Gå til innhold

Flere som har et ønske om at baby skal få bli 1,5 år før den begynner i barnehage?


TrultemorM2Småtrulter+2012 :)

Anbefalte innlegg

Januar er jo en fin tid å få barn på, men er kanskje ikke den mest ideelle måneden å få barn på sett ift lengden på foreldrepermisjonen og når barnehageåret starter. De fleste av oss vil vel få behov for barnehageplass fra rett før/etter nyttår 2013, men mange steder er det ikke opptak på denne tiden (kun på høsten). Og man må da enten søke plass fra august 2012 - og risikere å måtte betale for en bhg-plass man ikke bruker i flere måneder, eller så må man vente med bhg ett år til, og da være hjemme i ulønnet permisjon en stund eller evt finne andre muligheter for barnepass frem til høsten 2013. Så det er mye vi må tenke over, planlegge og sånt...

Jeg håååper veldig at vi skal få til at babyen vår skal få være hjemme frem til august 2013 når den er godt og vel halvannet år, syns liksom det er så tidlig for den å begynne når den er knapt et år... Jeg har veldig lyst til at vi økonomisk skal få til at jeg kan ta ulønnet permisjon etter endt mammapermisjon, og at pappaen skal kunne ta sine 12 uker på sommeren, før bhg-start. Flere som har liknende ønske? Hva tenker dere, og hva gjør dere evt for å få til at det skal kunne gå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

helt enig med deg, januar barn er jo også bra i forhold til skolestart når den tid kommer. Jeg har en jente som akkurat har fylt 1 år, hun fikk bhg plass nå fra august, men føler enda det er litt tidlig så vi betaler for den men kommer ikke til å bruke den før nærmere jul. jeg har tatt ulønnet perm. tenker også å prøve å få til dette med neste..men da søker vi jo først om plass fra august 2013. de er så små enda når de er 1 år, og vi har jo heller ikke krav på bhg plass før aug 2013. jeg er sykepleier så enten tar jeg ulønnet perm, eller så får jeg prøve å få en tilrettelagt turnus det halvåret det er snakk om frem til bhg start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker også at mini kan være hjemme til august 2013, men jeg vet ikke om vi klarer det økonomisk eller ikke. Hvis vi ikke får barnehageplass på barnehagen til Junior eller den rett ved siden av der vi bor så er det uansett ikke aktuelt å begynne på noen barnehage i januar.

 

Det hadde vært fantastisk hvis permisjonstiden hadde vært litt lenger. Junior på 2,5 år storkoser seg i barnehagen, men han koste seg ikke like mye når han var 1 år - og i hvert fall ikke på fulltid. Når all form av permisjon er over med Mini så blir det i hvert fall 80% arbeid på meg og ikke noe mer. De er jo bare små en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Sønnen min startet i bhg når han var rett over 1 år og han har storkost seg!! Nå jobber jeg i bhg selv og første året hans jobbet jeg i den bhg han gikk i (men det var nesten det som var det værste). Han koste seg det så jeg hele tiden, men det var ikke så bra når vi gikk forbi hverandre i gangene ikke altid lett å forstå at han ikke kan bli med mamma men det gikk fort over.

 

vet ikke om det har noe med at jeg er så trygg på personalet at jeg hadde ingen tanker om stakkars deg som må være i bhg?? men han har altid vært en gutt som er veldig frempå og selvstendig så jeg følte han fikk mye mer igjen for å gå i bhg med andre barn og lære det samspillet de trenger for all videre læring i livet :0)

 

Jeg ser på meg selv som super heldig som får bhg plass fra Januar 2013 til lillesøster :0) Jeg tror at de fleste barn har veldig godt av å komme i bhg rundt 1 års alder, men absolutt ikke alle! og som foreldre hvis man ikke er klare for å sende barnet i bhg bør man ikke gjøre det, for barnet merker at mamma eller pappa er usikker og da blir det usikkert....

 

for å gi barnet best mulig start på bhg tilværelsen er det viktig at mor og far forbereder seg selv og er trygge på å sende barnet i bhg. Trygge foreldre skaper trygge barn :0)

 

Dette er bare mine tanker og erfaringer, sikkert mange som mener noe helt annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et ønske om det ja, egentlig. Men vi har rett og slett ikke råd! Å leve på bare ei inntekt i sju måneder er bare ikke mulig å gjennomføre hjemme hos oss. Da måtte vi sikkert ha solgt huset og bilen, og jeg vet jammen ikke om det hadde medført særlig trygghet eller stabilitet for den lille.... :P Må innrømme at jeg misunner dere som får det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en positiv ting for oss som venter januarbaby og som vil vente med barnehage er jo at de kommer til å øke kontantstøtten til 5000 fra august 2012. Det er ikke veldig mye ekstra med 1700 bidrar jo til noe =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...