Gå til innhold

Ferie og Pappan er sykemeldt! Hjeelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har valgt å sette opp ferien 1.november og vi tenkte å ta ut pappapermen

samtidig siden han nesten ikke tjener noe, slik at vi har spart opp penger den måneden han har pappaperm for at det skal gå rundt og at jeg da tar ferie sånn at vi alle kan være sammen.

Men nå har det seg slik at pappan blir sykemeldt fram til januar og vi har nødt til å ta ut pappapermen før den tid. Det jeg spør om er: må jeg ta ut den ferien jeg har satt opp eller kan jeg ringe arbeidsgiver og nav å si at jeg ikke kan ta den ut allikevel?

evt hvis jeg kan dette: hva skjer med ferien min da? da har jeg ikke hatt noe ferie for 2011...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidsgiver er pliktig til å sørge for at du tar ferie, det vanlige i forbindelse med foreldrepermisjon er at man tar ferien i tilknytning til permisjonen og får 4-5 uker ekstra tid hjemme (permisjonen forskyves ved ferie).

Jeg er litt usikker på hva du lurer på om pappapermen, siden du sier den må tas ut før januar. Den må tas ut innen 3 år etter fødselen, men det er VELDIG viktig at dere søker om utsettelse av den FØR siste dagen av fellesdelen av permisjonen (NAV antar at permisjon tas sammenhengende etter fødsel, så denne dagen er 32 eller 42 uker etter fødselen). Utsettelsen kan være "vag", om det må angis en dato så kan den endres senere (bare husk det).

Skmelding gir ikke automatisk utsettelse av permisjon, og gjør heller ikke at pappa "slipper" ta permisjon. Det er kun dersom man ikke er i stand til å ta hånd om barnet at det skjer noe med permisjonen, da må man ha en funksjonsbeskrivelse fra lege som beskriver det.

Skrevet

Åjaa... Så pappan kan ta ut sin del av permisjonen innen 3 år, så sant vi søker på det innen fellesdelen av permisjonen går ut?

Så hvis det står igjen 5 uker kan han da ta de sammenhengende f.eks når babyen er 1,5 år eller 2 år? Eller må han da ta sånn 1 dag i uka opplegg?

Tusen hjertelig takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...