Gå til innhold

Ryggen mot venstre eller høyre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jordmor sagt noe om eller kjenner dere selv hvilken side ryggen til babyen vender mot?

Småen min har drevet og snudd seg fra side til side til stadighet, men den siste uka holdt seg med ryggen mot venstre til min store glede. Men i går satte han i gang skikkelig akrobatisk turbulens igjen og snudde ryggen til høyre...*sukk*... og bare 9 dgr til termin. Så nå jobber jeg med å snu ham igjen...vil jo helst ha ham i gunstigst mulig utgangsstilling!

Andre som er opptatt av dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Teit spm.: Hvordan har dette noe å si når han skal ut..? Hodet ligger jo ned?

Her har han ligget med ryggen langs venstre side mesteparten av tiden, tar seg av og til noen runder og legger seg mot høyre, men finner fort veien tilbake :) Har 15 dgr igjen til termin..

Skrevet

Jeg lurte på akkurat det samme! Hvordan har dette noe å si??

Min har og snudd seg sideveis, men ender som regel med stumpen til høyre (2 dager på overtid)..

Skrevet

Føyer meg inn i rekken, har det noe å si? Min lille har festet hodet, men ryggen ligger mot min høyre side... Ingen som har sagt noe til meg om at det ikke er heldig.

Skrevet

Ja, her må jeg også spørre.....har det noe å si hvilken side babyen ligger på? Min har lagt med ryggen til høgre i flere uker nå og jeg har termin om 3 dager. Har noen slike halvhjerta forsøk på å snu seg inni magen, men han kommer som regel bare til midten og så legger han seg til høgre igjen. Er i det hele tatt sååå lei av å gå å vente nå med alle vondter som har vært i det siste, så nå kan han bare komme seg ut om han så ligger til høgre eller venstre ;-)

Skrevet

Jeg har heller ikke hørt at dette skal ha noe å si?!? Jeg har tvillinger, så en med rygg mot venstre og en med rygg mot høyre :P

Skrevet

Min ligger med ryggen mot venstre, og har gjort det i over en mnd nå.

Men jeg har heller virkelig ikke hørt at det er mer gunstig enn høyre side...

Skrevet

Etter som eg har forstått så er det slik at dersom babyen ligger med ryggen mot høgre så er det større sjangse for å føde en stjernekikker.

Mi jente har ligget med ryggen mot høgre hele tiden, og festet hodet for ca en uke siden. Hun ligger fremdeles mot høgre, men kan fremdeles snu seg før eller under fødselen.

Har 9 dager igjen til ul termin, og mens termin var for en uke siden. Håper noe vil skje snart :D

Skrevet

hva er gunstigs mulig hvorfor?? selv om hodet er festet så kan jo disse små rotere rundt seg selv med kroppen?

Her snur hun fra side til side daglig fremdeles(5dg til termin), nesten festet.

Det viktigste er vel at isse/panne vender bakover og bakhodet opp mot symfysen. Er det ikke sånn?? hvis panna lligger opp mot symfysen er det en stjernekikker? men dette kan vi jo ikke styre..

Skrevet

Hvis det du skriver nå stemmer, så kjenner jeg en liten lettelse..Fødte nemlig ei stor jente i stjernekikkerposisjon sist, og det var en tøff fødsel..

Skrevet

det stemmer at rygg mot venstre er den mest gunstige utgangsstillingen, da det å ha ryggen til høyre KAN disponere for at baby roterer på en slik måte at det blir occiput posterior/stjernekikker. Allikevel ligger vel 60% med rygg til venstre og 40% med rygg til høyre, og det er ikke 40% som kommer som stjernekikkere så altså vil de aller fleste komme med bakhodet først (occiput anterior) slik de skal til tross for rygg til høyre. Så ingen grunn til bekymring om rygg er til høyre.

Skrevet

Godt oppsummert miepia30! :) Så slapp jeg å begi meg inn på disse forklaringene.

Uansett blir det en lengre rotasjon som fosteret må gjennom hvis det skal komme ut som occiput anterior når ryggen ligger til høyre, så jeg gjør hva jeg kan for å optimalisere. :) Har ikke lyst på stjernekikker hvis det kan unngås...

Jeg har født to i occiput anterior, men den første måtte manuelt roteres før utdrivningsfasen så det kan jo tyde på at hun lå i en noe ugunstigere utgangsstilling, uten at dette blir annet enn spekulasjoner siden jeg heller ikke fokuserte noe særlig på høyre/venstre den gang.

Skrevet

:) det er jo ikke så mye du får gjort med det uansett, men en rutinert jordmor vil kunne foreslå endel stillinger i fødselsforløpet som kan hjelpe den lille å roterere som vi vil. Og rutinerte leger vil som du har vært igjennom før kunne forsøke å manuelt snu.

Spennende dette. Men øverst på spenningslista mi er, NÅR starter fødselen.... venter i spenning.

Skrevet

Kan jo ikke skade med noen enkle prinsipper i svangerskap og under fødsel som foreslått f.eks her:

www.spinningbabies.com

Men jeg går ikke løs på de mest avanserte teknikkene......:)

Skrevet

Her ligger veslejenta med ryggen mot venstre. Det gjorde også storebroren.

Skrevet

Hmm dette var nytt for meg gitt. Her ligger tulla med ryggen mot høyre, samme gjorde storebror om jeg ikke husker feil. Han var i alle fall ikke stjernekikker, så får håpe at ikke tulla blir det heller.

Hverken jm eller lege har hatt noen kommentarer i forhold til at ryggen stort sett har holdt seg på høyre side.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...