Gå til innhold

Kan lillegull beg i bhg selv om pappa har perm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå fikk vi plass i november når jenta vår blir 1år. Da er pappen i permisjon og det hadde vært greit å tatt tilvenningen med henne før jul slik at det ikke blir laaange dager når hun egentlig skulle begynne i januar når både jeg og pappaen er i full jobb.

Da kan hun få en gradvis tilvenning mens pappaen har perm og korte dager, og kun gå et par dager i uken.

Synes dere det er dumt????

Hadde vi fått plass i bhg hvor jeg jobber, så hadde vi ventet til etter jul.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi søkte om utsettelse av oppstart til hans perm bare hadde en uke igjen, og så tok han tillvenningen da. Det er feil å sende i bhg når han er hjemme føler jeg. Permisjonen er tross alt for at han skal bli kjent med barnet sitt!

Skrevet

Vår datter startet tidlig, og vi hadde da igjen 2 mnd permisjon. Dette spredte vi utover slik at hun hadde 1-2 fridager pr uke de første to månedene, og kun var der 6 timer de andre dagene. Etterhvert fikk hun plass hver dag, så da ble det 6-timersdager i stedet. for oss fungerte dette veldig bra, og jeg anbefaler det dersom dere har mulighet til det :)

Rådet fra vår barnehage var at hun burde gå flest mulig dager sammenhengende, fordi barn liker rutiner og fordi de ikke husker så mye om det blir mange dager mellom - det blir nesten ny tilvenning hver dag i starten om hun er der feks mandag og torsdag. Så om dere vil hun skal gå bare to dager i uka så la det være to dager på rad. (Dermed får hun også sammenhengende dager hjemme, som ut fra rutinesynspunktet er like viktig som sammenhengende bhg-dager.)

Det jeg anbefaler er da altså at far søker om å gjøre om resten av permisjonen til fleksibelt uttak, dvs feks 50% permisjon, men over lengre periode, og så jobber korte dager. (Arbeidsgiver kan si nei til fleksibelt uttak, men må ha god grunn til det.)

NAV blir ikke i superhumør av at man endrer på permisjonen sånn, men så lenge fedrekvoten påbegynnes dagen etter at den siste dagen i fellesdelen av permisjonen er over så går det fint å endre fedrekvoten fra å være 100% uttak til noe mindre over flere uker.

Skrevet

Mannen minskal ha gradert uttak når jeg er ferdig og jenta begynner i barnehagen- de skal da ha en dag i uken fri sammen :)

Skrevet

Jeg syns ikke det er noen krise å begynne tilvenningen når pappaen er i permisjon, nei. Det som blir feil er å sende ungen fulle dager der mens far sitter hjemme og slapper av. Men det var vel ikke det du såg for deg heller?

Jeg ville ha forsøkt å få til tilvenning i barnehagen f.eks når far har to uker igjen av permisjonen sin, eller to uker før jul f.eks. Da kunne hun fått korte dager, hvor hun og pappaen kunne tatt det med ro om morgenen, spist frokost sammen hjemme før barnehagen. Han burde selvfølgelig hente henne tidlig. Kanskje kunne det vært passende at hun var der f.eks tre-fire timer hver dag i denne perioden? Når permisjonen nærmer seg slutten burde dagene kanskje bli lengre og lengre.

Lykke til!

Dette er nå bare mine tanker, da....

Skrevet

En ulempe med å begynne rett før jul er at det som regel kommer noen "barnehagevirus" i hus den første måneden (varierer litt hvem som blir syke), og rett før jul er ikke alltid det mest passende tidspunktet for sånt....

I tillegg er det gjerne mange fridager, så det blir nesten ny tilvenning igjen over nyttår.

(Men om alternativet er å starte med fulle dager etter 2-3 dager tilvenning i januar så hadde jeg heller gått for lang tilvenningstid hele desember altså.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...