august 2011 http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Middag/Fj%C3%A6rkre/Kylling/Australsk-kylling Kjøp frosne fileter i pose i frysedisken og tin dem. Kan forberedes dagen før/tidlig på dagen. På kvelden ruller du kyllingfiletene raskt i en stekepanne på høy varme for å få en fin farge på dem, putt dem så i ovnen i ildfast form på 180grader mens du koker du ris og lager hjemmelagd sitronsaus. Grønnsaker er også godt til
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #9 Skrevet 28. august 2011 Jeg lager oftes tapas når vi er mange. Alle som kommer til meg på middag fro andre eller tredje gang håper på nettopp det, for det finnes ikke bedre:) Til dessert ville jeg ha laget sjokoladefondant med hjemmelaget vaniljeis.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #10 Skrevet 28. august 2011 Tapas er tingen når du inviterer mange til middagselskap. Mange av rettene kan du lage på forhånd og varmes opp før gjestene kommer.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #11 Skrevet 28. august 2011 Hva pleier dere å lage av tapas da? Synes det høres så tungvint ut å lage flere forskjellige retter, så derfor har jeg aldri gjort det. Men har lyst til å prøve.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #12 Skrevet 28. august 2011 Du trenger ikke å lage så mange forskjellige, men kan heller lage litt flere av noen retter. Søk på nettet, og ser om du finner noen enkle oppskrifter.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #13 Skrevet 28. august 2011 Lager alltid lammelår når jeg har flere enn 5 på middags selskap hos meg. Lettvint, fort og kjempe godt. Selvfølgelig ikke alltid sesong for det. Ellers har jeg en bordgrill som jeg tar frem. Kjøper bare masse forskjellige varer som vi kan steke på bordgrillen. Også en kjempe hit. Tapas lager jeg bare når jeg inviterer mine nærmeste venner, for da lager vi 3-4 tapasretter hver. På den måten får vi flere retter, uten at det blir stressende for meg å lage alt.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #14 Skrevet 28. august 2011 Her er gjengangerene på mitt tapasbord: marinert scampi på spyd kylling på spyd greske kjøttboller biffbiter (med tannpirker i) pai med feta og spinat asparges med spekeskinke tzatsiki fetaost gresk salat sweet chili osteterninger (manchego) melon foccacia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå