Helen82 Skrevet 27. august 2011 #1 Skrevet 27. august 2011 er en smule fustrert og forbanna. er gravid i uke 27 med nr. 2. jobber 100 % og føler meg strålende nå har jeg merka jeg er veldig sliten, hvor jeg har en krevende jobb. så tok meg en tur til legen for å snakke litt om hva som var til det beste. første han sier....hvor mange kilo har du lagt på deg ? ehh...10 kg sier jeg. smiser mye søtsaker tenker jeg ? og lite med mosjon ? jeg ble helt paff, for jeg er kjempeaktiv og spiser liiite med søtsaker! min vekt var 59, og er nå 69....ikke noe overvektig. han mente jeg virkelig måtte begynne og tenke meg om...for å veie 10 kg nå, var ikke bra. det er det man skal legge på deg i hele svangerskapet...helst ikke så mye engang! jeg ble eeenda mer paff, men den første la jeg på meg 16 kg. så kom setningen fra han....kjære deg, du må tenke på at du skal ha en kropp og komme tilbake til også!! jeg trodde jeg skulle dø!! Jeg fikk feelingen på at jeg må begynne å slanke meg....seriøst. samboeren min er så forbanna. som om jeg ikke er hormonell nok fra før av måtte bare få ut litt fustrasjon!!!
Edelweis Skrevet 27. august 2011 #2 Skrevet 27. august 2011 Say whaaaat? skal legge på sg kun 10 kg eller mindre gjennom hele svangerskapet? det er bullshit. det er 10 kg til sammen med unge, vann,fostervann,morkake og livmor og så noen kg for å kunne tære på under amming. det sa min lege og jordmor til meg. jeg er i uke 32, og har nok lagt på meg 14 kg nå. Det var helt uhørt sagt av legen din. Jeg hadde blitt fornærma til tusen!
2 prinser og et nurk på vei Skrevet 27. august 2011 #3 Skrevet 27. august 2011 Det der hadde eg ikke funnet meg i... SÅNN HAR DEI IKKE LOV Å SEI så enkelt er det bare... I mitt første svangerskap la eg på meg 30 kg i mitt andre 27 kg og denne gang går eg ned. Legen har aldri enda sagt noe slikt til meg for det har dei ikke lov til. Dei skal var profosjonelle. Hadde eg vært deg hadde eg tatt meg en tlf og klaget til fylkeslegen..
Helen82 Skrevet 27. august 2011 Forfatter #4 Skrevet 27. august 2011 åhh, var godt å høre ja, jeg skulle virkelig ha ringt....og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke ble forbanna der inne..men gikk vel mer i "sjokk"
2 prinser og et nurk på vei Skrevet 27. august 2011 #5 Skrevet 27. august 2011 Hadde nokoggåt til sjokk mein gang hadde vore meg for det er ikke noe man forventer å høre fra legen.. Vist de var nå i uka som var kan du forsatt ringe... Eg hadde ikke latt legen sluppet unna med de. Eller ta med din mann på neste kontroll å la han si sin lekse å sette han på plass. :-P (vist du ikke orker selv)
HeidiElisabeth Skrevet 27. august 2011 #6 Skrevet 27. august 2011 Jeg ville seriøst lagt inn klage på denne legen. Sånn kan han ikke oppføre seg!
Mrs. Bouquet Skrevet 27. august 2011 #7 Skrevet 27. august 2011 Jeg tror jeg hadde ledd og satt han på plass. Men uff, tenk om det kom noen skikkelig sårbare til denne legen. Han skulle hatt seg en på trynet.
EFM Skrevet 27. august 2011 #8 Skrevet 27. august 2011 Jeg har lagt på meg 14 kilo og det er ikke mye fett! Det er mest baby og ting til den
knerten09+ knerteline11 Skrevet 27. august 2011 #9 Skrevet 27. august 2011 Legger man på seg 10 kg totalt så er det faktisk lite. Mener jeg leste et sted at snittet var 12-15kg. Jeg har lagt på meg 15 kg nå ved termin og har kun magen pluss en del vann. Forrige sv..skap la jeg på meg 25 kg. Hverken lege eller jm sa noe i forhold til vekt da heller. Innen jeg kom hjem fra sykehuset så var allerede drøyt 10 kg borte. Og innen 3 mnd var 20 kg borte. De siste 5 ble hengende en stund og var nok de 5 for mye som jeg egentlig ikke skulle hatt. Men forsvant til slutt de og uten noen konsekvent slanking. Merker jeg ble litt provosert på denne legen.
