Gå til innhold

Har et problem ang bleieslutt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er 3,5 år.. Vært tørr dag og natt i 1,5 år. Har bæsjet på do nå og da det siste året, men har ikke vært flink til å si fra når det gjelder bæsjing. Etter mye lirking og luring gjorde vi det vi ikke skulle, han fikk godteripremie.. Det var ikke planlagt, han spurte etter noe som hans eldre søskenbarn hadde tidligere på dagen, og i et desperat øyeblikk sa jeg han skulle få en sånn PEZ godteri hvis han bæsja, og jammen gjorde han ikke det.. så de neste 14 dagene ble det en pezgodteri for hver gang.. Så begynte vi å trappe ned, og bort forsvant hans motivasjon for å bæsje på do. Så det blir endel uhell.. han gjør seg sjelden ferdig, men litt i trusa blir det nesten hveeer gang. Vi er frustrerte og lei... Så lurer jeg på, han har veeeeeldig lyst på tohjulssykkel med støttehjul.. Blir det HELT feil om det blir en premie han skal få hvis han begynner å bæsje på do igjen... og blir det enda mer feil om vi tar den tilbake hvis han slutter å si fra igjen?? Jeg bare lurer... Jeg er så lei at jeg klarer ikke å se om det blir helt feil eller om det går???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man skal bruke belønningssystemer ift dotrening, så husk på et par ting:

- Små barn trenger kjapp belønning etter ønsket atferd for å beholde motivasjonen. Ofte (men ikke alltid) er det mer effektivt med små, daglige belønninger enn de store som ligger lenger fram i tid. Hvis dere skal gå for sykkel (som jo er en stor premie), bør dere kanskje motivere underveis også. Klistremerker eller småfigurer eller hva han nå er opptatt av hver gang han gjør det han skal på do - og når han har et visst antall kan de veksles inn i sykkelen.

- Belønninger bør aldri tas tilbake! Selv om han skulle finne på ha uhell igjen etter at sykkelen er opptjent, så bør den ikke tas tilbake. Han har jo på et vis gjort seg fortjent til sykkelen - selv om det går galt etterpå. Da er det bare å klinke til med nytt belønningssystem og ny belønning i enden. På et eller annet tidspunkt vil han klare dette også uten belønninger - det er ingen barn som "på trass" begynner å bæsje i buksa igjen for å få nye belønninger fra foreldrene.

Lykke til, uansett hva dere går for! Husk at minst like viktig som belønningen er foreldrenes oppfølging underveis - ros opp i skyene når han klarer det dere ønsker og overse det så godt som mulig når det går galt. Oppmerksomhet mot ønsket atferd øker sjansen for at denne atferden gjentas (her finnes det mye fin forskning å støtte seg på).

Skrevet

Okei, da får vi finne på noe annet. vet bare ikke hva. sykkel vurderer vi fordi xxl har sykkel til 299 :) og vet ikke helt hva vi skal gjøre.. klistremerker osv er han totalt likegyldig til, og positiv oppmerksomhet får han i massevis.. bæsjing i do gir full jubel, dans og hopp. og vi ringer besteforeldre og forteller og u name it... Synes han begynner å bli for stor til dette tullet... Nå har vi gjort alt som står i boka, og det funker ikke...

Skrevet

Vi lot klistremerkene føre til en større premie. Hos oss var det aldri store premier, en "trylleklut", sprettball el for en del klistremerker var mer enn bra nok. Vi hadde ark med ruter hvor vi fyllte inn klistremerkene og når arkene var fulle, fikk han premie. Det første arket tok tid før han skjønte poenget med at han fikk gave når det var fullt, etter det var fullt gikk det veldig greit og han sluttet med bleie nesten av seg selv etterpå. Vi begynte med få ruter på arket og økte etterhvert som han ble flinkere. Vi fikk aldri noe problem med å slutte, for han ønsket å slutte av seg selv før vi kom så langt som å tenke at vi burde slutte med premier.

Skrevet

vi holdt på med første klistremerkebrett i et halvår, og han orka aldri å sette på klistremerke selv eller høre ferdig på hva vi hadd å fortelle om de. han var helt uinteressert. tok opp klistremerkebelønning før en mnd siden. fant brannbil klistremerker, noe han er veldig veldig opptatt av. men nei, kunne ikke brydd seg mindre. så vi vet ikke.. da blir det ikke sykkel... men vi må finne på noe annet som fenger, jeg bare ikke vet hva. når han er bikket 3,5 år synes jeg liksom han burde slutte å bæsje i trusa.. har fortalt at hvis dette fortsetter, så må han jo begynne med bleier igjen, for vi kan ikke ødelegge alle de fine trusene hans. bleie er skrekken, nei, det vil han iallefall ikke. så er det en god motivasjon i noen dager, så er det på`n igjen.. HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...