Gå til innhold

må far ha perm ?

Anbefalte innlegg

bf og jeg bor sammen men av økonomiske grunner og lysten til bf vil vi at jeg (mor) skal ha hele permisjonen alene. vil vil heller gjøre det slik at bf tar ut 5 uker ferie som "perm" bf tjener såpass godt at permisjons lønnen han får av nav ikke er halvparten av det han egentlig tjener. bf er også utrolig jobb narkoman så 12 uker hjemme går ikke, han gå omtrent på veggen etter en uke ferie. lurer på om far må ha perm eller om mor kan ta hele alene.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143504911-m%C3%A5-far-ha-perm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han må ikke ta perm, men om han ikke tar den, mister dere de 12 ukene. Ergo må du tilbake i jobb uansett.

<

Men hvorfor ikke ta ut tidskonto? Far kan ta ut permen i bare noen dager i uka helt til de 12 ukene er "brukt opp", helt frem til ungen er 3 år. Da kan du evt jobbe deltid, de dagene pappa har perm, eller ta ut ferie.

Far må ikke ta permisjon, men han kan heller ikke overføre fedrekvoten til deg.

Så om han ikke tar de 12 ukene mister dere dem!

Min man driver eget firma og kunne ikke være så mange uker borte fra jobb, vi løste det ved å ta tidskonto. Han hadde pappapermisjon to dager i uka og jobbet tre dager i uka. Jeg tok 50% permisjon uten lønn og jobbet 50%. På denne måten kunne vi strekke ut permisjonen så jenta vår ikke trengte i barnehage før hun ble 1,5 år.

Annonse

Nei, det kan dere ikke.

De første 14 dagene etter fødsel har far rett på fri, det er noe annet enn pappapermen. Da er det arbeidsgiver som gir ham dette, og noen arbgivere gir betalt fri, andre uten lønn.

Det må han spørre dem om.

Men dere kan ikke ha fødselspermisjon samtidig, du kan ikke ta din mammaperm samtidig som han har pappaperm. Du kan ta ut ferie eller ulønnet perm, men dere kan ikke begge få permisjonspenger samtidig.

Men hvorfor leser du ikke på nav.no? Dette står da tydelig forklart der.

Far har jo krav på fri de to ukene etter fødsel da, så det er vel veldig få som ikke er hjemme sammen de ukene?

Min mann fikk ikke lønn av arbeidsgiveren sin de to ukene, så han tok en uke perm uten lønn og en uke ferie.

Vi har en av verdens beste permsjonsordninger i dette landet, kan ikke fatte at dere klager og er så misfornøyde. Tenk om dere måtte ut i jobb etter 3 mnd som man faktisk må i flere andre land!

Vi har god tid til å planlegge og organisere, om mannen ikke får lønn de 14 dagene har dere faktisk 9 mnd til å spare penger så han kan være hjemme uten lønn.

Annonse

Jammen så les det som skrives da!

Dere kan ha fri samtidig de 14 første dagee etter fødsel, men dette har ikke noe med NAV å gjøre! DU har mammaperm da, mens far får fri fra sin ARBRIDSGIVER i 14 dager ifbm fødsel. Det er da altså ARBEIDSGIVER som bestemmer om han får betalt da eller ikke.

Noen gir betalt fri, andre ikke.

Igjen, dette er det ikke nav som bestemmer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...