Gå til innhold

Dere med irritabel tarm..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva hjelper dere av kostholdsråd eller evt behandling?

Sliter med min mage og har gjort det lenge. Peppermynteolje i kapsler er det eneste jeg har funnet som hjelper noe under de smertefulle utbruddene.

Jeg har blitt undersøkt og testet ut mye rart sammen med min lege.

Finnes det noen behandling jeg har klart å "gå glipp av"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til det siste:JA

Lavkarbo kosthold er veldig bra for en urolig og oppblåst mave.

Prøv det og du får en ny mave og liv.

Skrevet

Hmmm, ja, mulig jeg skal prøve det..

HI

Skrevet

Blir værre av melk, sterkt krydret mat, mais og salat... da spesielt tomat.

Hjelper med banan:)

Skrevet

Hmmm..

Jeg reagerer ikke på noe av det der...

Banan er lik forstoppelse her da.

HI

Skrevet

mannen min har loperamid på blå resept. Pleier å ta en ekstra dose før han skal bort på noe spesielt

Skrevet

Signerer på denne med lavkarbo. Jeg har også en problemtarm, og det eneste som roer ned magen er et moderat lavkarbokosthold. Når jeg detter utpå med mye karber, får jeg mye luft og mye smerter:-(

Skrevet

Har du sjekket deg mot protein intoleranse?

www.npif.no

Det er en lang liste med symptomer.

Skrevet

Jeg har ikke det. Sjekker ut linken du sendte. Takk.

Men sammen med legen har jeg levd på en del ulike dietter i tur og orden for å utelukke diverse intoleranser. Han har også tatt en haug tester av meg (jeg aner ikke hva, men ulike allergier), har tatt gastroskopi og prøve av tarmen ifht cøliaki selvfølgelig.

Problemet er jo at det er ganske diffust med magesmerter. Og problemet for meg er at de er så sterke til tider at jeg ikke klarer å gjøre noe (og ingen typer smertestillende stiller denne smerten).

HI

Skrevet

I samråd med legen forresten., Ikke sammen med. Haha.

Skrevet

Tja. Vi anbefales å gå til kiropraktor med små barn som har kolikk.

Har du prøvd det? (bare en tanke...)

-annie 19.56

Skrevet

Ja, annie 1956, det tenker jeg faktisk på.. Snakket med mannen om det for en time siden faktisk.

Har en datter som har hatt kolikk og fikk god hjelp.. Kan det hjelpe på voksne med smerter som kan sammenlknes med kolikksmerter?

Kanskje jeg kan høre med en kirorpraktor om dette er noe de faktisk kan prøve å gjøre noe med.

HI

Skrevet

Jeg har aldri hatt noen spesielle mageproblemer men har merket at ettersom man blir eldre så reagere magen på endel ting, det gjelder sterkt krydret mat, tomat og spesielt mye av boller og brød. Holder jeg meg unna mye hvete i brød og boller etc så er det bedre.

Skrevet

Jeg gikk til en kiropraktor for et par år siden pga vondt i hofta. Han knakk den på plass og smertene forsvant. Samtidig fortalte han flere historier (uten navn selvfølgelig) om personer med ymse smerter som har blitt kvitt dem etter noen behandlinger.

Har også hørt om større barn som har blitt kvitt sengevæting etter behandling hos kiropraktor.

Det skader i hvertfall ikke å ringe en kiropraktor og spørre :)

-annie 19.56

Skrevet

Hatt irritabel tarm hele livet (skjønner jo i voksen alder hva som plaget meg som liten og yngre). Nå har jeg fått diagnosen ulcerøs kolitt. Det eneste som virkelig har hjulpet meg er lavkarbo. Ikke verst tenkelig variant, men en med betraktelig redusert karbohydratinntak.

Det er det virkelig verdt å prøve.

Skrevet

Holder meg unna melkeprodukter. Det er det som har fungert best her i alle fall:)

Skrevet

Etter å ha levd med irritabel tarm som legene aldri fant ut av hele mitt liv, har jeg nå fått ett nytt og bedre liv etter å ha lagt om kostholdet til lavkarbo. Det er helt fantastisk.

Jeg har vokst opp fettfattig, med en mor som var nøyen på at alt var light og kostholdet skulle være sunt. Har slitt med magen, magesmerter og mye luft, som det luktet. Det gikk også ut over mitt sosiale liv. Etter hvert beg jeg å legge på meg, og opplevde at legene (og andre) ikke trodde på meg når jeg påsto jeg levde sunt og fettfattig. så fikke jeg problemer med gallestein. Lev fettfattig var beskjeden jeg fikk. Men mine smerter kom aldri etter fettrike måltid. Men ofte etter godteri eller mye brødmat. Det var det ingen lege som trodde på -fikk beskjed om å kutte enda mer ned på fettet. Det gikk som det måtte, og tilslutt opererte jeg ut hele skiten.

Nå 3 år etter lever jeg på lavkarbo. Vekta raste nedover, magen min er helt normal -uten smerter og uten luft. Så deilig å kunne være sosial uten redsel for å stinke. Og den irriterende eksemen jeg har hatt hele mitt liv og brukt uttallige salver på er helt bortevekk :)

Mitt hovedfokus ligger på å unngå mel, stivelse, sukker og gjær.

Har fått ett helt nytt liv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...