Gå til innhold

Frustrert! ang. pottetrening og bleieslutt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på 2,5 år er veldig av og på når det gjelder bleieslutt.

Den ene dagen sier hun stolt at hun har slutta med bleie, og hun kan være kjempeflink flere ganger - både tisser og bæsjer på potta.

Så er det dager hvor hun ikke vil ha på bleie, men blir kjempesint hvis jeg minner henne på å gå og tisse. Og hvis hun ikke blir sint så er det også ofte at hun tisser på seg minutter etter jeg har spurt om hun må tisse.

I en periode ville hun ikke gå på potta i det hele tatt - fordi hun måtte vaske hendene etterpå. Fant på alle mulige småsår som såpa ville svi i... Dette har heldigvis gitt seg nå, og håndvasken går bra. :)

På kvelden er det ofte at hun sier at hun må bæsje, men jeg mistenker sterkt at dette er for å drøye tida før leggetid.

Hvordan gripe an dette?

Jeg er selvølgelig inneforstått med at uhell skjer, men det er litt frustrerende når jeg i det ene øyeblikket spør om hun må tisse og sekundet etterpå er det for sent..

Vanskelig å finne balansegangen mellom påminning og mas!

Hun får selvfølgelig skryt når hun er flink å gå på potta, og et "jaja, uhell skjer" når det går galt. Hun får også velge om hun vil ha på bleie eller ei. Jeg pusher ikke.

Ble litt rotete det her, men håper på innspill/svar. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har det på samme måte her.

Konkludere med at de ikke er helt klare ennå...?

Skrevet

Ungen høres ikke helt klar ut. Tror det viktigste er at du som mamma IKKE er frustrert og lager noe stuss. Det kan gå bra en stund men så slår det knallhardt tilbake!

Har hatt mange runder med uhell og styr, etter gode perioder. Mine jenter har sluttet når de var hhv 2 år og 2 mnd, og 2 år og 8 mnd. Men særlig den første har vi hatt mye uhell med. Vet ikke om det hadde gått bedre om vi hadde ventet litt med bleieslutten, men ser jo i ettertid at det var vel tidlig.

Hvis dere overser uhell "huff da så synd" og ikke lager oppstuss, tilbyr spritgele istedenfor håndvask (en periode) osv så kanskje dere får en lettere overgang.

Livet er kort, bleieslutt er en kort fase og man taper nok på å forsere tingene..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...