Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #1 Skrevet 22. august 2011 Vi bor i en rolig bygd, men nå som gutten skal gå alene hjem fra skolen (han er 6år), så begynner fantasien å leve sitt eget liv. Han har 15-20min gåtur fra skolen - og går da alene. Etter skoleslutt er han innom SFO. Det betyr at de andre elevene har gått hjem, og SFO-elevene ikke skal hjem så "tidlig". Han blir kjørt til skolen da jeg skal samme vei. Gutten selv vil jo gå hjem alene, og jeg vet at det er viktig for han. Men jeg tenker at om noe skal skje på hjemveien så ser ingen det. Min største skrekk er at noen skal dra han inn i en bil. Som barn hadde jeg fæl episode selv hvor min venninne ble forsøkt kidnappet av sin biologiske mor som ikke hadde foreldrerett. Fælt å være med på da det ble en stor sak og jeg var vitne. Skjer det egentlig mye på skoleveien?
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #2 Skrevet 22. august 2011 Er det ikke litt tidlig å la en 6 åring gå alene hjem en så lang vei??
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #3 Skrevet 22. august 2011 Tenker det samme når 2.klassingen min står på busstoppen... :S Må alltid stå å følge med..
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #4 Skrevet 22. august 2011 Når det kommer til angst for kidnapping, må man gjøre hva man kan og deretter overgi det til sin Gud eller heldige skjebne...
Gjest amandine Skrevet 23. august 2011 #5 Skrevet 23. august 2011 Vet du, tenk på alt det fine som skjer på skoleveien istedet! Hvor deilig det er å gå ute, hvor mye han vil oppleve. Går han alene eller sammen med noen? Går han sammen med noen er det verdifull vennskapstid på veien, går han alene er det masse moro og se og høre. Regner dere bor landlig? Tenk alt han får med seg av vær og vind, av farger og lyder! Han får en deilig stund for seg selv til å fordøye dagen! Kjøp en fuglebok med cd så han kan lære seg å skjelne artene på sangen(hvis han ikke kan alt), oppmuntre ham til å ta med blomster hjem så dere i fellesskap kan finne ut mer om dem, gi ham en hodelykt til vinteren, et kamera og kanskje en mobiltelefon så han kan ringe om det er noe. Det siste er sikkert fint for deg iallefall;-) Lykke til med stor skolegutt!!
Anonym bruker Skrevet 23. august 2011 #6 Skrevet 23. august 2011 De fleste barn som blir kidnappet blir kidnappet av familie (slik som i historien du nevner). Så om dere ikke har noe "grums" i familen så tror jeg du kan ta det lungt. Utover det så er 15-20min. gange litt for langt, etter min mening, for en 6åring
Anonym bruker Skrevet 23. august 2011 #7 Skrevet 23. august 2011 Hvor mange barn tror du har blitt kidnappet i Norge de siste 10 årene uten at det har dreid seg om en barnefordelingssak? Det er ikke mange. Jeg forstår at det er lett å tenke på det, men i virkligheten er det ikke noen reel fare.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2011 #8 Skrevet 23. august 2011 Snakk med han om det. Kidnappere tar ikke unger som vet hva de skal gjøre om noen prøver å lokke dem. Jeg har lært min datter å aldri sette seg inn i fremmede biler, uansett om de sier jeg eller pappa har sagt det er greit, aldri snakke med fremmede langs veien og om noen skulle ta tak i henne skal hun hyle og skrike det høyeste hun kan for å tiltrekke seg oppmerksomhet, jeg har til og med fortalt henne at skjer det så skal hun også sparke mellom beina på han om det er en mann for der gjør det vondest. Hun er 8 og jeg vet hva jeg snakker om da jeg hadde noen opplevelser da jeg var 9 jeg er glad jeg hadde opplæring på å håndtere pga mine foreldre som snakket med meg om kidnapping og at noen voksne er ikke friske og kan dermed være farlige for barn. Å forberede barn, lære dem opp til å håndtere slike ting kan en gang være alfa omega.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2011 #9 Skrevet 23. august 2011 Vel, jeg kaller det overbeskyttende. En må la dem mestre på egen hånd også. Jeg er ikke HI til opplysning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå