Gå til innhold

Noen som spiser økologisk her ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tips for å få kronene til å strekke til lenger ?

Jeg fylte en handlekurv med alt jeg kunne finne av økologiske basisvarer på ULTRA, uten å kikke på prisen....

SISTE GANG!!!

Har funnet ut at Coop har et eget merke med ok økologiske varer til greie priser (melken koster jo forresten bare 10 kr!), men syns det er tragisk dyrt med økologisk frukt og grønt...

det er innmari trist at det skal være så dyrt å spise øko....

Men som flere her inne (tror jeg), har jeg oppdaget www.iherb.com, og der er det endel billige, økologiske matvarer. De blir en god del billigere til og med med frakten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Økologisk frukt og grønsaker burde vært dyrere enn det er. Det koster mer å produsere og omsettningen er dyrere. Det er bare så billig som det er fordi det bir subsidiert i flere ledd.

Folk som vil ha varer som er dyre å produsere burde betale det det koster.

Skrevet

Innlegget til 21.27 vitner om stor uvitenhet. En av hovedårsakene til høye priser i Norge er liten produksjon, noe som selvfølgelig øker prisen. I tillegg er det manglende konkurranse.

Hvis du vil handle billig så bør du reise til Sverige. Der er utvalget utrolig mye bedre og prisene lavere.

Skrevet

Du kan da umulig ha kjøpr økologisk frukt og grønt noen gang ?? en agurk kostet 26,- sist gang jeg kjøpte det!!

så hvordan du kan kalle det billig, skjønner jeg ikke.

Skrevet

Hi her,

det er også svært liten etterspørsel etter økomat, dessverre....

Jeg bor altfor langt fra sverige, ellers hadde jeg nok lagt turen dit ganske så ofte:-)

Skrevet

Det kommer ann på hva du sammenlikner med.

Du kan kjøpe en helt grei genser i en billigbutikk til under 100,-, men du kan også gå i en dyr merkebutikk og kjøpe en genser som holder deg like varm til 800,-. Ønsker man varer som det er noe spessielt med må man regne med å betale for det.

Skrevet

Syns det er ok å betale ekstra, men dobbel eller tredobbel pris. Og syns det er ille at man ikke skal ha mulighet for å spise mat uten pesticider hvis man ikke har fet lønn...

Skrevet

Akurat når det gjelder prising av frukt og grønsaker vet jeg nok vesentlig mer enn 99% av den norske befolkningen. At både pris og utvalg er annerledes mange steder i Sverige er riktig nok, men det har mye med hvilken jordbrukspolitikk landet har valgt. Det henger mye sammen med EU sit regelverk og at folk som en konsekvens av det i mindre grad stoler på kvaliteten til konvensjonell svensk mat enn det nordmen gjør til norsk.

Dette mediet er ikke akkurat velegnet for lengre "avhandlinger" om sammensatte temaer, desuten er jeg trøtt :-) så jeg tror jeg lar det være med det.

Skrevet

dumt at du er trøtt, for dette skulle jeg gjerne hørt mer om. veldig interessant tema, så kanskje vi snakkes en annen dag ? ;-)

Skrevet

For det første blir det funnet minimalt med pestisider eller rester av andre sprøytemidler i norske grønsaker. Det er på ingen måte farlig å spise konvensjonelt dyrkede varer.

For det andre koster det vesentlig mer å produsere og omsette for eksempel en økologisk agurk enn en konvensjonelt dyrket agurk. Hvem mener du burde betale de kostnadene?

Skrevet

tviler på at det testes for alle typer pesticider, og langt i fra på alt som kommer inn i landet vårt...dessuten er jeg svært skeptisk til at det ikke fins noen grenseverdier for "pesticidblandinger" og andre typer mix av kjemikalier.

dessuten er det økonomien som hersker dette landskapet, ikke vår helse.

og jeg forventer ikke at andre skal betale for min mat, men jeg forbeholder meg retten til å beklage meg over prisene allikevel.

Skrevet

Grøss, mat frister ikke etter å ha lest dette!

Utsnitt tatt frahttp://www.agropub.no/id/2300.0

Rester av midler i produktene

Statens Næringsmiddeltilsyn kontrollerer norsk og importert frukt, grønnsaker og potet, samt matkorn. Ca 2 600 prøver tas av frukt, grønnsaker og poteter hvert år, i fjor ble det undersøkt for 193 virksomme stoffer. I følge Johansen et al. (2003) ble det i norske produkter av frukt, grønnsaker, poteter og barnemat i 2002 funnet rester av i alt 20 ulike sprøytemidler, i utenlandske produkter ble det funnet rester av i alt 68 ulike midler. Grenseverdien for midlene ble overskredet i 110 av prøvene.

I norsk frukt og bær ble det påvist rester av sprøytemidler i mer enn 1/3 av prøvene, mens mer enn halvparten av prøvene av importert frukt og bær inneholdt rester. I alt 107 prøver ble tatt av norsk gulrot, og det ble gjort 55 funn av 4 stoffer, særlig iprodion og diazinon. 80 prøver av norsk jordbær ble tatt, og det ble gjort 105 funn av 7 stoffer. Stoffene cyprodinil og tolylfluanid ble funnet hhv. i 38 og 39 av disse prøvene.

I norskprodusert matkorn påviste SNT rester i 2 av 14 analyserte prøver. Rester av stråforkorteren klormekvat og nedbrytningsproduktet AMPA (fra glyfosat) ble påvist. I importert matkorn ble det påvist rester i 45% av prøvene. Det ble påvist rester av glyfosat og AMPA i flere av prøvene fra ulike land. 7% av prøvene Statens Næringsmiddeltilsyn tok av barnemat i 2002 inneholdt sprøytemiddelrester over grenseverdiene.

Helsemessig effekt av rester av kjemiske sprøytemidler i mat til mennesker er vanskelig å dokumentere. Dagens samlete kjemiske belastning på kroppen er imidlertid stor, og sprøytemiddelrester utgjør en del av denne belastningen. Enhver reduksjon av den totale belastningen på organismen vil være gunstig.

Urin fra barn i alderen 2–5 år i Seattle ble undersøkt for 5 ulike organofosfat-pesticider. 18 barn spiste økologisk mat og 21 barn spiste konvensjonell mat. Høyere (signifikant) innhold av pesticider ble funnet i urinen til barna som fikk konvensjonell mat. Mulige andre kilder, som bruk av middelet i omgivelsene eller innhold i drikkevannet, kunne ikke påvises (Curl et al. 2002).

Skrevet

Ja www.iherb.com er bare helt konge.

Jeg prøver å leve lavkarbo og delvis økologisk og da hjelper det å handle der. Kjøper også ansiktskrem , dusj såpe, fotsalt osv der.

Skrevet

Helt enig, den butikken er gull! Har akkurat tipset mamma, hun lever på lavkarbo, og hoppet på tipset med en gang:-D

Skrevet

Stemmer det at alle brød bakt på Ultra, er økologiske ? Noen som veit ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...