Gå til innhold

Skolepolitikk, kom med dine argumenter.


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er viktig å ha en mellomting mellom å skulle presse alle inn i en felles a4 form, samt å dyrke individet. Det ender med alt for mange tapere på den ene siden, og alt for mange late elever som forventer å bli servert enn å jobbe selv.

 

Når det gjelder å dele etter nivåer er det jo fallgruver der også, hvor man settes i bås, faller utenfor. Hadde samfunnet vært bygd opp som tidligere, hvor de svake kom inn i yrkesgrupper hvor de ble i varetatt så kunne slik vært gjennomført. Nå er alternativet verna bedrift eller nav.

 

Helt klart mer fysisk fostring i skolen! Barn sitter for mye.

 

Kvalifisering er jo klart en selvfølge, nyvinning innen skolen skader ingen, men er også lurt å se på hva som har fungert, og ikke. Det er veldig mye reform og utprøving, og når man først har kommet inn i en måte å tenke på, så skal man starte med noe nytt.

 

 

Skolen bør ikke bli heldagsskole. De som går på skole sliter nok med å komme seg gjennom en vanlig skoledag om de ikke skal slite med enda lengre skoletid.

Det som bør skje i skolen, og det er samtlige av alle andre lærerkollegaer jeg har enig i, er at de gamle valgfagene før komme tilbake til skolen.

Dette har de visst startet fra i år av, men saken er at vi har mye mindre ressurser å rutte med enn vi har hatt før, så det er ikke praktisk, eller teoretisk gjennomførbart når vi har flere elever og færre lærerressurser til rådighet.

I år har min skole 30 flere elever enn vi hadde i fjor. Vi har lærerressurser til en hel lærerstilling mindre.

Dette vil i praksis si, at alt vi får tilby elevene er skolekor, der vi samler flest mulig elever på en time - med en lærer til rådighet.

 

Hvor blir det av det praktiske?

Det er mange elever som har et reellt utbytte av å få holde på med hendene, å være kreative - og gjøre noe annet enn å lære teori.

 

Noe annet som er feil med skolenorge i dag, er at alle elever på død og liv skal gå på vanlig skole.

Jeg har hatt elever som ødelegger for 27 andre medelever, fordi de ikke klarer å fungere i en sosial setting, kanskje er voldelige mot andre elever (og lærere) og er urolige og bråkete stort sett hver time.

Kommunen vår har i alle fall ikke hatt andre tilbud og har ikke andre steder å plassere de. (Jeg vet at noen kommuner har det, men det hjelper ikke oss;)

 

Jeg synes de som skal bestemme over skolepolitikken kunne ha visst litt mer om hvordan ting faktisk fungerer "nede på golvet."

* 1 time fysisk aktivitet HVER dag. Og jeg mener aktivitet som ungene blir svett og får i gang hjertepumpa av, ikke slåball med to klasser slått sammen der man er heldig om man er borte i ballen 1 gang på 1 time..

 

* Styrking av basisfagene norsk, matte og engelsk.

 

* Styrking av språkfagene. Fatter ikke at ikke engelsk og spansk blir dratt inn tidligere og i langt større grad. Unger lærer språk kjempefort.

 

* Jeg har tro på flere skoletimer, mer lekser og en litt tøffere linje

 

* Langt mer disiplin. Knallhard linje. Ungene vil jo egentlig ha arbeidsro, men overkjører læreren totalt hvis denne ikke greier å legge lista med en gang.

 

* Storsatsing på digital læring, samt at man må dra inn nettikette, personvern osv. tidlig

 

* Hvorfor lærer ikke alle elever førstehjelp, brannvern, enkel husholdningsøkonomi/budsjett fra tidlig av? Nyttig kunnskap alle trenger.

 

*Satsing på svømmeopplæring. Den er tragisk i Norge.

 

 

Ja, også er jeg for innføring av de gode gamle spesialskolene igjen. Jeg vet det er kontroversielt, men jeg tror det hadde vært det beste for alle parter i veldig mange tilfeller.

 

Hvorfor i helv.. skal 1 elev få ødelegge for 27 andre? Hva er logikken i det?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...