Novadona Skrevet 25. august 2011 #1 Skrevet 25. august 2011 Fødte min første for 10 mnd siden, og har ikke siden da kunne gå på nummer to uten å hjelpe til. Har første tenkt at det er kun fordi det er noe hard avføring, men når jeg legger sammen flere ting så begynner jeg å lure! *Er hoven nedentil, som viser seg når jeg ser i speil at det som før var et hulrom opp i skjeden, nå er helt tett med veggene i skjeden. Ingenting kommer ut, men alt er jo blitt litt tilsynelatende hovent, men det er jo presset ovenifra og ned som dette er. Har ikke vondt da. *Får ikke til å gå på nummer to uten å måtte hjelpe til, for å få ting ut. Alt dette høres sikkert veldig rart ut, men om dere selv har vært borti dette, så skjønner dere sikkert hva jeg mener. SÅ: Jeg er gravid igjen og skal ha i desember. Vil en slik vagina klare å føde? Jeg gjorde aldri knipeøvelser, da jeg ikke forstod logikken med å trene på å knipe nå barne skulle ut (trente mere på å vide ut!) Trente heller aldri etterpå, da jeg aldri fikk problemer med å holde på urin. Skjønner nå kanskje at det å knipe kan være forebyggende med at hele vagina faller ut. Hmm, ingen som sa noe om det! Why? Kniper nå da i alle fall. Erfaringer?
Ulldott Skrevet 25. august 2011 #2 Skrevet 25. august 2011 Jeg har operert rectocele så litt erfaring har jeg Hadde det slik som du beskriver til tross for at jeg tok masse knipeøvelser etter mine fødsler. Jeg hadde vanskelige fødsler med store rifter og feil klipping, sting som gikk opp og masse rot... Måtte gå i et og ethalvt år etter siste fødsel før jeg ble operert. Hormonene må komme tilbake til normalen før de gjør noe. Mye kan også rette seg opp av seg selv når det har gått litt tid etter fødsel. (det sier legene, men det er ikke min erfaring.) Fødselen går nok som normalt vil jeg tro, men ta det opp med jordmor eller lege på neste samtale. Vær obs på at mange leger/gynekologer ikke ser på dette som et stort problem, jeg måtte kjempe for å bli tatt på alvor. Det var faktisk et STORT problem for meg å måtte hjelpe avføringen ut, og det er ikke akkurat gøy å gå rundt med et bomba underliv i en alder av 28... Spør hvis du lurer på noe
Novadona Skrevet 25. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 25. august 2011 Takk for svar. Skal snakke med JM nå i neste uke, som forøvrig er min første sjekk i graviditet nr 2. Er i uke 26 da. Vi fikk en UL i uke 18, så det hjelper jo. Stor forskjell på oppfølgingen i første i alle fall, MEN ja, så lenge jeg kan føde, så uroer jeg meg ikke. Får heller ta det opp etter kommende fødsel. Kan bli litt bra lei av å måtte bruke fingrene på do resten av livet. Vil gjerne ha det fikset om det går :/
Ulldott Skrevet 25. august 2011 #4 Skrevet 25. august 2011 Det er lett å operere. Den vanligste gynekologiske operasjonen. Men du må som sagt vente ca et år etter siste fødsel slik at alt faller på plass først, og hormonene stabiliserer seg.
Strandloppa og lillebror Skrevet 25. august 2011 #5 Skrevet 25. august 2011 Hvordan foregår en sånn operasjon? Gjøres den i narkose? Hvordan er det med smerter osv etter operasjonen? Lurer på om jeg har noe av det samme. Sliter ikke med å gå på do, men det føles som om jeg har en tampong som jeg ikke har fått satt ordentlig i, som konstant går og gnager. Og det ser jo ikke bar ut heller. Ikke noe moro å tenke på at jeg skal se sånn ut resten av livet, liksom.
Gjest amandine Skrevet 26. august 2011 #6 Skrevet 26. august 2011 Og du, bare en ting fra meg;-) Knipeøvelser hjelper ikke på rectocele. Det er ikke muskler i vevet mellom skjede og endetarm, så du skal ikke være redd for at du har gått glipp av noe der.. Knipeøvelser er greit uansett, altså, på bekkenbunnen og for å slippe å tisse på deg(senere), men fremfall av endetarmen hjelper det dessverre ikke mot..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå