Anonym bruker Skrevet 24. august 2011 #1 Skrevet 24. august 2011 jeg har siden 2005 slitt med at jeg blir dårlig av all mat jeg spiser, er på do alt fra 5-10 ganger per dag (avføring). jeg må mange ganger gå fra mat bordet fordi jeg blir dårlig. kan ikke dra noe sted om jeg har spist... får mageknip, noen ganger bare moderat, andre ganger kramper som gjør at jeg må legge meg... jeg er livredd leger, nåler, og vet jeg mest sannsynlig må ha gastroskopi.... (min største lege frykt!) hva skal jeg gjøre, hva kan dette være?
Anonym bruker Skrevet 24. august 2011 #2 Skrevet 24. august 2011 glemte forresten å si at før jeg ble syk av all mat var jeg normal vektig... nå er jeg sykelig overvektig.... enda jeg spiser det samme som før jeg ble syk.... HI
Anonym bruker Skrevet 24. august 2011 #3 Skrevet 24. august 2011 Det kan jo høres ut som du har en form for matallergi. For å bekrefte eller utelukke dette, må du ta blodprøver, men gastroskopi er nok ikke nødvendig i første omgang. Skriv ned hva du spiser, og hvor fort du blir dårlig etterpå. Det kan være en gode pekepinn på hva du bør holde deg unna. Matvarer som melk, mel, sukker, egg og nøtter kan påvirke magen hvis du ikke tåler det.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2011 #4 Skrevet 24. august 2011 jeg blir dårlig av ALT! men værst blir jeg av kjøtt, samme hvilken type...' og melk... de er værst... men jeg reagerer som sagt på alt... HI
Anonym bruker Skrevet 24. august 2011 #5 Skrevet 24. august 2011 Hm, kan høres ut som noe irritert tarm. Gå til legen! Endoskopi er ikke så ille!
Anonym bruker Skrevet 24. august 2011 #6 Skrevet 24. august 2011 Ulcerøs colitt? Bare et forslag, men tror nok at den eneste måten å finne ut av hva det er på er å kontakte lege. Kan hende du må ta koloskopi, men det må da være bedre å finne ut av hvorfor du er så dårlig i magen!
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #7 Skrevet 25. august 2011 Er du redd for psykologer da? Kanskje løsninga for deg er å først bearbeide angsten for leger og så dra til lege for å prøve å finne ut hva dette er.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #8 Skrevet 25. august 2011 kan vel ikke være colitt vel, så lenge det ikke blør, og med mindre den sitter langt opp i tarmen, så har ikke maten noen betydning.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #9 Skrevet 25. august 2011 Blod i avføring er farligt og det kan vere tegn på mangen sjukdommer. Fortsetter du slik du driver med vil du ende med verre problem en du har i dag. Kom deg til legen og det fort, detta kan vere ein varsel på at det er noe som ikkje stemmer. Langvarige problem kan skade andre deler i kroppen.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2011 #10 Skrevet 25. august 2011 Det kan være mange grunner til at du reagerer på alt, kanskje har en allergi "ødelagt" tarmen såpass at du ikke tåler noen ting lenger? F.eks glutenallergi ødelegger vel tarmtottene om du fortsetter spise mel? Har en venninne som også er livredd leger og som måtte undersøke tarmen, hun fikk likegladsprøyte og noe beroligende før de gjorde det. Hun lå nærmest i en døs gjennom undersøkelsen og fikset det mye bedre enn hun hadde fryktet... Det er utrolig mange plager og sykdommer man kan få i eller fra tarmen, men de fleste kan jo gjøres noe med. Tenk om du pga din legeskrekk ødelegger tarmen din såpass at du ender med utlagt tarm? Gå nå til lege, vær åpen om legeskrekken din og la de ta hensyn til den. Legene kan håndtere legeskrekk, du er ikke den eneste som har det vet du. God bedring!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå