Anonym bruker Skrevet 26. august 2011 #1 Skrevet 26. august 2011 Jeg har selv havnet litt i en vond sirkel når det kommer til økonomi (ca 50000,- i ubetalt gjeld/lån/kreditt, deribland 30000,- i ubetalt husleie). Har nå ryddet opp i regninger, ringt rundt osv og har en viss oversikt og står ikke lengre i fare for at gjelden skal bygge seg opp, da jeg har skaffet faste avdrag pr. mnd. Ettersom jeg havnet litt på avveie ang økonomi fikk jeg klar beskjed av kjæresten at jeg måtte si opp leiligheten min og flytte inn hos han. Noe jeg gjorde. Har også fått litt hjelp av samboers mor til å skaffe oversikt. Da de alle i familien der er veldig økonomiske av seg. Da jeg fikk lønn midten av mnd så betalte jeg inn alt jeg fikk i regninger og lån. Jeg satt igjen med 1000,- til overs som skulle gå til mat osv. (Samboer sa han skulle stå for mat fremover) Og det sier seg selv at nå, to uker etter lønn, at den 1000lappen er brukt opp og jeg er blakk. Samtidlig som jeg er blakk er også samboeren min blitt blakk (han har ca 200,- igjen). Nå har vi levd på kanten de siste dagene når det kommer til mat, og jeg føler meg ikke særlig bra når jeg ikke kan kjøpe frukt / yoghurt / juice / melk / skikkelig middag med grønnsaker til barnet mitt og samboers barn. Logget meg inn på nettbanken tidligere i dag og flyttet over 500,- fra et kredittkort jeg har og over til brukskontoen - slik at jeg kn kjøpe noe mat i helga og frem til barnetrygden kommer. Nå er samboer kjempe SUR (!!!) på meg for jeg flyttet over fra kredittkortet. Han ble midt sakt kjempe sint. Men hva skal jeg gjøre da? Ikke la mitt barn få middag, frukt og grønt? Bare leve på brød, knekkebrød og vann til barnetrygden kommer på tirsdag? Samboer mener nemlig at dersom man ikke har råd til middag hver dag så lager man ikke middag hver dag. Men for meg er det en selvfølge at mitt barn skal få et sunt kosthold! - Frustrerte meg med kredittpenger jeg nå ikke har samvitighet til å bruke...
Anonym bruker Skrevet 26. august 2011 #2 Skrevet 26. august 2011 Hei Dette gjør du: kjøp det dere trenger til mat, og når barnetrygda kommer, fører du over pengene med en gang. En sjelden gang må man bare,og ungene må ha mat
Anonym bruker Skrevet 26. august 2011 #3 Skrevet 26. august 2011 Hvordan har du klart å bruke opp 1000 kr i din økonomiske situasjon hvis du ikke har betalt mat?
Anonym bruker Skrevet 26. august 2011 #4 Skrevet 26. august 2011 Helt enig med samboeren din. Jeg hadde heller solgt pc`en enn å bruke penger man ikke har. Har du ikke en gammel sykkel du kan selge? Freslesarmeen? En mor som kan låne deg penger? Klart man ikke skal sulte...så kom deg ut å finn tomflasker slik at dere får mat.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2011 #5 Skrevet 26. august 2011 Det var akkura det jeg sa til samboer også. MEN det var ikke bra nok for ham. Da jeg flyttet inn ble vi enig om at jeg skulle vente med å betale husleie til han, til jeg har fått ordnet opp i min egen økonomi og kommet meg på rett kjør. Men dersom jeg kunne bruke av kredittkortet så skulle jeg begynne å betale husleie nå også! Jeg kunne ikke "fleske" meg i mat dersom jeg ikke har råd til det. Mulig han mener og tenker at jeg (og mitt barn) ikke "fortjener" å ha skikkelig mat på bordet når jeg nå har havnet i en slik situasjon? Ikke vet jeg.. Frustrert er jeg i alle fall.. HI
Anonym bruker Skrevet 26. august 2011 #6 Skrevet 26. august 2011 Personlig ville jeg gjort det amme og satt tilbake 500,- på tirsdag. Jeg gjør mange komprosmisser før det skal gå ut over maten! Men din samboer er også involvert i denne situasjonen. Dere må samarbeide om økonomien fremover og jeg ville 'lagt lavt' en stundt fremover. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 26. august 2011 #7 Skrevet 26. august 2011 Jet kan help deg til å få orden om du sier meg hvor mye du har inn. Klart du kan kutte på frukt, og yogurt om du ikke har råd til det. Er jo bare snakk om i en overgangsperiode.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2011 #8 Skrevet 26. august 2011 Om jeg hadde vært i din situasjon, at du lever på han for tida, så ville jeg aldri kunne flyttet penger slik uten å snakket med han om det. Jeg kunne sagt at siden vi nå har 200 kr igjen, og vi er fri for mat, kan vi flytte over noen kroner? Det er litt det det handler om når man skal komme på rett kjøl igjen, å kunne samarbeide og ikke gjøre noe overilt. Kanskje hadde han andre og bedre forslag enn å hente fra kredittkortet?
Anonym bruker Skrevet 26. august 2011 #9 Skrevet 26. august 2011 For det første skjønner jeg ikke hva du har brukt tusenlappen på. Mat? Jeg har flere ganger spist for under tusen på en hel måned (to voksne og ett barn), bare ved å planlegge innkjøp. Havregrøt f.eks er kjempesunt og skikkelig billig. Man må ikke spise frukt og grønnsaker HVER dag (ideelt, men man dør jo ikke av å ikke gjøre det en ukes tid). Og brødskiver til middag er vel helt greit i noen dager? Om du virkelig ikke hadde penger til mat burde du gått til sosialkontoret. Frukt/juice/yogurt er forresten luksusmat. Virkelig ikke noe jeg ville brukt penger på om jeg slet økonomisk. Frosne grønnsaker er billig og mye sunnere..
Anonym bruker Skrevet 26. august 2011 #10 Skrevet 26. august 2011 Kvifor har du kredittkort når du er så ute og køyre økonomisk? Det er ein uting å bruke pengar ein ikkje har, og eg rår deg til å kvitte deg med kredittkorta dine. Med litt planlegging hadde du fått pengane til å strekke til, og eg kan tenkje meg at sambuaren din blir frustrert over at du framleis ikkje tek meir ansvar for økonomien din, sjølv om han stiller opp så mykje som han gjer. Du kunne ha diskutert med han før du tok opp nye lån, for det er jo eigentleg det du gjer. Frukt, yoghurt og juice klarar ein seg fint utan nokre dagar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå