Anonym bruker Skrevet 26. august 2011 #1 Skrevet 26. august 2011 Mannen skal gå 2 år på skole. Dermed må vi klare oss på min inntekt, studielån og barnetrygd -tilsammen ca 28 000 utbetalt i mnd. Flere som har opplevd å gå drastisk ned i inntekt en lengre periode? Gikk det greit? Har dere noen sparetips? Har "bare" 1,5 i lån, men vurderer sterkt å be om å få fryse huslånet i studieperioden. Har et godt forhold til banken så det burde vel gå bra? Noen andre her som har erfaring med å fryse lån?
Anonym bruker Skrevet 26. august 2011 #2 Skrevet 26. august 2011 Jeg er alenemamma og har begynt å studere. Måtte si opp jobben min etter permisjon for jeg kunne ikke jobbe skift og bestemte meg for å ta utdannelse. Så nå er det tilbake på skolebenken, studentleilighet, rimelig mat og ingen nye klær på meg for en stund. Men jeg tror det skal gå helt fint og om 3 år har jeg en utdannelse så jeg kan få en bedre jobb og en grei lønn. Jeg har stopp på å handle klær til meg selv, stopp på å handle "tull og tøys" til huset og slike ting. Jeg fester aldri så der går det ingen penger og så handler jeg mat på tilbud, i kjedebutikkene og av butikkens eget merke. Min datter skal ha det fint de tre årene jeg skal studere så det er til meg selv at jeg innskrenker handlingen. Det er verd det:-)
Anonym bruker Skrevet 26. august 2011 #3 Skrevet 26. august 2011 # Kjøp billig, gjerne brukt. Flere gir også bort gamle møbler mot at du kommer og henter. Tips: www.finn.no/torget/Åpnes i nytt vindu - klikk på Gis bort. # Spør etter studentrabatter, flere tilbyr dette. # Bruk bibliotekene. # Spor opp byens gratiskonserter. # Vær med på konkurranser, mange muligheter til å vinne fine premier. # Klipp håret hos lærling. # Lag maten selv. http://www.nordea.no/Privat/Livssituasjoner/Studentliv/%C3%98konomitips+til+studenter/976262.html
Anonym bruker Skrevet 26. august 2011 #4 Skrevet 26. august 2011 Han kan vel ha ekstrajobb som andre studenter. Eller?
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 27. august 2011 #5 Skrevet 27. august 2011 Siden dere er gift, kan han kreve at du får skatteklasse 2 så lenge han er student, men dere må altså framsette krav selv, dette er ikke noe som går automatisk. Det utgjør ikke så mye forskjell, men et par tusenlapper kan hjelpe godt på det. Middagslister for å få kontroll over utgifter til mat. Skipp luksus som frisør, klær dere har lyst på men ikke trenger, kino, spise ute osv. Spar mest mulig av feriepengene til å fordele utover året, og ta med familien på teltur eller noe sånt i stede. Litt usikker på om dere kan fryse lånet, men dere kan i hvertfall be om avdragsfrihet dersom dere ikke har bunden rente.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2011 #6 Skrevet 27. august 2011 Takk for gode råd og tips! Han må selvsagt ha en ekstrajobb og i sommerferien kan han reise en tur på sjøen. Vi er ikke gift, så kan ikke benytte skatteklasse 2 uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå