Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 24. august 2011 #1 Skrevet 24. august 2011 Hjelp... Nå sliter jeg med frøkna og bilkjøring! Hadde et innlegg på småtroll-forumet der jeg skrev at jeg måtte gi opp å få 2-åringen til å sitte i sin bakovervendte bilstol (fordi hun konstant vrenger seg ut av selene), og at jeg hadde kjøpt en ny framovervendt beltestol til henne. Det fungerte helt nydelig i 2 dager - og så begynte hun å vrenge seg ut av de selene også :-( Så her er mine alternativer nå: Sette inn bakovervendt bilstol igjen og kjøpe belteklips for å holde selene samlet, sånn som den her http://barnashus.no/nettbutikk/detaljer/bilstoler/bilsikringstilbehor/besafe-beltesamler.html MEN: den er jo ikke godkjent her i Norge...samtidig så er det vel bedre at hun beholder selene på? Hører gjerne fra dere som har prøvd denne. Jenta mi er svært fingerferdig og lur av seg - vil hun få den av seg? Et annet alternativ er denne beltefix'en http://barnashus.no/nettbutikk/detaljer/bilstoler/bilsikringstilbehor/besafe-beltfix.html som skal brukes på bilens seler. For det første så klarer jeg ikke helt å se for meg hvordan jeg skal feste den, og for det andre så lurer jeg på om noen av dere har erfaringer å dele om denne?? Bedre eller verre enn klipsen til bakovervendt (5-punktsseler)? Det siste (og ganske uaktuelle) alternativet er å håpe på det beste i bakoversetet og innstille meg på å stoppe heeeeeele tiden for å ha på selene igjen og igjen og igjen. Blir veldig veldig glad hvis noen av dere har peiling/erfaringer/tips/tanker om dette, for jeg er i villrede! Vil gjerne snu henne bakover igjen, siden hun er så lita.
Hvalrosskreppa Skrevet 24. august 2011 #2 Skrevet 24. august 2011 Vi har den øverste og er egentlig godt komfortable med den. At den ikke er anbefalt er jo en ting, jeg ser veldig godt argumentene mot. MEN så vet jeg ikke helt da... Hadde vi ikke hatt den klipsen, så hadde gutten vår sittet med belter rundt liver og ikke over skuldrene. Vi sørger alltid for å stramme det godt og forhåpentligvis riktig, men uansett hvor mye vi har strammet så klarer den lille houdinien å få armene ut. I en kollisjon vil ikke det være heldig. Jeg kan vel også si at han sitter bakovervendt, og jeg gruer meg litt for den dagen vi må sette han i en stol med bilens egne belter. Heller sikre ekstra før og under en kollisjon enn å satse på at ungen er beskyttet med belte rundt livet og det er lett å få det av etterpå? Jeg tror vel kanskje man må veie for og imot, hos oss har den fungert godt ihvertfall. For bastant vil jeg dog ikke være, det er opp til hver enkelt:)
lille sprelle Skrevet 25. august 2011 #3 Skrevet 25. august 2011 Vi hadde det sånn i en periode. Stoppet bilen hver gang, var veldig strenge og fortalte at det var farlig og satte på henne selen igjen. Etter 3-4 mnd var problemet over. Husk å stramme beltene skikkelig hver eneste gang.
Gjest mphs Skrevet 25. august 2011 #4 Skrevet 25. august 2011 Vi prøvde den første, men hun kom ut av den også så vi gikk for alternativ 3. Var mye stopp og vi måtte være konsekvent, men etter hvert gikk det. Har du kjøpt beltestol til en 2 åring?
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 25. august 2011 #5 Skrevet 25. august 2011 I know mphs...ille med ei så lita jente i beltestol, jeg er ikke stolt over den. Men jeg var så desperat etter å få henne til å sitte i ro at jeg måtte bare prøve (ettersom hun er så 'allergisk' mot sitt 5-punktssele-sete). Enden på visa her blir vel at jeg bestiller klips og bruker det i en (forhåpentligvis) kort periode - slik at hun skjønner at det ikke er noe vits å prøve seg på selene - og så fjerne klipsen når jeg føler meg tryggere på at hun sitter rolig. Det siste alternativet er nok det mest textbook-riktige ja, MEN uhyggelig mye stygt kan skje i en 80-sone på den tida jeg bruker på å finne et trygt sted å stoppe bilen. Ikke alle steder man kan svinge lett ut på en veiskulder, og da er jeg så redd for at sekundene kan bli fatale i jakten på stoppested med løs jente i baksetet. Takker dere for innspill!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå