Gå til innhold

Noen som har erfaring med bruk av ammeskjold ved amming her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter barn nr. 2 og har kommet fram til at jeg vil prøve å amme barnet mitt. På grunn av pesonlige årsaker blir alternativet og prøve å bruke ammeskjold da jeg ikke klarer den fysiske hud mot hud kontakten på brystene.

Hvilke ammeskjold finnes der ute og hva er forskjellen på dem? Hva anbefaler du og hvorfor?

Fortell meg alt du tenker at jeg bør vite om amming med ammeskjold.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brukte ammeskjold i begynnelsen av ammingen med eldstemann. Slet i et par mnd med ammingen, blant annet fordi han ikke klarte å ta fatt og jeg var helt fersk på dette med amming.

Jeg fikk med meg et par fra sykehuset ellers tror jeg at det var Avent sine jeg brukte (om ikke jeg husker helt feil)

Det gjorde det enklere, gutten vår lærte seg teknikken og jeg ble tryggere.

Jeg var nøye på å prøve å få minst mulig luft i den slik at han ikke fikk vondt i magen. Etterhvert var vi inne i rutinen og sluttet med skjold.

I begynnelsen med skjold syntes jeg det var enklere å ligge på siden, man må nesten bare prøve seg frem.

Håper du får til ammingen, hvis ikke så får man friske barn på nan og ;)

Viktig at du føler deg komfortabel og trygg.

Skrevet

Jeg har gode erfaringer ved bruk av ammeskjold.

Har ammet et barn uten og et barn med, og jeg ammet lenger med det barnet der jeg brukte skjold.

På sykehuset ble jeg fortalt at jeg burde pumpe meg 2 ganger daglig i tillegg til ammingen hvis jeg skulle bruke skjold, fordi man visstnok ikke benytter seg av alle melkegangene når man bruker skjold. Dise ubrukte melkegangene bør derfor stimuleres "manuelt". Jeg gjorde dette bare en dag eller to, men hadde fin melkeproduksjon fordet. Men det kan jo være greit å pumpe seg ekstra for å være på den sikre siden, spesielt i starten kanskje.

Syns liksom ikke det er den store forskjellen med og uten skjold, eneste er jo at det er litt styr med denne kokingen. Kjøp inn så du har en 6 stk. eller noe, så slipper du å koke hele tiden.

Jeg brukte Avent sine.

Og HUSK: det er forskjellig størrelse på dem (på "tuten" foran), og det er viktig at du finner riktig størrelse for din brystvorte! Jeg hadde for liten i starten, og da ble vorta liggende å gnikke veldig inntil skjoldet, slik at jeg ble enda sårere enn jeg var. Da jeg gikk opp en størrelse gikk det helt strålende! :)

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar begge to.

Jeg håper å få det til. Jeg ammet ikke førstemann, men pumpet og gav flaske. Hadde enorm produksjon. Pumpet 1 til 1,5 liter i døgnet faktisk! Hadde vært så koselig å få til å amme noe så da går jeg for ammeskjold denne gangen.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...