MammaSprett Skrevet 28. august 2011 #10 Skrevet 28. august 2011 Jeg synes legen gjorde jobbe sin og at du er hårsår (les: hormonell) Det er faktisk sant det han sier - at man ikke skal legge på seg mer enn 10-12 kg i et svangerskap. Og det er ikke heldig for verken baby eller mor om vekten går for mye opp. Dere som sier dere har lagt på dere opp mot 30 kg, det er ikke normalt! Det er alt for mye... Vet jeg hiver ut en brannfakkel her - men fakta er fakta! Er selv kraftig, og er obs på at jeg ikke vil legge på meg enda mer under svangerskapet. er nå inne i uke 24 og har gått ned 8 kg. Mener ikke at det er det normale - for det vet jeg det ikke er... Men det eneste jeg har gjort er å kutte ned på det jeg vet jeg har lagt på meg av før. Altså den ekstra skiva, den ekstra middagsporsjonen, sjokoladen osv... Jeg kan ikke skjønne at det liksom skal være "lov" å ese ut bare fordi man er gravid... En ting er det med de som legger på seg pga mye væske i kroppen osv - men ikke når man bare spiser seg opp så mange kilo. For baby +++ veier ikke så mye skjønner dere!!!!
Kristiiin Skrevet 28. august 2011 #11 Skrevet 28. august 2011 Er det mulig... Eg var hos hudlegen for å fjerne en føflekk ved magen for ei stund sida.. La meg på benken å brettet opp gensern.. Så ser han på meg å smiler lurt, legger hånda på magen min og "rister" på den. Spør meg om det er lenge sia jeg fikk barn. Eeeeh ja! Fire år sia. Jeg ble helt satt ut.. Jeg veier 60 kg og magen er HELT GREI!! Makan... betalte ikke for den legetimen kan man si.
EFM Skrevet 28. august 2011 #12 Skrevet 28. august 2011 Jeg har som sagt gått opp 14 kilo og jeg er i uke 32. Jeg spiser så og si ikke noe godteri, kun litt i helgene og jeg drikker ikke brus. Jeg spiser heller ikke femti brødskiver med nugatti om dagen. Allikevel har jeg gått opp så mye og jeg vet godt hvorfor. Det er fordi jeg ikke spiste i det hele tatt før svangerskapet så forbrenninga mi visste ikke åssen den skulle virke. Altså har jeg gått opp mye pga det. Ikke fordi jeg mener det er lov å ese ut i svangerskapet for det synes jeg ikke for jeg vil gjerne komme tilbake til min kropp som jeg savner! Så stikk ikke alle under en og samme stol
MammaSprett Skrevet 28. august 2011 #13 Skrevet 28. august 2011 Hvis det er meg du sikter til EFM - så mente jeg ikke det ;-) Å stikke alle under en stol altså.... Jeg blir bare litt overgitt over hvor såre vi gravide kan være for kommentarer. At en lege forteller litt om vekt - og forventet vektoppgang er jo bare bra opplysning til svangerskapet. MEN det er jo mange måter å si en og samme ting på da... Og jeg vet at det er mange grunner til at man går opp i vekt under svangerskapet - men jeg siktet mer til dem som "unnskylder" vektoppgang under svangerskapet - i stedenfor å ta ansvar for den. Det virker på meg som at enkelte tillater seg å legge på seg MASSE kilo - "for de er jo gravide......" Håper ikke at noen ble såret av innlegget mitt ;-) Synes bare det er viktig å ta godt vare på den lille inne i magen - og ikke overspise ;-))
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 28. august 2011 #14 Skrevet 28. august 2011 Jeg er en av de som alltid har vært veldig obs på hva jeg putter i meg spesielt under svangerskapet! For jeg vil ikke "ese" ut som mange gjør.... (og det er nok en del av de som legger på seg mye pga det de spiser under et svangerskap) MEN, jeg legger likevel på meg 15 kg for hver gang jeg er gravid... Før dette svangerskapet gikk jeg i 2 år på lavkarbo, jeg har ikke orket å gjøre det etter at jeg ble gravid, de første mnd mnåtte jeg bare ha mat og orket ikke tenke på hva jeg kunne og ikke kunne spise, men jeg overspiser ikke nå, holder meg til frukt og sundt og grovt brød, spiser mindre karber enn for 3 år siden uansett, men ikke direkte lavkarbo...likevel legger jeg på meg og er allerede på 10kg + i uke 25!!! Så ikke alle som legger på seg mer enn "normalen" overspiser!!!! Og til HI, jeg synes faktisk legen kunne holdt munn!!! Det er da ikke slik man snakker til pasienter uansett!!!!
2 prinser og et nurk på vei Skrevet 28. august 2011 #15 Skrevet 28. august 2011 MammaSprett.. Folk har forskjellige kropper å det er ikke man kan styre hvordan man legger på seg eller tar av. Det er noe en lege burde tenke på før han åpner kjeften sin.. For han som lege burde vite det siden han ser så mange forskjellige mennesker til dagen.. Enda eg er en peron som lagt på meg mellom25-30 kg så er det druer epler frukt generellt eg har vore hektet på. Men som jordmora på sjukehuset sa til meg sist når ho tok vannet jøss oi du har vann til 3-4 unger inni der og ut kom bare en gutt på 3720 og 50cm. Så er mange forskjellige grunner..
