Gjest Madolyn Skrevet 27. august 2011 #1 Skrevet 27. august 2011 Hva nå? Han ammes fremdeles 2-3 ganger hver natt, må jeg prøve å "avvenne" ham fra dette pga fare for hull i tannebissene? Stakkaren fullammes jo nesten enda; får kun grøt på kvelden så han er jo sulten... Og hvordan pusser dere disse små stubbene; bare en mikroert på en finger?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 27. august 2011 #2 Skrevet 27. august 2011 Loppa fikk sine første tenner allerede 3 mnd gammel, men vi ammer fortsatt mye, også litt på natta (hun tar ikke smokk, så det blir gjerne et par nattamminger i søvne for kosens skyld) Tannhelse og amming Noen mødre lurer på om ammingen, og da spesielt om natten, kan skade barnets tenner. Men forskningen viser at morsmelk inneholder bakteriehemmende og infeksjonsbeskyttende stoffer, og at det skal uvanlig mye amming til før morsmelken setter tannhelsen i fare. I Norge gir Helsedirektoratet følgende presisering vedrørende amming om natten: "Det er ikke dokumentert at amming gir hull i tennene. Men når barnet er fylt ett år, bør amming om natten begrenses til to ganger av hensyn til tannhelsen." les mer her; http://ammehjelpen.no/artikkel/141/Tannhelse-og-amming
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 27. august 2011 #3 Skrevet 27. august 2011 Og ang. tannpuss så skal man bruke en knapt synlig mengde tannkrem, og selv foretrakk jeg å bruke en liten q-tips til de bittesmå tennene i starten- mye lettere å komme til med den enn med barnetannbørsten:)
Gjest Madolyn Skrevet 27. august 2011 #4 Skrevet 27. august 2011 Tusen takk for nyttige svar, veldig godt å lese at morsmelken min ikke skader tennene hans <3
Busy_bee Skrevet 27. august 2011 #5 Skrevet 27. august 2011 Jeg fant en plasthette/dings på apoteket, som du trer på fingeren og som har en myk gummibørste på tuppen (ikke den beste forklaringen). Den funker kjempefint til lillemann. Barnetannbørsten bare leker han med, så den får han når jeg har børste tennene hans. :-)
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 27. august 2011 #6 Skrevet 27. august 2011 Gratulerer med tenner på den lille mannen da:) Her har det kommet fire, begge fortenner opp og nede:) Kjøpte to tannbørster, den ene leker han med og biter i og holder på selv, slik at han venner seg til den. Ang. mengde tannkrem sa hs en halv lille finger negl, og da barnet sin negl:)
Anonym bruker Skrevet 27. august 2011 #7 Skrevet 27. august 2011 Riktig mengde fluor til små barn Puss tennene morgen og kveld fra første tannfrembrudd med en myk tannbørste. Bruk en knapt synlig mengde tannkrem på børsten til å begynne med. Øk deretter til en mengde på størrelse med barnets lillefingernegl ved 1-årsalder. Øk mengden gradvis til en ertestor mengde ved 6-årsalder. For å få best mulig effekt av fluortannkremen bør barnet ikke skylle munnen med vann til slutt. http://www.apotek1.no/raadogtjenester/aktuelt/riktig-mengde-fluor-til-smaa-barn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå