Anonym bruker Skrevet 24. august 2011 #1 Skrevet 24. august 2011 Moren min har fått brystkreft. jeg har skjønt at alle jenter i en viss alder får tilbud om vaksine mot dette. Noen som vet noe om den og eventuelt om det er mulig å få den som voksen? Skal til legen om et par uker og skal selvsagt spørre ham da, men greit å vite litt Takk for svar!
Anonym bruker Skrevet 24. august 2011 #2 Skrevet 24. august 2011 Denne vaksinen er vel ikke mot brystkreft, men mot livmorhalskreft...
Anonym bruker Skrevet 24. august 2011 #3 Skrevet 24. august 2011 Der finnes ikke vaksine mot brystkreft -kun mot livmorhalskreft. Moren din har fått/får sikkert tilbud om gentest for å vurdere om der er arvelig brystkreft eller ikke. Jeg fikk tilbudet om gentesten. Er dessverre ikke noe vaksine eller andre tiltak for sikre mot brystkreft.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2011 #4 Skrevet 24. august 2011 Vaksinen er som de over her sier, mot livmorhalskreft. Den finnes også til voksne, men den er dyr. Ca 3500kr koster den
Anonym bruker Skrevet 24. august 2011 #5 Skrevet 24. august 2011 Dersom det er av den arvelige typen brystkreft mammen din har fått kan du få ekstra oppføling og tettere kontroller enn "vanlige" folk. Dvs at du taes inn på sjekk jevnlig for undersøkelser, blodprøver, mammografi og evt gentest for å kunne fange opp et evt sykdomstilfelle raskt dersom du også skulle bli rammet eller ligge i risikosonen. Håper det går bra med moren din!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå