Gå til innhold

Bekkenløsning, vondt i hofta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid i uke 15 og bekkenløsningen kommer sigende på gitt. I dag gikk jeg tur og fikk så vndt i hofteleddet. Vondt å tråkke ned på noe vis. Kan ikke huske det har vært så ille før graviditeten. Kan det være bekkenet, eller er det rett og slett fordi jeg er i veldig dårlig form om dagen også. Er ikke så mye muskler som holder ting på plass, for å si det slik! Hjelper vel ikke akkurat :-P Noen som har opplevd noe liknende, eller sitter bekkenløsningen kun i bekkenleddene? Kjenner det nå mest bak og i muskulaturen i venstre rompeball ;-) Har da også vondt i venstre hofte.

Er så i tvil om når jeg skal henvende meg til lege med dette. Blir jo nesten helt bra igjen når jeg har sovet, men så kommer det sigende på lia dagen. Merker at det har blitt gradvis verre. Litt for litt denne siste uka etter at jeg begynte å jobbe igjen etter ferien. Vil gjerne ha noen erfaringer her også. Først som sist, eller når det blir virkelig vondt konstant?

Er forøvrig mitt 2. svangerskap, så vet jo at det ikke blir noe bedre. Begynte tidlig også denne gangen, synes jeg :-S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Startet tidlig til meg også denne gangen (venter min nr 2). Startet med vondt i siden, liksom inn i rumpeballen og strålte delvis nedoer foten.. har bare utviklet seg her og blitt verre. Nå skal det ikke mer til enn en times aktivitet før jeg har vondt lenge etterpå.

Fått noen øvelser fra fysio, men føler ikke det hjelper stort..

For meg har løsningen blitt å ta de tmed ro og er innvilget svangerskapspenger fram til permisjon.

Skrevet

Kontakt legen din med en gang og be om henvisning til fysioterapi. Jo fortere du kommer igang med behandling jo bedre er det. Hvis det er noe sted i nærheten av deg som tilbyr trening i basseng for gravide med bekkenløsning så kan jeg virkelig anbefale det.

Jeg har slitt siden uke 14 og er i uke 25 nå. Jobber fortsatt og håper å holde ut en stund til, men jeg kunne bedt om sykemelding allerede i uke 18 hvis jeg ikke hadde vært tidlig ute med å begynne med trening og øvelser.

Det du kan gjøre fram til eventuelt behandling begynner er å gjøre knipeøvelser og skaff deg et bekkenbelte som du kan bruke deler av dagen, men det er viktig å ikke bruke det for mye sånn at musklene ikke slapper for mye av

Skrevet

Slet med bekkenproblemer i mitt forrige svangerskap og kjenner at det kommer denne gangen også. Er nå i uke 17+4 og har bedt om behandling hos manuell terapeut. Gikk til fysio sist, men følte ikke det hjalp. Fikk manuellterapi i mnd etter svangerskapet og følte det var bedre. Derfor vil jeg anbefale at du kontakter en manuell terapeut om det finnes i nærheten der du bor. :) Sats på behandling og trening/øvelser så tidlig som mulig!!! Lykke til!

Skrevet

Jeg har hatt det akkurat sånn som du beskriver det i mine to forrige svangerskap. Når jeg har forklarte til noen så sier jeg det akkurat sånn du beskriver det. Har begynt nå også og er i uke 15. Sist låste hoftene seg helt og jeg ble ganske hjelpeløs i store perioder. Den gangen var det mye pga av at legen ikke trodde på meg. Jeg presset meg selv til å jobbe lenge og da ble det verre. Nå var jeg hos legen (turnuslege) og han sa at det var alt for tidlig i svangerskapet til å ha vondt. Dust. Jeg gikk fra lege kontoret med tårer i øynene. Men nå har jeg vært hos en annen lege og fått trøst og forklaring på at det er viktig å ta det med ro.

Det blir bare verre om du ikke tar det med ro:)

Skrevet

Tusen takk for svar, jenter! Heldigvis så gikk vondten over ganske fort, men så har jeg ikke gjordt de store utskeielsene heller. Jeg vet det ikke retter seg så fort utover i svangerskapet, men nå går det foreløpig bra ser det ut til.

Dere beskriver forøvrig nøyaktig hvordan jeg ogås kjenner det. Vondt i halebeinområdet og utrolig støl i selve romeballen. Særlig venstre side for meg. Har heldigvis ikke en jobb der jeg sitter mye i bil, for da hadde jeg nok tatt kvelden ganske fort, kjenner jeg. Beveger meg rolig og variert på jobben, og klarer å unngå de verste løftene, heldigvis (de jeg jobber med er stort sett barnløse og tror graviditet er en sykdom, så de er svært så behjelpelige *he he he*).

Allikevel så skal jeg ta rådene deres og søke lege og fysio (var veldig fornøyd med fysio'en min forrige gang) tidlig denne gangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...