Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #1 Skrevet 25. august 2011 I fjor en gang tok jeg noen varer på kreditt hos en lokal matvarehandel vi har her i bygda. Jeg sa at jeg skulle betale i slutten av mnd, ( oktober 2010 ), men ting skjedde.. Det var noe i mitt privatliv som gjorde at jeg glemte dette helt, og i vår kom butikkeieren bort til meg å sa at jeg måtte komme innom å gjøre opp for meg. Jeg hadde tenkt å dra på butikken samme dagen, men fikk en telefon om at barnet til min besteveninne lå på sykehus med alvorlige skader, så jeg dro rett dit, og glemte hele greia.. Jeg har ikke tenkt over det før nå, og når jeg var på besøk hos min veninne isted, så sa hun at hun hadde vært på butikken og handlet, og butikkeieren hadde sagt til henne at jeg hadde noe ubetalt der, og at jeg måtte komme ned å betale.. Kjente jeg ble forbanna da ja!! JA, jeg tok opp kreditt og sa jeg skulle betale samme mnd, men ting hendte, og jeg glemte det helt bort. Fy skamme meg, det jeg vet, men hadde ikke de tingene skjedd, så hadde jeg dratt ned å betalt. Jeg skammer meg over det, det gjør jeg, og jeg skal betale i morgen når jeg leverer i barnehagen. MEN, jeg ble så utrolig sint over at butikkeieren sa dette til min veninne, det har han ikke lov til!! Så jeg lurer litt på.. Er det noe jeg kan gjøre for å kreve erstatning for dette? Samma hva, men er det noe jeg kan gjøre? Det er jo faktisk ikke lov, jeg føler meg faktisk krenket av dette...
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #2 Skrevet 25. august 2011 Hvorfor har han ikke lov til det? han har ikke skrevet unger på noen taushetsplikt om deg og at du har snytt han for renter i ett år.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #3 Skrevet 25. august 2011 Erstatning for hva da? De varene du ikke har betalt står faktisk som kjøp i hans butikk, og det betyr at han må skatte av de frem til du betaler de. Det er han som bør forlange en erstatning, ikke du.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #4 Skrevet 25. august 2011 under på. Og selvfølgelig får du ingen erstatning, men må regne med å betale han renter for dette året.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #5 Skrevet 25. august 2011 Herregud, du må være av den frekke tyen kunde hvertfall, som prøver å snu dette om til at DU skal ha erstatning... Makan!
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #6 Skrevet 25. august 2011 Tror du egentlig skjønner selv at ikke du kan det!!! Himmel og hav - han må jo være dritlei av å ikke få pengene sine!!!!!!!! Skjønner godt at han tyr til andre midler når du ikke betaler. Du skriver ikke noe om beløp - men noe får meg til å føle at det er litt penger det er snakk om her....eller hva? Synes heller du skal gå ned med ydmykhet og betale han pengene - og UNNSKYLDE deg for det du har gjort. Ikke finn på å klage på han - da braker helvete løs der nede. DET hadde det i allefall gjort om jeg hadde vært butikkeieren.....
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #7 Skrevet 25. august 2011 Du har ingen rett til å bli forbannet! Han har prøvd å få pengene direkte fra deg, uansett unnskyldning gjorde du ikke opp. Da prøver han selvsagt en annen måte å få dem Kreditt er en tillitssak i en liten butikk. Du har sørget for at det blir litt rot i regnskapet hans og har skapt ekstra arbeid for ham - og belønningen er at du blir sur? Kryp til butikken, betal med renter!
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #8 Skrevet 25. august 2011 Erstatning ?? Hehe er det mulig ! Han har vært veldig tålmodig og kan fint kreve deg for renter. På hjemstedet mitt så en butikkeier i en blomsterbutikk seg lei av at folk bare bestilte blomster og ikke gjorde opp for seg, hun hadde ikke råd til å bruke inkassobyrå, men visste råd; Hun hengte en svær plakat i butikken sin med alle navn og beløp på de som skyldte henne penger. Skal si det ble fart på sakene, tok ikke lang tid før alle hadde gjort opp for seg. Hun nektet å stryke navnene før de hadde gjort opp. Kult!
