Gå til innhold

Alenemor og snart samboer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere.

Snart er min tid som alenemor forbi. Jeg blir samboer med en fantastisk mann, som ikke er barnets biologiske far. I den forbindelse lurer jeg på noe (nav ga meg ingen gode svar).

Jeg vet at jeg mister OS etter 12 mnd, og også den ekstra barnetrygden. Men hva skjer med skatteklasse 2? Mister jeg den umiddelbart eller etter gitte antall måneder?

Og hva med sykt-barn-dagene jeg har, som nå er 24 (?). Får min samboer halvparten?

Takker på forhånd for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn jeg har forstått det må du ikke over i skatteklasse 1 før dere får et felles barn.

Mener også at du beholder alle syktbarndagene. Ser ikke for meg at samboeren din vil ha noen rett på penger ved at ditt barn er sykt. Men jeg vet ikke helt, å jeg vet ikke om og når de dagene evt. deles dere i mellom.

Men følger med å ser om det kommer noen svar på det, snart i samme situasjon selv.

Lykke til! :)

Skrevet

HI her

Takk for svar. Det er neimen ikke lett å sette seg inn i alt dette, det har du rett i.

Så kanskje noen fler har svar ?

Skrevet

Her er svar på dette med sykt barndagene, tatt fra Folketrygdloven § 9-6:

"Når en av foreldrene er alene om den daglige omsorgen, kan opptil 10 av stønadsdagene overføres til ektefelle, eller til samboer når samboerforholdet har vart i minst 12 måneder. Det er et vilkår at Arbeids- og velferdsetaten får skriftlig melding om overføringen.

Departementet gir forskrifter om gjennomføringen av bestemmelsene i denne paragrafen, herunder om hvilke sykdommer og funksjonshemninger som skal gi utvidet rett til omsorgspenger etter andre ledd.

Endret ved lover 19 des 1997 nr. 99 (ikr. 1 jan 1998), 20 juni 2003 nr. 53 (ikr. 1 juli 2003), 17 juni 2005 nr. 59 (ikr. 1 juli 2005), 16 juni 2006 nr. 20 (ikr. 1 juli 2006 iflg. res. 16 juni 2006 nr. 631), 18 des 2009 nr. 133."

Dvs. at når dere har vært samboere i ett år, kan dere overføre halvparten av dagene til ham :)

Skrevet

HI her enda en gang.

Så flott, da blir det hvertfall lettere med jobb o.l. Takk for jobben :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...