Gå til innhold

Polske naboer og baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har polakker andre vaner enn oss når det gjelder stimuli av baby/barn?

Vi har polske naboer som ALDRI er ute med barnet(13 mnd). Hører han sutre hele dagen...er jo sikkert fordi han kjeder seg stakkars.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan vet du at de ALDRI er ute med barnet? Er det fordi du selv ALDRI er ute, tenker siden du har så god oversikt? Og har du kameraer inne hos dem siden du vet at han sutrer fordi han kjeder seg?

Skrevet

ja, de har ofte ganske andre tradisjoner i forhold til det å være ute med barna og også i forhold til kosthold.

Hadde vi bodd i Polen ville vi nok sporenstreks blit meldt til "barnevernet" for å dra barna ut når det var kaldt og vått, forvente at de skal gå langt og for ikke å unne barna god mat. De har helt klart et litt annet syn på hva som er best for barna, uten at det gjør dem til dårlige foreldre.

Skrevet

Vel, jeg er nabo med et norskt par som jeg knapt så utendørs hele det første året de bodde her, på tross av at de hadde 2 små barn. De hadde (og har enda, men nå hender det jeg ser dem ute) sorte gardiner trekt for i alle vinduer, aldri døren åpen, aldri ute i hagen.

De var nye på stedet, så muligens de trengte lang innkjøringstid, ikke vet jeg...

Men poenget er at det trenger ikke ha noe med nasjonalitet å gjøre...

Skrevet

Føler du deg truffet eller?

Jeg vet dette fordi jeg er hjemme i permisjon, og vi bor vegg i vegg og de har vinduene åpne hele tiden.

Vet han er med på butikken i helgene, ellers er han bare inne. Bodd siden av de siden babyen ble født, så dette vet jeg. Flere i nabolaget som har kommentert dette.

Mannen i huset tar han med ut en sjekden gang, men da bare i et par minutter. Synes det er så rart, er jo sol og fint vær og alle i nabolaget er ute unntatt de. Har prøvd å snakke med hun dama, men hun kan hverken norsk el engelsk.

Skrevet

Kan du fortelle mer? Interessant å høre :)

HI

Skrevet

Hehe føler meg ikke truffet, er ikke polsk, sitter ikke inne hele dagen, og har ikke baby som sutrer. Bor i enebolig og er bare ikke vant til at folk kan ha så god kontroll over naboene sine. Verken hører eller ser naboene mine med mindre jeg står å sniker i vinduet i gangen :)

15:27

Skrevet

Jeg jobber sammen med en barnevernspedagog og en som driver med den utdannelsen så vi har "snakket" litt om det. Problemet er at vi har litt lite felles språk slik at det noen ganger sniker seg inn noen misforståelser. Jeg kan derfor ha misforstått noe men generelt sett er det ikke vanlig å ha barna så mye ute. Det skyldes både at luftkvaliteten ofte er dårlig mange steder pga industri og dårlig rensing og at de ikke har våre turtradisjoner. Man går derfor ikke ut for å trekke frisk luft eller bare gå seg en tur. At barn skal sove ute i vogn er også et fenomen du sjelden finner der.

Generelt er det også viktigere at barna er rene og pene i klærne der enn her og de (les ofte besteforeldrene) passer mer nøye på at barna ikke gjør noe farlig som å klatre i trær ol enn vi. For de minste barna legger de større vekt på sikkerhet der vi legger mer vekt på at barna skal få utfolde seg, bruke kroppen ol.

Mange andre forskjeller også selv om jeg ikke husker alt vi har pratet om nå.

Skrevet

Jeg har også polske naboer med barn. men de er ute med gutten hver dag når det er vær til det :) kan jo være fordi vi er ute selv hele tiden og gutten skal ut med en gang han ser jentene mine er ute. de er også litt ute når det regner, men på vinteren er det mindre, men det er jo ganske naturlig ettersom det er mørkt allerede når vi kommer hjem fra jobb. men i helgene er de ute litt. de snakker bra norsk da, og er gode venner av oss. de passer våre barn og jeg passer dems :) Maten er noe annerledes i allefall, det er varmlunsj hver dag, og det beste jentene mine vet er å stikke til naboen når de ikke får det som de vil her hjemme, for der får de servert deilig mat og noen ganger godis :) hehe..

Skrevet

Ikke alle bor i enebolig, noen bor vegg i vegg vet du ;)

---------------------------------------------------

Det med varmmat vet jeg...og lukter jeg :P

HI

Skrevet

15.27 når du svarer på den måten, så viser du bare hvor umoden og enkel du er! Selvsagt har vi litt kontroll over hva våre naboer foretar seg, og når HI skriver "aldri" så er det et uttrykk for at hennes naboer er veldig lite ute, og når hun antar at barnet sutrer for at det "aldri" er ute, så er det også et resultat av egene erfaringer som man erverver seg gjennom livet.

Mine naboer på ene siden er "aldri" ute, og med det mener jeg at de ikke er ute når det er naturlig for en småbarnsfamilie å være ute, dvs varme sommerdager, lune ettermiddager om høsten eller når den første snøen kommer. Selvsagt er de ute når de skal på skolen og ut og handle f.eks, men de er aldri ute og leker.

Min andre nabo er en alenemor som "alltid" er ute med sin datter. Det betyr heller ikke at de er ute hele døgnet, men at hun er utrolig flink til å være ute med datteren sin uansett vær og årstid. Så du kjære 15.27, må ikke ta alt så bokstavlig, skjønner du.

Skrevet

Takk 1801. Mine tanker og, men du skrev det så bra :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...