Gå til innhold

Sykemelding - er det 4 uker eller 1 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Startet i ny jobb 1 august, og lurer på om jeg da kan bruke sykemelding etter 4 uker eller om man må vente til august er ferdig (dvs 4,5 uke)?

Spør fordi jeg er 6 mnd gravid, og sliter sånn med bekkenløsning. Skulle så gjerne fått redusert arbeidstiden med noen %

Takk;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I min bedrift hadde jeg ingen sykerettigheter før etter 8 uker.

Skrevet

Høres tidlig ut dersom du vil ha sykepenger... mener det er 6 uker i kommunen ihvertfall... Kan vel variere noe fra arbeidsplass til arbeidsplass! Lykke til!

Skrevet

Loven sier at etter 4 uker kan man motta sykepenger

(så du som jobber i bedruft som har 8 uker: alle arbeidstakere kan motta sykepenger fra folketrygden etter 4 uker. det er ikke noe din bedrift kan bestemme)

Skrevet

Det er fire uker, og det er ikke lov med individuelle variasjoner som gir dårligere vilkår enn de loven setter.

Dersom du var i en annen jobb og gikk direkte fra den til den nye, kan du sykmeldes fra dag én - men vil da få sykepengene fra NAV, ikke arbeidsgiver, også i arbeidsgiverperioden.

Skrevet

Takk for svar!

Jeg gikk direkte fra en annen jobb (dvs jeg har vært innleid som konsulent i dette firmaet siden 2008, men ble fast fra 1.august). Da skal jeg ta en samtale med legen min, og høre om jeg kanskje kan få jobbe 80% i stedet for 100%.

Skrevet

Så vidt jeg vet er det 4 uker, men da må du ikke ha hat fravær tidligere. Det skal være 4 fulle arbeidsuker.

Egenmelding kan du ikke bruke før etter 8 uker.

Skrevet

husk også å høre med arbeidsgiver om mulighet for tilrettelegging. Bare det å ha to stoler å bytte mellom i løpet av en dag kan gjøre stor forskell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...