MammaSprett Skrevet 28. august 2011 #16 Skrevet 28. august 2011 Hehe - skjønte jeg kom til å få litt pes for det jeg skrev... Mener ikke at man ikke skal legge på seg under et svangerskap - men jeg snakka om at man ikke må legge på seg for mye; altså opp mot 30 kilo! Om man legger på seg 12 - 15 kilo feks så er jo ikke det alt for mye om det er på hele svangerskapet. Så det er ikke det jeg vil frem til... Men når man har lagt på seg over 10 kilo og bare kommet litt over halvveis, så kan det vel ikke gjøre noe om legen minner en på det`? Hehe, jeg er også sår på vekta mi, men på samme tid er det jo godt at noen følger litt med en på vekta da ;-)
Gjest yrild Skrevet 28. august 2011 #17 Skrevet 28. august 2011 Jeg ville faktisk ha klaget på ham. Muligens kun med et brev direkte til ham... hvis han hadde sagt dette til en dame med tidligere spiseproblemer (noe man ikke ser på dem akkurat) kunne han ha utløst fare både for barnet og moren!! La på meg 18 kg sist og har lagt på meg 10 til nå (er 24 uker på vei bare)...samme som jeg gjorde sist. Noen legger på seg mer i starten og andre mer på slutten. Føler man seg vel skal man ikke stresse med det spør du meg :-)
vårbarn75 Skrevet 29. august 2011 #18 Skrevet 29. august 2011 Jeg hadde også lagt på meg ca 9 kilo i uke 27. Nå er jeg i uke 39 og har lagt på meg 1,5 kilo til. Så når du legger på deg er nok veldig individuelt, barnet veier jo bare 3,5kg. Resten er økt blod og væskevolum, tyngre bryster, morkake og fostervann. Disse kiloene har man lagt på seg i uke 27, så slapp av og planlegg et passende svar til neste gang noen skulle finne det for godt å kommentere din kropp! I mitt forrige svangerskap gikk jeg opp 13 kilo. Da jeg hadde gått opp ca 10 kg, "forklarte" jordmor meg at jeg måtte holde meg unna brus og godteri i svangerskapet, noe jeg ga beskjed om at jeg heller ikke hadde spist. Så da ut som hun ikke trodde meg. Problemet mitt var at jeg hadde BMI på 26 da jeg ble gravid, så derfor antok hun bare at kostholdet mitt var dårlig. 12 av de 13 kiloene forsvant den første uka etter fødsel. Lykke til videre i svangerskapet!
Helen82 Skrevet 30. august 2011 Forfatter #19 Skrevet 30. august 2011 takk for masse med svar jeg driter i hele legen, bytta fastlege, jeg trives med de ekstra kiloene jeg er såååå flott atte hehe
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 31. august 2011 #20 Skrevet 31. august 2011 Men i helvete? Hva feiler det legen din? Noe slikt har han absolutt ingen grunn til å si, mannen må jo være dum rett og slett!
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 31. august 2011 #21 Skrevet 31. august 2011 hehe.. Jeg synes du fortjener litt pes for den kommentaren, jeg;) Du skriver jo selv at du hadde litt mye i utgangspunktet, og det er da ønskelig at du ikke legger på deg mer enn gjennomsnittet. En som f.eks er undervektig bør kanskje legge på seg mer enn gjennomsnittet. Ikke vanskelig å forstå dette, er det vel? Og med mindre HI er ekstremt lav, så høres ikke 59 kg i utgangspunktet ut som en som har litt for mye. Når det er sagt, så er det greit nok at en lege forteller om viktigheten av sunt kosthold, mosjon osv, men de skal IKKE ta utgangspunkt i at pasienten spiser for mye søtsaker og mosjonerer for lite. En ting er å spørre, men det er faktisk utrolig frekt å anta at en pasient trener for lite og spiser for mye søtsaker basert på vektoppgangen i et svangerskap. Jeg er en av de som har lagt på meg MYE i mine tidligere svangerskap. Første gang gikk jeg opp fra 57 kg til 82 kg. Dvs 25 kg opp... Gikk ned over 30 kg på bare noen uker, slik at jeg bare veide 50 kg. Andre gang gikk jeg opp fra 50 kg til 90(!!!) kg, og dette er faktisk 40 kg opp!! Gikk ned igjen til 58 kg på et par måneder. Denne gangen har jeg gått opp til 75 kg i uke 35 (er i uke 36 nå, men veier meg kun hos legen), og dette er jo faktisk 17 kg opp! Likevel ser jeg ganske flott ut som gravid denne gangen;) hehe.. Man bør være opptatt av kosthold og mosjon, men noen legger bare på seg mer enn andre (dessverre for meg.. hehe) uavhengig av både mat og trim:p
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå