Gå til innhold

Noen andre som ikke har jobb helt frem til permisjon...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går i et vikariat frem til 30 februar, og begynner permisjonen min 7 mars. Noen som vet hva jeg skal gjøre den siste uken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar en ulønnet permisjonsuke før betalt permisjon? :)

Skrevet

tenkte heller på om jeg måtte melde meg arbeidsledig den siste uken, vil jo ha penger. Har ikke råd til å ta ut permisjon uten lønn dessverre. Ellers hadde jeg gjort det ;)

Skrevet

Du kan starte permisjonen din når som helst mellom 12 og 3 uker før termin, så du kan ganske enkelt starte permisjonen din en uke før.

Skrevet

man kan vel ikke ta ut permisjon før tidligst 2,5mnd før fødsel? Så i ditt tilfelle kan du jo ta ut permisjon en uke tidligere.

Men man kan ikke ta ut permisjon etter 12 uker av svangerskapet!

Skrevet

Du kan jo få svangerskapspermisjon hvis du får bekkenløsning, vet jeg.. Den kan du jo få i 5 og 6 mnd, også går du over i fødselspermisjon i 8 mnd..mener jeg.. Nå er jeg bare 5-6 uker på vei da men har to søstre som har unger..

Skrevet

Hvis du melder deg arbeidsledig, tar det fort opp til 3 måneder å få behandlet søknad, og du må sende meldekort og slikt. dessuten tror jeg også at du ikke kan melde deg arbeidsledig før 4 dager ETTER siste arbeids dag, og en uke, 5 dager, er ikke noe å skvise ut av NAV tror jeg. men lykke til. Du kan prøve sosialkontoret, de kan gi deg en "nød slump" på 1400 eller noe mener jeg at jeg har hørt noe om, men det beste er nok å gjøre som de andre sier her, å ta ut permisjonen din en uke tidligere. Reglene sier vel at du MÅ i permisjon SENEST 3 uker før beregnet termin. Lykke til hvertfall. Selv er jeg på oppdrag, og vet ikke hvor lenge de har bruk for meg.

Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg snakket med arbeidsgiver og spurt om han kunne videreføre kontrakten frem til permisjonen var over, og så ta ut permisjon en uke tidliger.

Arbeidsgiver har ingenting å tape på det, du har alt å vinne.

Gjør du ikke det, og velger full permisjon og 80 % lønn vil du komme dårlig ut.

Si du har 20 000 i mnd. Vidererfører arbeidsgiver kontrakten din vil du få utbetalt 16 000 kr mnd

Går du over på dagpenger vil du først på 60 % av lønnen din i dagpenger (12 000 ) når du så går ut i permisjon så vil du få utbetalt 80% av dagpengene = 9600 kr

Permisjonspengene skal dekke den inntekten du hadde hatt om du ikke hadde vært i permisjon og derfor vil du uansett få 80/100% av dagpengegrunnlaget som er 60 % av snittlønnen din siste 3 mnd/3 år, -det som er best for deg

Ville derfor spurt arbeidsgiver om de ikke kunne videreført kontrakten din ut permisjonstiden, slik at du slipper å tape så mye penger.

Jeg har vært i samme situajsjon selv, bare det at hos meg ville ikke arbeidsgiver videreføre kontrakten.... Tapte ca 100 000 på det året.

Skrevet

Som det blir sagt over, kan du starte permisjonen din mellom 12-3 uker før termin. Det er ikke alle vet dette, men det er fullt mulig. Du bør prøve å unngå dagpenger før du skal ut i permisjonen. NAV regner som regel den inntekten du har på søknadstidspunktet og har du DP så blir det trangt, slik som Rose sier her.

Det kan jo godt være du blir sykmeldt av en eller annen grunn før du slutter på arbeid. Da vil sykepengene (som er 100% av lønn) være representative for foreldrepengeutmålingen, og du vil få fullt utbytte.

Snakk med arbeidsgiveren din ang om han kan forlenge kontrakten til termin i allefall.

Unngå dagpenger i allefall.

Skrevet

Nav ser ikke utelukkende på inntekten på søknadstidspunktet.

Jeg mener det står i papirene som arbeidsgiver skal sende inn om du er fast, innleid eller under vikariat. Ved andre svar enn fast, kreves en sluttdato. Det står også stillingsprosenten din og din månedlige inntekt.

Derfor ville jeg startet permisjonen 1 uke tidligere, og prøvd å få arbeidsgiver til å videreføre kontrakten ut permisjonen.

I mitt tilfelle var jeg sykemeldt de 3 siste mnd av svangerskapet, og hadde da full lønn, men når jeg gikk over til permisjon så fikk jeg utbetalt ut i fra det som jeg hadde fått om jeg ikke var sykemeldt= dagpenger

Så jeg hadde 100 % lønn frem til permisjonen og valgte 100 % lønn i permisjonen, så da gikk jeg 100 % av 60 %(dagpenger)

Skrevet

Foreldrepenger har samme beregningsgrunnlag som sykepenger. Retten til foreldrepenger er noe du opparbeider deg, du må altå ha opparbeidet deg denne retten gjennom arbeid eller andre type ytelser som dagpenger. Har du arbeidet i siste 6 av 10 mnd har du rett på foreldrepenger, det er ikke av noen betydning at du er vikar etc. Sykepenger regnes på linje med arbeidsinntekt, og dersom du sykmelder deg før du er oppsagt har du samme rettighetene slik jeg tolker lovverket. Dermed har du allerede opparbeidet deg retten når du går ut i permisjon uavhengig om du har dagpenger dagen etter du går ut i permisjon. Men det gjelder å holde tunga bent i munnen i fht sykmeldingen tror jeg. Er det ikke regnet rett på dagen, kan det være at inntekt på søknadstidspunkt er nettopp dagpenger. Feks. at sykmeldingen utgår på en onsdag og man har søkt dagpenger og fått dette fra feks. fredag eller noe. Veldig usikker på dette siste.

Det er pensjonsgivende inntekt det tas utgangspunkt i ved beregningen, som hovedregel er det inntekt når stønaden tar til som legges til grunn. Dersom det er variabel inntekt, regnes det et gjennomsnitt, samme som ved sykepenger.

Se andre avsnitt i fht. DP og utregning av foreldrepenger, synes egentlig det er rart at de ikke har regnet deg gustigere, Rose.

Hovedregelen for beregning av foreldrepenger når du mottar andre stønader

■Dersom du er arbeidsledig og mottar dagpenger, fastsettes grunnlaget for beregningene av foreldrepengene lik de utbetalte dagpengene.

For gravide kvinner som helt eller delvis er arbeidsledige og mottar dagpenger, kan grunnlaget for beregningen av foreldrepengene fastsettes etter inntekten i de beste seks månedene av de siste ti månedene før stønadsperioden starter dersom det er mest gunstig.

■■Dersom du mottar sykepenger, svangerskapspenger, opplæringspenger, pleiepenger eller omsorgspenger, beregnes foreldrepengene ut i fra det samme inntektsgrunnlaget som for disse ytelsene.

Men søk om å ta ut permisjon tidligere - det er uansett det beste! :)

Skrevet

Eller: Det kan godt hende du har rett, Rose, veldig usikker på dette...

Skrevet

Da søsker jeg om å begynne permisjonen en uke før. Tusen takk for utfyllende svar. Nav kan man ikke spørre, alle svarer jo forskjellig. Har opparbeidet meg rett til penger, så det er ikke noe problem. Begynte i 100 stilling 1 juni. Har ellers vært registrert hos nåværende arbeidsgiver siden tidlig i april, og jobbet da når jeg kunne. Gikk 100% på skole i tillegg frem til juni.

Kan jo også høre om arbeidsgiver er så snill og gir meg en uke ekstra, men har ingen forhåpninger om det dessverre. Eneste er at hun mest sannsynlig kan gi meg 50% jobb den uken. Men NAV kan da umulig regne ut hva jeg har rett på ut i fra en uke? Som noen over her så, at om jeg var arbeidsledig en uke, så beregnet de pengene ut fra denne uken. Høres helt merkelig ut?

Skrevet

Det jeg mener er at arbeidsgiver ikke skal gi deg mer jobb, bare en kontrakt, og så begynner du permisjonen en uke tidligere.

Da har du en kontrakt, men alt det koster henne er papiret den er skrevet på. Det koster henne ikke en krone i lønn, ingen arbeidsgiveravgift, og får du utbetalt permisjonspengene fra Nav er det heller ingen feriepenger hun må ut med.

Derfor vil jeg råde deg til å be henne videreføre kontrakten 1 år for å sikre deg økonomisk -mot at du starter permisjonen 1 uke tidligere, evt tar en uke ferie siste uken...

Skrevet

Slik jeg ble forklart (kan være det er endringer da, dette er 7 år siden) så:

Sykepenger: Blir kalkulert ut i fra hva du HAR tjent. Grunnlaget blir tatt ut i fra det som gagner den "syke" best. Snitt av 3 siste mnd eller snitt av 3 siste år. Dvs får du en lønnsøkning under sykeperioden, spiller ikke dette noen rolle før du kommer tilbake i jobb igjen.

Permisjonspenger: Skal erstatte den inntenkten du hadde hatt om du fortsatt var i jobb. Dvs at det spiller ingen rolle om du har jobbet 50 % i 1 helt år, og så stiger til 100 % dagen før du går ut i permisjon. Du vil da bli kalkulert ut i fra 100 % stilling for det var det du hadde jobbet om du ikke hadde fått barn.

Her er kontrakten gått ut og om hun ikke hadde fått barn, hadde hun gått over på dagpenger. Får hun ikke fornyet kontrakten så er det dagpengene som blir regnet som grunnlaget.

Jeg steg fra 80 % til 100 % stilling 1 mnd før jeg gikk ut i permisjon med nr 2, og da fikk jeg utbetalt ut i fra 100 % stilling...

FIkk også dengang bekreftet at dersom du steg i lønn dagen før permisjonen så var det det som gjalt...Ingen krav til hvor lenge du måtte ha hatt den lønnen.

Skrevet

Gud, hvis det du sier stemmer rose, er jo det helt forferdelig. Hadde jeg ikke vært gravid hadde jeg jo tatt meg en ny jobb 100% fra dagen etter at kontrakten min hadde blir ferdig. Hadde jo da ikke gått på dagpenger. Stiller saken seg annerledes om jeg hadde vært 100% sykemeldt før kontrakten går ut da? Blir helt skremt her jeg nå. Har ikke tenk å ha 100% av dagpenger, det er jo nesten ingenting jo! Uff, nå er jeg superstressa altså. Ingen andre som har hatt det sånn som meg, som ikke er for 7 år siden,hihi ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...