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #9 Skrevet 25. august 2011 Ja, saksøk drittsekken. Ikke bare er han frekk nok til å kreve betaling for varene sine, han forteller det til folk også. Du har nok sikkert krav på å handle gratis i butikken hans i evig tid.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #10 Skrevet 25. august 2011 Akkurat det er faktisk ikke lov, men absolutt kreativt, og sikkert effektivt.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #11 Skrevet 25. august 2011 Fy f*** så pinlig. Jeg er helt flau på dine vegne. Du har hatt nesten et helt år på å gjøre opp for deg, og venninnen din sitt barn har vel ikke vært gørrsyk hele tiden. Og nei, ingen erstatning. Derimot kan du komme med lua i hånden å BEKLAGE dypt for at det har tatt deg bortimot et år å få huet ut av rævva og betale. Makan.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #12 Skrevet 25. august 2011 Jeg tror dette er et tulleinnlegg. Ingen kan seriøs være så stokk dum at dem tror at dem har rett til erstatning for dette...
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #13 Skrevet 25. august 2011 hovedvilkåret for å få innvilget erstatning er at det foreligger en skade i form av et økonomisk tap. Har du hatt et øk. tap? Nei. Har butikkeieren det? Ja, ergo kan HAN kreve betalingen fra deg.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #14 Skrevet 25. august 2011 Hahaha...håper seriøs at han krever erstatning fra deg HI. Det hadde du fortjent, ler meg ihjel...
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #15 Skrevet 25. august 2011 I mitt liv skjer det store ting hele tiden, og likevel klarer jeg å gjøre opp for meg ellers. "i fjor en gang...." er jo ikke akkurat i går, og du har visst om det. Det er ikke taushetsplikt generelt i Norge. Bare helsepersonell, offentlig ansatte og slikt skriver under på taushetserklæring. Som privat handelsperson har en ikke taushetsplikt, men en pålegger seg ofte selv en taushetsplikt som en del av kundeservicen. Jeg har selv eget firma, og har ikke taushetsplikt, men utfører taushetsplikt i praksis som en ekstra bonus til kundene mine. Og jeg vet godt hva taushetsplikten innebærer og kan lovverket, da jeg tidligere har jobbet innen helsevesenet. Erstatning? Det er jo du som skylder erstatning, betaling og renter til han du handlet med!! Du krenket??? Er du helt rar? Du er flau, og blander det med å føle seg krenket, tenker jeg.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #16 Skrevet 25. august 2011 Huff..så flau jeg ble på dine vegne nå HI. Du skylder den mannen penger for varer som du fikk på kreditt, også vil du finne en måte å saksøke han på? Det må være flau å være deg.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #17 Skrevet 25. august 2011 Jeg er en av dem som synes det er kjipt at man skal hetses for forskjellig her inne, men sannhet er ikke hets: Hva i alle dager er det som feiler deg? Du bryter tilliten til kjøpmannen og driter i å betale han i nesten et år, og så lurer du på om HAN skal betale DEG erstatning når han blir desperat etter å få gjort opp mellom dere? Du skal gå ned og beklage dypt og inderlig, betale med renter og aldri handle på kreditt igjen siden du tydelig ikke er til å stole på. Deretter skal du skamme deg i lang tid, både for den manglende betalingen og for tanken om at han skal påføres ytterligere tap på grunn av DIN dumhet!
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #18 Skrevet 25. august 2011 Du sier faktisk at det butikkeieren ikke har lov til å fortelle din venninne at du skylder han penger.... Du VET at det ikke er lov å la være å betale for varene du tar med ut av butikken, ikke sant? Man GLEMMER ikke noe i et helt år, da gir man faktisk faen uansett hvor gode forklaringer du mener du har på å være en tyv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå